13:24 | 2/8/13
Περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης, αλλά χωρίς να αποκλείονται νέες εντάξεις στο σχέδιο πόλης, δυνατότητα μετατροπής μιας περιοχής παραθεριστικής κατοικίας σε κύριας κατοικίας, μεγάλες παρεμβάσεις στον κυκλοφοριακό και συγκοινωνιακού χάρτη της πόλης αλλά και ένα πλέγμα μητροπολιτικών πάρκων που θα ενισχύσουν τους πράσινους θύλακες της Αττικής περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας που αιφνιδίως έδωσε χθες στην δημοσιότητα ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιάννης Μανιάτης.
Πρόκειται για την τρίτη απόπειρα οργάνωσης του χώρου που επιχειρούν οι κυβερνήσεις των τελευταίων πέντε ετών, ξεκινώντας από την εποχή Σουφλιά με το ξεχείλωμα της Αττικής και τις σχεδιαζόμενες μαζικές εντάξεις στο σχέδιο πόλης, την εποχή Παπακωνσταντίνου όπου το ρυθμιστικό παρουσιάστηκε, χωρίς όμως να θεσμοθετηθεί και τη νέα απόπειρα του ΟΡΣΑ που προετοιμαζόταν εντατικά τους τελευταίους μήνες. Με βάση το σχέδιο η οικιστική ανάπτυξη κυρίας και παραθεριστικής κατοικίας διοχετεύεται σε θεσμοθετημένες οικιστικές περιοχές.
Οι επεκτάσεις είναι αποδεκτές μόνο εφόσον η αναγκαιότητά τους τεκμηριώνεται επαρκώς με βάση τα εκτιμώμενα όρια κορεσμού και εκεί όπου ο υφιστάμενος πολεοδομικός σχεδιασμός χαρακτηρίζεται από αδυναμίες και ακαμψίες που δεν επιτρέπουν την εξάντληση της χωρητικότητάς του.
Όπως αναφέρεται οι επεκτάσεις γίνονται μόνο ανά πολεοδομικές ενότητες (δηλαδή ανά γειτονιές) και υπό την προϋπόθεση ότι εξασφαλίζονται όλοι οι αναγκαίοι χώροι υποδομών. Η δυνατότητα μετατροπής μιας περιοχής από παραθεριστικής σε κυρίας κατοικίας δίνεται στην περίπτωση που απαιτούνται συμπληρωματικές ανάγκες σε υποδομή και δεν συνεπάγεται αύξηση του συντελεστή δόμησης.
Στην προσπάθεια να ελεγχθεί η παράνομη δόμηση στο φυσικό χώρο, προβλέπεται η σύνταξη με ευθύνη του ΥΠΕΚΑ καταλόγων με όλα τα στοιχεία των πράξεων χαρακτηρισμού αυθαιρέτων και επιβολής προστίμων στις εκτός σχεδίου περιοχές. Ο ΟΡΣΑ φαίνεται να ευθυγραμμίζεται με την βούληση της κυβέρνησης για επιτάχυνση του πολεοδομικού σχεδιασμού, προβλέποντας ότι τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια της Αττικής που αποτελούν τα πολεοδομικά εργαλεία εξειδίκευσης του ρυθμιστικού σχεδίου, θα μπορούν να εκπονούνται με την παροχή κινήτρων από κοινού μεταξύ όμορων δήμων.
Το νέο ρυθμιστικό σχέδιο, επιχειρεί να αναδείξει περεταίρω τα δύο μητροπολιτικά κέντρα Αττικής και Πειραιά με την ανασύνθεση του κέντρου της πρωτεύουσας, ανάσχεση της απομάκρυνσης κατοίκων και επαγγελματιών, ανασύσταση χρήσεων γης και προστασίας του κτηριακού αποθέματος. Για το κέντρο της Αθήνας, βαρύνουσα σημασία αποκτά το εμπορικό τρίγωνο και η διασύνδεση περιοχών όπως η Πλάκα, η Ομόνοια και του Ψυρρή με το Κολωνάκι και το Σύνταγμα με τοπική και υπερτοπική σημασία. Το πλαίσιο αυτό θα ενισχυθεί με δύο μητροπολιτικές παρεμβάσεις στην Ακαδημίας Πλάτωνος και στις προσφυγικές πολυκατοικίες στη Λ. Αλεξάνδρας σε συνδυασμό με την διπλή ανάπλαση όποτε και αν γίνει.
Σε ό,τι αφορά τον Πειραιά, το βάρος πέφτει στην ανάδειξη του ρόλου του λιμανιού, την εξειδίκευση των χρήσεων γης με έμφαση στις υπηρεσίες την αναψυχή και τον πολιτισμό αλλά και την αναζωογόνηση των περιοχών κατοικίας και την αναβάθμιση του παράκτιου μετώπου. Η περιοχή της Δραπετσώνας αποκτά επίσης τον δικό της χαρακτήρα και σχεδιασμό. Συγχρόνως δρομολογείται επέκταση των μέσων σταθερής τροχιάς και παρέμβαση στη Νότια Πύλη που περιλαμβάνει το γήπεδο Καραϊσκάκη έως τον Άγιο Διονύσιο με ενιαία αντιμετώπιση ιστορικών οικοπέδων όπως ΧΡΩΠΕΙ, Ρετσίνα, Κεράνη, κ.α.
Για την περιοχή του Ελαιώνα, γίνεται προσπάθεια για να μετεξελιχθεί σε «ενδιάμεση ζώνη» και με αιχμή τη μετατροπή του σε υποδοχέα καινοτομικής επιχειρηματικότητας του δευτερογενούς και πρωτογενούς τομέα.
Για την αποτελεσματική προστασία της γεωργικής γης, με κοινή απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Αγροτικής Ανάπτυξης καθορίζονται οι περιοχές πρώτης προτεραιότητας στην Αττική (εκτάσεις σε προστατευόμενες περιοχές, εκτάσεις με καλλιέργεια ΠΟΠ προιόντων κ.α), οργανώνοντας συστήματα επεξεργασίας και διαχείρισης παραπροιόντων, κομποστοποίησης κ.α. Το νέο ρυθμιστικό προβλέπει γενναίες παρεμβάσεις και στο οδικό δίκτυο της πρωτεύουσας με την δημιουργία νέων αυτοκινητοδρόμων (π.χ σύνδεση Δυτικής Περιφερειακής του Υμητού στο ύψος της Αττικής Οδού με τη Λ. Βουλιαγμένης, λεωφόρος Κύμης στο τμήμα σύνδεσης της Αττικής Οδού με την Εθνική Οδό, αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα-Θήβα, Υποθαλάσσια Ζεύξη Περάματος κ.α) ενώ μεγάλες παρεμβάσεις αναμένονται στα δίκτυα σταθερής τροχιάς με την επέκταση του μετρό, του τράμ και του σιδηρόδρομου.
Προκειμένου να λάβει τελική μορφή το Σχέδιο Νόμου για το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας ώστε, πριν την παρουσίασή του στη Βουλή, να προηγηθεί η επίσημη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους της αντίστοιχης Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι αναγκαία η επικαιροποίηση και οριστικοποίηση των απόψεων των συναρμόδιων υπουργείων. Στόχος του ΥΠΕΚΑ είναι το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας, να θεσμοθετηθεί από τη βουλή εντός του 2013.
Πηγή: newmoney.gr
Σχετικές ετικέτες:Ελλάδα
Σχετικά άρθρα