16:12 | 9/6/14
Στόχος η προστασία του μνημείου...
Περιορισμό στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις στο Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, έβαλε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο κατά την πρόσφατη συνεδρίασή του.
Το σκεπτικό των μελών του συνδέεται με δύο ζητήματα: Την ασφάλεια των θεατών, αλλά και του μνημείου, που χτίστηκε το 161 μ. Χ., καταστράφηκε από πυρκαγιά στα τέλη του 3ου αι. μ. Χ. , για να αποκαλυφθεί τον 19ο αιώνα και να αναστηλωθεί τον 20ό.
Καθοριστικοί παράγοντες στην απόφαση έπαιξαν τόσο η παραβίαση, κάθε χρόνο, του ορίου που έχει τεθεί για τον ανώτερο αριθμό θεατών σε κάθε παράσταση (1.500 άτομα), κάτι που συμβαίνει κυρίως στις εκδηλώσεις δημοφιλών καλλιτεχνών, καθώς και το πυκνό του πρόγραμμα, που φέτος περιελάμβανε εκδηλώσεις ή πρόβες σχεδόν κάθε μέρα.
«Κάθε χρόνο παραβιάζεται το όριο. Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας και ας βγάλουμε το Ωδείο από τα μνημεία. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι καταστρέφεται», δήλωσε ο καθηγητής Μιχαήλ Τιβέριος, ενώ από την πλευρά του ο καθηγητής Μανόλης Κορρές επισήμανε: «Η υπερεκμετάλλευση ενός αγαθού στο τέλος το απαξιώνει, φθείρεται και νοηματικά από τη χρήση. Αν κάποιος κρατούσε ένα ποσοστό από τα εισοδήματα από τα μνημεία σε έναν κουμπαρά, θα είχαν εξασφαλιστεί κι άλλοι εναλλακτικοί χώροι».
Προτάσεις ειπώθηκαν πολλές, οι οποίες συγκεράστηκαν σε δύο: Να κατέβει το όριο στους 1.000 θεατές και να περιοριστούν οι εκδηλώσεις από 27 σε 20, με τις πρόβες να μην ξεπερνούν τη μία μέρα σε κάθε περίπτωση, ενώ η τελική διαλογή να γίνει με ευθύνη των διοργανωτών, δηλαδή του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Πατρέων (Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας) και του Οργανισμού Καλλιτεχνικών και Πολιτιστικών Εκδηλώσεων. Επίσης, τα μέλη του Συμβουλίου τάχθηκαν ομόφωνα κατά της παιδικής παράστασης «Λάχανα και Χάχανα The musical», όπως και σε οποιαδήποτε παιδική εκδήλωση, για λόγους ασφαλείας των μικρών θεατών.
Σύμφωνα με το φετινό πρόγραμμα, μεταξύ των εκδηλώσεων συγκαταλέγονταν η οπερέτα «Σατανερί» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη και Δημήτρη Δημόπουλου (ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και Δημοτικό Ωδείο Πατρών), συναυλίες των Μαρίας Φαραντούρη και Τσαρλς Λόιντ, Σταύρου Ξαρχάκου «Μάνα μου Ελλάς», Μανώλη Μητσιά, Λουθ Κασάλ, Ορχήστρα Academica Αθηνών, οι θεατρικές παραστάσεις «Η Γυναίκα της Ζάκυθος» του Διονύσιου Σολωμού, σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη με την Όλια Λαζαρίδου, «Ιλιάδα» του Ομήρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Κων/νου Φιλίππογλου, «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη σε διασκευή και σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου, «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία 'Αννας Παναγιωτοπούλου και Πέτρου Φιλιππίδη, «Ο κατάδικός μου», κωμωδία των Ελ. Ράντου, Σ. Γανωτή, Ν. Σταυρακούδη, «Μάντεψε ποιος θα πεθάνει απόψε» των Θ. Παπαθανασίου και Μ. Ρέππα, «Παντρολογήματα» του Νικολάι Γκογκόλ σε μετάφραση-σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, «Μαρία Πενταγιώτισσα» του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Μποσταντζόγλου, «Βάτραχοι» του Αριστοφάνη από το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία - απόδοση Γιάννη Κακλέα, «Πέρσες» του Αισχύλου από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος κ.α. Επίσης, εκτός των δύο πατρινών φορέων, θα παρουσιάζονταν οι συναυλίες της Νατάσσας Μποφίλιου, καθώς και εκείνη από το Παμμικρασιατικό Σύνδεσμο Πατρών και Περιχώρων.
Τέλος, όσον αφορά στις παραστάσεις στο Ηρώδειο, το ΚΑΣ έδωσε το «πράσινο φως» και σε μια «εμβόλιμη» εκδήλωση. Πρόκειται για μια παράσταση χορού από μαθητές της σχολής Martha Graham Dance Company, η δε παραχώρηση του Ωδείου γίνεται χωρίς αντίτιμο λόγω του φιλανθρωπικού χαρακτήρα της εκδήλωσης, εφόσον τα έσοδα θα διατεθούν για τη στήριξη του νοσοκομείου Παίδων Αθηνών.
