17:22 | 12/12/13
Πρωτογενές πλεόνασμα 2,7 δισ. ευρώ με βάση το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών το οποίο περιορίζεται σε 1,2 δισ. ευρώ αν αφαιρεθούν τα SMPs της ΕΚΤ, εμφανίζει ο προϋπολογισμός την περίοδο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2013...
Όπως δήλωσε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας τα στοιχεία αυτά είναι απολύτως συμβατά με το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα (σε όρους Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής) ύψους 800 εκατ. ευρώ στο σύνολο του έτους. Στις εκτιμήσεις αυτές, το οικονομικό επιτελείο έχει και τη σύμφωνη γνώμη της τρόικας.
Αναλυτικά τι ανακοίνωσε ο κ. Σταϊκούρας:
«Η εκτέλεση του Προϋπολογισμού, όσο περνάνε οι μήνες, επιβεβαιώνει και ενισχύει τις εκτιμήσεις μας για τη χρονιά που κλείνει.
Η χώρα, μετά από πολλά χρόνια, θα επιτύχει εφέτος, νωρίτερα από τις προβλέψεις, πρωτογενές πλεόνασμα. Πλεόνασμα το οποίο, σε διαρθρωτικούς όρους, είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη. Εργαζόμαστε συστηματικά, μέχρι την τελευταία στιγμή, για την επίτευξη του υψηλότερου αποτελέσματος αλλά και τη βιωσιμότητά του. Με αυτοπεποίθηση, χωρίς ταλαντεύσεις. Με σεβασμό στις τεράστιες θυσίες της Ελληνικής κοινωνίας.
Ειδικότερα:
1ον. Το πρωτογενές αποτέλεσμα είναι πλεονασματικό.
Το πρωτογενές πλεόνασμα, με βάση το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών (ESA-95) σύμφωνα με το οποίο όλες οι χώρες της Ευρώπης αποστέλλουν στατιστικά στοιχεία στην Ευρωπαϊκή Στατιστική Αρχή, διαμορφώθηκε περίπου στα 2,7 δισ. ευρώ ή στο 1,5% του ΑΕΠ.
Εάν εξαιρέσουμε τα έσοδα από τα SMPs της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, τότε το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε στο 1,2 δισ. ευρώ ή στο 0,7% του ΑΕΠ.
Το ενδεκάμηνο του 2012 υπήρξε πρωτογενές έλλειμμα 1,4 δισ. ευρώ ή 0,7% του ΑΕΠ.
Καθίσταται έτσι εφικτός ο στόχος του Προϋπολογισμού για πρωτογενές πλεόνασμα, σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, 3,9 δισ. ευρώ σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών, και περίπου 800 εκατ. ευρώ σύμφωνα με το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής.
Όταν στόχος ήταν για μηδενικό πρωτογενές πλεόνασμα.
Και σε αυτές τις νέες εκτιμήσεις συμφωνεί η Τρόικα.
Επαναλαμβάνω ότι η διαφορά μεταξύ του πρωτογενούς πλεονάσματος με τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών και με τη μεθοδολογία του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής αποτυπώνεται στον Πίνακα 3.3 του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Το πρωτογενές αποτέλεσμα κατά το Πρόγραμμα δεν περιλαμβάνει την αναδρομική μείωση του επιτοκίου για δάνεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση, και τη μεταφορά των αποδόσεων των Ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (ANFAs και SMPs).
Αυτή η διάκριση γίνεται και σε όλες τις μελέτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
2ον. Το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού μειώθηκε.
Διαμορφώθηκε στα 3,2 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2012 το έλλειμμα ήταν 12,9 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου υπέρ-τετραπλάσιο.
Το έλλειμμα, συνεπώς, κατά το εφετινό ενδεκάμηνο, μειώθηκε στο 1,8% του ΑΕΠ, από 6,6% του ΑΕΠ που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2012.
3ον. Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού διαμορφώνονται περίπου στα περυσινά επίπεδα, και κοντά στους επικαιροποιημένους στόχους που έχουν τεθεί.
Στόχοι οι οποίοι είναι πλέον υψηλότεροι από τις αρχικές και μεταγενέστερες εκτιμήσεις που είχαμε στον περυσινό Προϋπολογισμό και στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα αντίστοιχα.
Συγκεκριμένα:
§ Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθαν στα 47,2 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,8% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου. Εάν εξαιρέσουμε τα έσοδα από τα SMPs, αυτά διαμορφώνονται οριακά χαμηλότερα από τα περυσινά επίπεδα, περίπου κατά 200 εκατ. ευρώ.
§ Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν στα 42,7 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 0,4% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.
§ Τα έσοδα προ επιστροφών φόρων ανήλθαν στα 45,1 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 1,6% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.
