10:23 | 13/1/15
Πάντως επί της ουσίας πολλά πρέπει να απαντηθούν πριν από την υπογραφή: για παράδειγμα, αν η ύπαρξη ελάχιστης εγγυημένης ποσότητας 150.000 τόνων απορριμμάτων ετησίως (ποσότητας που το Δημόσιο θα πληρώνει στον ανάδοχο, είτε υπάρχει ή όχι) υπονομεύει ή όχι τις προσπάθειες μείωσης του όγκου των απορριμμάτων και επέκτασης της ανακύκλωσης, τονίζεται στο ρεπορτάζ της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ.
Στο τελικό στάδιο της -μακράς, όπως αποδείχθηκε- διαδικασίας που οδηγεί στην υπογραφή της σύμβασης βρίσκεται η υπόθεση των απορριμμάτων της Πελοποννήσου. Την επόμενη εβδομάδα οι 12 συμβάσεις που θα πρέπει να συναφθούν θα αποσταλούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο νομιμότητας. Και αν δεν υπάρξει ανάγκη τροποποιήσεων, τότε θα ακολουθήσουν οι υπογραφές που «ενεργοποιούν» το χρονοδιάγραμμα του έργου.
Ο διαγωνισμός για την ανάθεση για 25 χρόνια σε ιδιώτη της διαχείρισης των απορριμμάτων σε Αρκαδία, Κορινθία, Αργολίδα, Λακωνία και Μεσσηνία ξεκίνησε με μεγάλη καθυστέρηση στα τέλη του 2011. Ο προσωρινός ανάδοχος (η εταιρεία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή) αναδείχθηκε τον Ιούλιο του 2013, ενώ οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου εγκρίθηκαν ένα έτος αργότερα. Χαρακτηριστικό είναι ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού τοποθετούσε την υπογραφή της σύμβασης το 2013!
Εν πάση περιπτώσει, η μακρά διαδικασία αδειοδότησης δείχνει να βαίνει προς ολοκλήρωση. Σε αυτό συνέβαλε η οριστικοποίηση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου (μέσω του νέου ΕΣΠΑ) στα 68,5 εκατ. ευρώ και η εξεύρεση πιστωτικού ιδρύματος (η Alpha Bank) που θα αναλάβει τη δανειοδότηση του έργου (περίπου 60 εκατ. ευρώ). Σημειώνεται ότι ο ιδιώτης θα καταβάλει περίπου 30 εκατ. ευρώ ιδίων κεφαλαίων.
Την επόμενη εβδομάδα, λοιπόν, αναμένεται να κατατεθούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο οι 12 συμβάσεις που αφορούν όλες τις πτυχές του έργου: κατασκευή, λειτουργία, χρηματοδότηση, ασφαλιστικά και άλλα. Μαζί και το καταστατικό της εταιρίας ειδικού σκοπού, που θα συσταθεί με τη σύμπραξη της ΤΕΡΝΑ και της Περιφέρειας Πελοποννήσου και η οποία παραμένει… αβάπτιστη.
Γιατί κράτησε τόσο πολύ η διαδικασία; «Το ΥΠΕΚΑ καθυστέρησε κάποιες από τις αδειοδοτήσεις. Επίσης υπήρξαν πολλά διαδικαστικά θέματα που έπρεπε να επιλυθούν. Τέλος, μην ξεχνάμε ότι την εποχή αυτή οι συζητήσεις των αναδόχων μεγάλων έργων με τις τράπεζες δεν είναι εύκολες», λέει στην «Κ» ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου, Πέτρος Τατούλης.
Πάντως επί της ουσίας πολλά πρέπει να απαντηθούν πριν από την υπογραφή: για παράδειγμα, αν η ύπαρξη ελάχιστης εγγυημένης ποσότητας 150.000 τόνων απορριμμάτων ετησίως (ποσότητας που το Δημόσιο θα πληρώνει στον ανάδοχο, είτε υπάρχει ή όχι) υπονομεύει ή όχι τις προσπάθειες μείωσης του όγκου των απορριμμάτων και επέκτασης της ανακύκλωσης.
Παράλληλα, μένει να αποδειχθεί αν το κόστος της λειτουργίας του συστήματος θα είναι λογικό, προκειμένου να μπορεί να αναληφθεί από τους δήμους. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι τους 150.000 τόνους η τιμή «εισόδου» (gate fee) στις εγκαταστάσεις είναι 80 ευρώ ανά τόνο, ενώ στις ποσότητες άνω των 150.000 τόνων πέφτει στα 40 ευρώ/τόνο (μεσοσταθμικά 62,50 ευρώ ανά τόνο).