Περιορισμό στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις στο Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, έβαλε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο κατά την πρόσφατη συνεδρίασή του.
Το σκεπτικό των μελών του συνδέεται με δύο ζητήματα: Την ασφάλεια των θεατών, αλλά και του μνημείου, που χτίστηκε το 161 μ. Χ., καταστράφηκε από πυρκαγιά στα τέλη του 3ου αι. μ. Χ. , για να αποκαλυφθεί τον 19ο αιώνα και να αναστηλωθεί τον 20ό.
Καθοριστικοί παράγοντες στην απόφαση έπαιξαν τόσο η παραβίαση, κάθε χρόνο, του ορίου που έχει τεθεί για τον ανώτερο αριθμό θεατών σε κάθε παράσταση (1.500 άτομα), κάτι που συμβαίνει κυρίως στις εκδηλώσεις δημοφιλών καλλιτεχνών, καθώς και το πυκνό του πρόγραμμα, που φέτος περιελάμβανε εκδηλώσεις ή πρόβες σχεδόν κάθε μέρα.
«Κάθε χρόνο παραβιάζεται το όριο. Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας και ας βγάλουμε το Ωδείο από τα μνημεία. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι καταστρέφεται», δήλωσε ο καθηγητής Μιχαήλ Τιβέριος, ενώ από την πλευρά του ο καθηγητής Μανόλης Κορρές επισήμανε: «Η υπερεκμετάλλευση ενός αγαθού στο τέλος το απαξιώνει, φθείρεται και νοηματικά από τη χρήση. Αν κάποιος κρατούσε ένα ποσοστό από τα εισοδήματα από τα μνημεία σε έναν κουμπαρά, θα είχαν εξασφαλιστεί κι άλλοι εναλλακτικοί χώροι».
Προτάσεις ειπώθηκαν πολλές, οι οποίες συγκεράστηκαν σε δύο: Να κατέβει το όριο στους 1.000 θεατές και να περιοριστούν οι εκδηλώσεις από 27 σε 20, με τις πρόβες να μην ξεπερνούν τη μία μέρα σε κάθε περίπτωση, ενώ η τελική διαλογή να γίνει με ευθύνη των διοργανωτών, δηλαδή του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Πατρέων (Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας) και του Οργανισμού Καλλιτεχνικών και Πολιτιστικών Εκδηλώσεων. Επίσης, τα μέλη του Συμβουλίου τάχθηκαν ομόφωνα κατά της παιδικής παράστασης «Λάχανα και Χάχανα The musical», όπως και σε οποιαδήποτε παιδική εκδήλωση, για λόγους ασφαλείας των μικρών θεατών.
Σύμφωνα με το φετινό πρόγραμμα, μεταξύ των εκδηλώσεων συγκαταλέγονταν η οπερέτα «Σατανερί» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη και Δημήτρη Δημόπουλου (ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και Δημοτικό Ωδείο Πατρών), συναυλίες των Μαρίας Φαραντούρη και Τσαρλς Λόιντ, Σταύρου Ξαρχάκου «Μάνα μου Ελλάς», Μανώλη Μητσιά, Λουθ Κασάλ, Ορχήστρα Academica Αθηνών, οι θεατρικές παραστάσεις «Η Γυναίκα της Ζάκυθος» του Διονύσιου Σολωμού, σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη με την Όλια Λαζαρίδου, «Ιλιάδα» του Ομήρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Κων/νου Φιλίππογλου, «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη σε διασκευή και σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου, «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία 'Αννας Παναγιωτοπούλου και Πέτρου Φιλιππίδη, «Ο κατάδικός μου», κωμωδία των Ελ. Ράντου, Σ. Γανωτή, Ν. Σταυρακούδη, «Μάντεψε ποιος θα πεθάνει απόψε» των Θ. Παπαθανασίου και Μ. Ρέππα, «Παντρολογήματα» του Νικολάι Γκογκόλ σε μετάφραση-σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, «Μαρία Πενταγιώτισσα» του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Μποσταντζόγλου, «Βάτραχοι» του Αριστοφάνη από το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία - απόδοση Γιάννη Κακλέα, «Πέρσες» του Αισχύλου από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος κ.α. Επίσης, εκτός των δύο πατρινών φορέων, θα παρουσιάζονταν οι συναυλίες της Νατάσσας Μποφίλιου, καθώς και εκείνη από το Παμμικρασιατικό Σύνδεσμο Πατρών και Περιχώρων.
Τέλος, όσον αφορά στις παραστάσεις στο Ηρώδειο, το ΚΑΣ έδωσε το «πράσινο φως» και σε μια «εμβόλιμη» εκδήλωση. Πρόκειται για μια παράσταση χορού από μαθητές της σχολής Martha Graham Dance Company, η δε παραχώρηση του Ωδείου γίνεται χωρίς αντίτιμο λόγω του φιλανθρωπικού χαρακτήρα της εκδήλωσης, εφόσον τα έσοδα θα διατεθούν για τη στήριξη του νοσοκομείου Παίδων Αθηνών.
Σχετικές ετικέτες:ΕλλάδαΠελοπόννησος
Σχετικά άρθρα