§ Τα φορολογικά έσοδα διαμορφώθηκαν στα 39,5 δισ. ευρώ, στο επίπεδο των επικαιροποιημένων στόχων.
Συμπερασματικά, τα έσοδα διαμορφώνονται στο επίπεδο των στόχων που έχουν τεθεί, γεγονός που συμβαίνει για πρώτη φορά την τελευταία πενταετία.
Η επίτευξη αυτή, εντός του 6ου συνεχόμενου έτους ύφεσης, συνιστά θετική προοπτική και επιτρέπει συγκρατημένη, αλλά ρεαλιστική, αισιοδοξία και για το επόμενο έτος.
4ον. Οι επιστροφές φόρων διαμορφώθηκαν στα 2,5 δισ. ευρώ το ενδεκάμηνο του έτους.
Μάλιστα, το μήνα Νοέμβριο, αυτές διαμορφώθηκαν σε ιδιαιτέρως υψηλά επίπεδα, στα 376 εκατ. ευρώ, έναντι 185 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.
Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα έχουν επιστραφεί επιπλέον 639 εκατ. ευρώ, που αφορούν επιστροφές παρελθόντων οικονομικών ετών.
Οι επιστροφές αυτές, οι οποίες είναι δημοσιονομικά ουδέτερες, καλύπτονται από την ειδική πίστωση για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
Καθίσταται έτσι εφικτή η επίτευξη του στόχου του Προϋπολογισμού για εφέτος.
Έτσι, οι συνολικές επιστροφές εσόδων εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 3,6 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 9% έναντι του 2012, ενισχύοντας ουσιαστικά τη ρευστότητα στην πραγματική οικονομία.
5ον. Οι πρωτογενείς δαπάνες μειώθηκαν τόσο έναντι του επικαιροποιημένου στόχου όσο, κυρίως, έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2012.
Διαμορφώθηκαν στα 39,3 δισ. ευρώ, περίπου 3,1 δισ. ευρώ ή 7,3% χαμηλότερα από την αντίστοιχη περίοδο του 2012, και περίπου 500 εκατ. ευρώ ή 1,3% χαμηλότερα από τον επικαιροποιημένο στόχο.
Ειδικότερα το μήνα Νοέμβριο, οι πρωτογενείς δαπάνες διαμορφώθηκαν στα 3,4 δισ. ευρώ, περίπου 520 εκατ. ευρώ χαμηλότερα έναντι του αντίστοιχου περυσινού μήνα.
Χωρίς να κρύβονται δαπάνες «κάτω από το χαλί» για να ωραιοποιηθεί το δημοσιονομικό αποτέλεσμα.
Και αυτό γιατί:
1ον. Το Κράτος, μέσω ειδικής πίστωσης, αποπληρώνει ληξιπρόθεσμες οφειλές που δημιουργήθηκαν μέχρι το τέλος του 2011.
Μέχρι σήμερα, έχει πληρώσει 5,5 δισ. ευρώ.
Οι πληρωμές αυτές είναι δημοσιονομικά ουδέτερες, καθώς εξοφλούν υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου παρελθόντων ετών που έχουν υπολογιστεί στα ελλείμματα των αντίστοιχων ετών.
2ον. Το Κράτος, αν και συρρικνώνει το συνολικό ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών του μήνα-μήνα, έχει δημιουργήσει κάποιες νέες.
Οφειλές όμως που θα καθορισθούν στο τέλος του έτους, αφού αφορούν κυρίως φορείς κοινωνικής ασφάλισης, όπου σημαντικές παρεμβάσεις για τον περιορισμό τους δεν έχουν ακόμη ενεργοποιηθεί (π.χ. claw-back και rebate του ΕΟΠΥΥ).
Σε κάθε περίπτωση, αυτές οι οφειλές έχουν επίσης καταγραφεί, και ενσωματώνονται στις εκτιμήσεις για το πρωτογενές αποτέλεσμα.
6ον. Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων διαμορφώθηκαν περίπου στα 4 δισ. ευρώ, 320 εκατ. ευρώ υψηλότερες από πέρυσι αλλά και 250 εκατ. ευρώ χαμηλότερες έναντι του επικαιροποιημένου στόχου.
Η απόκλιση όμως αυτή, από τους στόχους, συρρικνώνεται και εκτιμάται ότι τελικά, στο τέλος του έτους, θα κλείσει.
Όπως έγινε και πέρυσι, όταν, το Δεκέμβριο του 2012, εκταμιεύθηκαν περίπου 2,5 δισ. ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τους 5 τελευταίους μήνες του 2013, δηλαδή τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο, οι δαπάνες του Προγράμματος είναι αυξημένες κατά 40%, 28%, 32%, 13% και 79% έναντι των αντίστοιχων μηνών του 2012, αποτυπώνοντας τη σταδιακή, σημαντική όμως, ενίσχυση της τάσης απορρόφησης των επενδυτικών πόρων».
