Ο χάρτης των ελληνικών εξαγωγών στην 5ετία | Greek-iNews


Έχετε φορτώσει την έκδοση για υπολογιστές, για καλύτερη εμπειρία χρήσης μεταβείτε στην έκδοση για κινητά με ένα
κλικ εδώ

Ο χάρτης των ελληνικών εξαγωγών στην 5ετία

10:23 | 24/7/14
Απ' την άνοδο στην κόπωση και τελικά στην πτώση οδηγήθηκαν το τελευταίο διάστημα οι ελληνικές εξαγωγές, υποστηρίζουν ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Β.Ελλάδος (ΣΕΒΕ), δρ Κυριάκος Λουφάκης και ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος, δρ Τάσος Αλεξανδρίδης, παρουσιάζοντας σχετική ανάλυση.

Μάλιστα, οι ελληνικές εξαγωγές υποχώρησαν τόσο στις παραδοσιακές αγορές, όπως των κρατών-μελών της ΕΕ, όσο και σε νέες, όπως της Ρωσίας, της Κίνας και των Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ), που "κερδήθηκαν" μέσα στην κρίση.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ και παρουσίασε ο κ.Λουφάκης, "με πολλή προσπάθεια οι Έλληνες εξαγωγείς, από το 2009 έως σήμερα πέτυχαν ένα μικρό θαύμα. Το διάστημα 2009-2013 η συνολική αύξηση των εξαγωγών ανήλθε σε 57,1% (συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών και 18% άνευ)".

Από τον Δεκέμβριο 2012 και έπειτα όμως, ξεκίνησε η κάμψη της ανοδικής πορείας των ελληνικών εξαγωγών με μικρές διακυμάνσεις, ενώ από τον Οκτώβριο 2013 μέχρι και τον Μάρτιο 2014 η πορεία των ελληνικών εξαγωγών καταγράφεται καθοδική.

Αναλυτικότερα, στο διάστημα 2009-2013, η Ελλάδα «κέρδισε» σημαντικές αγορές εκτός Ευρώπης (Κίνα, Ρωσία, Τουρκία, ΗΑΕ), ενισχύοντας το μερίδιό της, ενώ παράλληλα ισχυροποίησε τη θέση της σε χώρες που αποτελούν παραδοσιακούς εμπορικούς εταίρους (Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Βουλγαρία).

Αντίστοιχα, μέσα στην κρίση ενισχύθηκαν σημαντικά οι βιομηχανικές εξαγωγές σε μηχανολογικό εξοπλισμό, χημικά-πλαστικά, μέταλλα και μη μεταλλικά ορυκτά. Από τα τρόφιμα, δυναμικά κινήθηκαν οι παραδοσιακά ελληνικοί εξαγωγικοί κλάδοι των παρασκευασμένων λαχανικών και φρούτων, με παγκόσμια εξαγωγική πρωτιά της κονσέρβας ροδάκινου, των νωπών καρπών και φρούτων και του ελαιολάδου.

Ωστόσο, το έδαφος που κέρδισαν τα ελληνικά προϊόντα σε αγορές– «κλειδιά» για τη χώρα μέσα στην κρίση δείχνει να υποχωρεί το 2014. Συγκεκριμένα, στο α’ τρίμηνο 2014 καταγράφεται έντονη πτώση των ελληνικών εξαγωγών (χωρίς πετρελαιοειδή) σε ετήσια βάση σε Ρωσία (-24%), Κίνα (-20%), ΗΑΕ (-19%), Ιταλία (-26%), στην Ισπανία (-21%).


Η εικόνα ανά αγορά

ΤΟΥΡΚΙΑ: Στο διάστηµα 2009-13 οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν με µέσο ρυθµό 11%, ενώ δυναµικά αναπτύχθηκαν οι ελληνικοί κλάδοι πλαστικών, αλουµινίου, λιπασµάτων, χαλκού και δερµάτων. Στο πρώτο τρίμηνο οι ελληνικές εξαγωγές, εξαιρουµένων των πετρελαιοειδών, εξακολούθησαν να καταγράφουν ανοδική πορεία µε ρυθµό 6%.

ΗΠΑ: Με µερίδιο 4%, οι ΗΠΑ αποτελούν βασικό εξαγωγικό εταίρο της Ελλάδας. Στο διάστηµα 2009-13, οι ελληνικές εξαγωγές κατέγραψαν οριακή άνοδο συνολικά κατά 3% και το 2014 ακολουθούν παρόµοια πορεία. Με έντονη δυναµική κινούνται στην αγορά το ελληνικό αλουµίνιο, τα παρασκευασµένα φρούτα-λαχανικά και τα µη µεταλλικά ορυκτά.

ΡΩΣΙΑ: Οι ελληνικές εξαγωγές αναπτύχθηκαν μέσα στην κρίση µε υψηλό ρυθµό 15%, καταγράφοντας συνολική αύξηση 72%, με δηµοφιλέστερα ελληνικά προϊόντα τα νωπά και παρασκευασµένα λαχανικά και φρούτα, τα ιχθυηρά, τα γουνοδέρµατα και οι µηχανές-συσκευές. Ωστόσο, το α’ τρίµηνο 2014 καταγράφεται πτωτική πορεία στους παραπάνω κλάδους, µε µέσο ρυθµό 24%.

ΚΙΝΑ: Οι ελληνικές εξαγωγές συνολικά διπλασιάστηκαν στο διάστηµα 2009-13, µε κυριότερα προϊόντα εξαγωγής τα εξής: τσιµέντο, βαµβάκι, αλουµίνιο, γουνοδέρµατα και λίπη/έλαια. Ωστόσο, το πρώτο φετινό τρίμηνο σηµειώνεται έντονη πτώση στους κλάδους των µη µεταλλικών ορυκτών, αλουµινίου και χαλκού.

ΗΑΕ: Λόγω της σταδιακής ανόδου των ελληνικών εξαγωγών σε γούνες – γουνοδέρµατα, τα ΗΑΕ συµπεριλαµβάνονται σήµερα στους βασικούς εταίρους της Ελλάδας στις τρίτες χώρες. Ωστόσο, στο α’ τρίµηνο 2014, οι ελληνικές εξαγωγές διαγράφουν και σε αυτή την περίπτωση καθοδική πορεία (-19%), λόγω πτώσης των εξαγωγών µας σε γούνες – γουνοδέρματα

Κατά τον κ. Λουφάκη, οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις πρέπει να υποστηριχθούν ώστε να διατηρηθεί η δυναμική τους. Ο ίδιος παρέθεσε στοιχεία της Εθνικής Τράπεζας, βάσει των οποίων το 48% των εξωστρεφών ΜΜΕ έχει στόχο ανάπτυξης για τα επόμενα έτη (34% για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις).

Σχετικές ετικέτες:
Σχετικά άρθρα

Σχόλια αναγνωστών