Όπως δήλωσε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας τα στοιχεία αυτά είναι απολύτως συμβατά με το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα (σε όρους Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής) ύψους 800 εκατ. ευρώ στο σύνολο του έτους. Στις εκτιμήσεις αυτές, το οικονομικό επιτελείο έχει και τη σύμφωνη γνώμη της τρόικας.
Αναλυτικά τι ανακοίνωσε ο κ. Σταϊκούρας:
«Η εκτέλεση του Προϋπολογισμού, όσο περνάνε οι μήνες, επιβεβαιώνει και ενισχύει τις εκτιμήσεις μας για τη χρονιά που κλείνει.
Η χώρα, μετά από πολλά χρόνια, θα επιτύχει εφέτος, νωρίτερα από τις προβλέψεις, πρωτογενές πλεόνασμα. Πλεόνασμα το οποίο, σε διαρθρωτικούς όρους, είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη. Εργαζόμαστε συστηματικά, μέχρι την τελευταία στιγμή, για την επίτευξη του υψηλότερου αποτελέσματος αλλά και τη βιωσιμότητά του. Με αυτοπεποίθηση, χωρίς ταλαντεύσεις. Με σεβασμό στις τεράστιες θυσίες της Ελληνικής κοινωνίας.
Ειδικότερα:
1ον. Το πρωτογενές αποτέλεσμα είναι πλεονασματικό.
Το πρωτογενές πλεόνασμα, με βάση το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών (ESA-95) σύμφωνα με το οποίο όλες οι χώρες της Ευρώπης αποστέλλουν στατιστικά στοιχεία στην Ευρωπαϊκή Στατιστική Αρχή, διαμορφώθηκε περίπου στα 2,7 δισ. ευρώ ή στο 1,5% του ΑΕΠ.
Εάν εξαιρέσουμε τα έσοδα από τα SMPs της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, τότε το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε στο 1,2 δισ. ευρώ ή στο 0,7% του ΑΕΠ.
Το ενδεκάμηνο του 2012 υπήρξε πρωτογενές έλλειμμα 1,4 δισ. ευρώ ή 0,7% του ΑΕΠ.
Καθίσταται έτσι εφικτός ο στόχος του Προϋπολογισμού για πρωτογενές πλεόνασμα, σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, 3,9 δισ. ευρώ σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών, και περίπου 800 εκατ. ευρώ σύμφωνα με το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής.
Όταν στόχος ήταν για μηδενικό πρωτογενές πλεόνασμα.
Και σε αυτές τις νέες εκτιμήσεις συμφωνεί η Τρόικα.
Επαναλαμβάνω ότι η διαφορά μεταξύ του πρωτογενούς πλεονάσματος με τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών και με τη μεθοδολογία του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής αποτυπώνεται στον Πίνακα 3.3 του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Το πρωτογενές αποτέλεσμα κατά το Πρόγραμμα δεν περιλαμβάνει την αναδρομική μείωση του επιτοκίου για δάνεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση, και τη μεταφορά των αποδόσεων των Ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (ANFAs και SMPs).
Αυτή η διάκριση γίνεται και σε όλες τις μελέτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
2ον. Το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού μειώθηκε.
Διαμορφώθηκε στα 3,2 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2012 το έλλειμμα ήταν 12,9 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου υπέρ-τετραπλάσιο.
Το έλλειμμα, συνεπώς, κατά το εφετινό ενδεκάμηνο, μειώθηκε στο 1,8% του ΑΕΠ, από 6,6% του ΑΕΠ που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2012.
3ον. Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού διαμορφώνονται περίπου στα περυσινά επίπεδα, και κοντά στους επικαιροποιημένους στόχους που έχουν τεθεί.
Στόχοι οι οποίοι είναι πλέον υψηλότεροι από τις αρχικές και μεταγενέστερες εκτιμήσεις που είχαμε στον περυσινό Προϋπολογισμό και στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα αντίστοιχα.
Συγκεκριμένα:
§ Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθαν στα 47,2 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,8% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου. Εάν εξαιρέσουμε τα έσοδα από τα SMPs, αυτά διαμορφώνονται οριακά χαμηλότερα από τα περυσινά επίπεδα, περίπου κατά 200 εκατ. ευρώ.
§ Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν στα 42,7 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 0,4% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.
§ Τα έσοδα προ επιστροφών φόρων ανήλθαν στα 45,1 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 1,6% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.
§ Τα φορολογικά έσοδα διαμορφώθηκαν στα 39,5 δισ. ευρώ, στο επίπεδο των επικαιροποιημένων στόχων.
Συμπερασματικά, τα έσοδα διαμορφώνονται στο επίπεδο των στόχων που έχουν τεθεί, γεγονός που συμβαίνει για πρώτη φορά την τελευταία πενταετία.
Η επίτευξη αυτή, εντός του 6ου συνεχόμενου έτους ύφεσης, συνιστά θετική προοπτική και επιτρέπει συγκρατημένη, αλλά ρεαλιστική, αισιοδοξία και για το επόμενο έτος.
4ον. Οι επιστροφές φόρων διαμορφώθηκαν στα 2,5 δισ. ευρώ το ενδεκάμηνο του έτους.
Μάλιστα, το μήνα Νοέμβριο, αυτές διαμορφώθηκαν σε ιδιαιτέρως υψηλά επίπεδα, στα 376 εκατ. ευρώ, έναντι 185 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.
Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα έχουν επιστραφεί επιπλέον 639 εκατ. ευρώ, που αφορούν επιστροφές παρελθόντων οικονομικών ετών.
Οι επιστροφές αυτές, οι οποίες είναι δημοσιονομικά ουδέτερες, καλύπτονται από την ειδική πίστωση για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
Καθίσταται έτσι εφικτή η επίτευξη του στόχου του Προϋπολογισμού για εφέτος.
Έτσι, οι συνολικές επιστροφές εσόδων εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 3,6 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 9% έναντι του 2012, ενισχύοντας ουσιαστικά τη ρευστότητα στην πραγματική οικονομία.
5ον. Οι πρωτογενείς δαπάνες μειώθηκαν τόσο έναντι του επικαιροποιημένου στόχου όσο, κυρίως, έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2012.
Διαμορφώθηκαν στα 39,3 δισ. ευρώ, περίπου 3,1 δισ. ευρώ ή 7,3% χαμηλότερα από την αντίστοιχη περίοδο του 2012, και περίπου 500 εκατ. ευρώ ή 1,3% χαμηλότερα από τον επικαιροποιημένο στόχο.
Ειδικότερα το μήνα Νοέμβριο, οι πρωτογενείς δαπάνες διαμορφώθηκαν στα 3,4 δισ. ευρώ, περίπου 520 εκατ. ευρώ χαμηλότερα έναντι του αντίστοιχου περυσινού μήνα.
Χωρίς να κρύβονται δαπάνες «κάτω από το χαλί» για να ωραιοποιηθεί το δημοσιονομικό αποτέλεσμα.
Και αυτό γιατί:
1ον. Το Κράτος, μέσω ειδικής πίστωσης, αποπληρώνει ληξιπρόθεσμες οφειλές που δημιουργήθηκαν μέχρι το τέλος του 2011.
Μέχρι σήμερα, έχει πληρώσει 5,5 δισ. ευρώ.
Οι πληρωμές αυτές είναι δημοσιονομικά ουδέτερες, καθώς εξοφλούν υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου παρελθόντων ετών που έχουν υπολογιστεί στα ελλείμματα των αντίστοιχων ετών.
2ον. Το Κράτος, αν και συρρικνώνει το συνολικό ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών του μήνα-μήνα, έχει δημιουργήσει κάποιες νέες.
Οφειλές όμως που θα καθορισθούν στο τέλος του έτους, αφού αφορούν κυρίως φορείς κοινωνικής ασφάλισης, όπου σημαντικές παρεμβάσεις για τον περιορισμό τους δεν έχουν ακόμη ενεργοποιηθεί (π.χ. claw-back και rebate του ΕΟΠΥΥ).
Σε κάθε περίπτωση, αυτές οι οφειλές έχουν επίσης καταγραφεί, και ενσωματώνονται στις εκτιμήσεις για το πρωτογενές αποτέλεσμα.
6ον. Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων διαμορφώθηκαν περίπου στα 4 δισ. ευρώ, 320 εκατ. ευρώ υψηλότερες από πέρυσι αλλά και 250 εκατ. ευρώ χαμηλότερες έναντι του επικαιροποιημένου στόχου.
Η απόκλιση όμως αυτή, από τους στόχους, συρρικνώνεται και εκτιμάται ότι τελικά, στο τέλος του έτους, θα κλείσει.
Όπως έγινε και πέρυσι, όταν, το Δεκέμβριο του 2012, εκταμιεύθηκαν περίπου 2,5 δισ. ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τους 5 τελευταίους μήνες του 2013, δηλαδή τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο, οι δαπάνες του Προγράμματος είναι αυξημένες κατά 40%, 28%, 32%, 13% και 79% έναντι των αντίστοιχων μηνών του 2012, αποτυπώνοντας τη σταδιακή, σημαντική όμως, ενίσχυση της τάσης απορρόφησης των επενδυτικών πόρων».
Σχετικές ετικέτες:Οικονομία
Σχετικά άρθρα