Αναφορικά με τον διαγωνισμό για την αποκατάσταση των χωματερών στην Πελοπόννησο, για τον οποίο προ μηνός το ΥΠΕΚΑ είχε αφήσει αιχμές κατά της περιφέρειας, ο κ. Τατούλης υποστηρίζει ότι θα προκηρυχθεί άμεσα. «Το πρόβλημα είναι ότι τις ενεργές χωματερές δεν τις ξέρει κανένας. Στα χαρτιά έχουν κλείσει όλες. Ομως οι δήμοι, επειδή δεν προνόησαν ώστε να δημιουργήσουν χώρους προσωρινής αποθήκευσης, συνεχίζουν να τροφοδοτούν τις υφιστάμενες, υποτίθεται κλειστές, χωματερές», λέει. «Οι μελέτες αποκατάστασης καθυστέρησαν γιατί τα στοιχεία στα οποία βασίζονται αλλάζουν συνεχώς, αφού ο όγκος των σκουπιδιών στις χωματερές μεγαλώνει. Πάντως, εκτιμώ ότι το έργο θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2015».
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Στο τελικό στάδιο της -μακράς, όπως αποδείχθηκε- διαδικασίας που οδηγεί στην υπογραφή της σύμβασης βρίσκεται η υπόθεση των απορριμμάτων της Πελοποννήσου. Την επόμενη εβδομάδα οι 12 συμβάσεις που θα πρέπει να συναφθούν θα αποσταλούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο νομιμότητας. Και αν δεν υπάρξει ανάγκη τροποποιήσεων, τότε θα ακολουθήσουν οι υπογραφές που «ενεργοποιούν» το χρονοδιάγραμμα του έργου.
Ο διαγωνισμός για την ανάθεση για 25 χρόνια σε ιδιώτη της διαχείρισης των απορριμμάτων σε Αρκαδία, Κορινθία, Αργολίδα, Λακωνία και Μεσσηνία ξεκίνησε με μεγάλη καθυστέρηση στα τέλη του 2011. Ο προσωρινός ανάδοχος (η εταιρεία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή) αναδείχθηκε τον Ιούλιο του 2013, ενώ οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου εγκρίθηκαν ένα έτος αργότερα. Χαρακτηριστικό είναι ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού τοποθετούσε την υπογραφή της σύμβασης το 2013!
Εν πάση περιπτώσει, η μακρά διαδικασία αδειοδότησης δείχνει να βαίνει προς ολοκλήρωση. Σε αυτό συνέβαλε η οριστικοποίηση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου (μέσω του νέου ΕΣΠΑ) στα 68,5 εκατ. ευρώ και η εξεύρεση πιστωτικού ιδρύματος (η Alpha Bank) που θα αναλάβει τη δανειοδότηση του έργου (περίπου 60 εκατ. ευρώ). Σημειώνεται ότι ο ιδιώτης θα καταβάλει περίπου 30 εκατ. ευρώ ιδίων κεφαλαίων.
Την επόμενη εβδομάδα, λοιπόν, αναμένεται να κατατεθούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο οι 12 συμβάσεις που αφορούν όλες τις πτυχές του έργου: κατασκευή, λειτουργία, χρηματοδότηση, ασφαλιστικά και άλλα. Μαζί και το καταστατικό της εταιρίας ειδικού σκοπού, που θα συσταθεί με τη σύμπραξη της ΤΕΡΝΑ και της Περιφέρειας Πελοποννήσου και η οποία παραμένει… αβάπτιστη.
Γιατί κράτησε τόσο πολύ η διαδικασία; «Το ΥΠΕΚΑ καθυστέρησε κάποιες από τις αδειοδοτήσεις. Επίσης υπήρξαν πολλά διαδικαστικά θέματα που έπρεπε να επιλυθούν. Τέλος, μην ξεχνάμε ότι την εποχή αυτή οι συζητήσεις των αναδόχων μεγάλων έργων με τις τράπεζες δεν είναι εύκολες», λέει στην «Κ» ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου, Πέτρος Τατούλης.
Πάντως επί της ουσίας πολλά πρέπει να απαντηθούν πριν από την υπογραφή: για παράδειγμα, αν η ύπαρξη ελάχιστης εγγυημένης ποσότητας 150.000 τόνων απορριμμάτων ετησίως (ποσότητας που το Δημόσιο θα πληρώνει στον ανάδοχο, είτε υπάρχει ή όχι) υπονομεύει ή όχι τις προσπάθειες μείωσης του όγκου των απορριμμάτων και επέκτασης της ανακύκλωσης.
Παράλληλα, μένει να αποδειχθεί αν το κόστος της λειτουργίας του συστήματος θα είναι λογικό, προκειμένου να μπορεί να αναληφθεί από τους δήμους. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι τους 150.000 τόνους η τιμή «εισόδου» (gate fee) στις εγκαταστάσεις είναι 80 ευρώ ανά τόνο, ενώ στις ποσότητες άνω των 150.000 τόνων πέφτει στα 40 ευρώ/τόνο (μεσοσταθμικά 62,50 ευρώ ανά τόνο).
Αναφορικά με τον διαγωνισμό για την αποκατάσταση των χωματερών στην Πελοπόννησο, για τον οποίο προ μηνός το ΥΠΕΚΑ είχε αφήσει αιχμές κατά της περιφέρειας, ο κ. Τατούλης υποστηρίζει ότι θα προκηρυχθεί άμεσα. «Το πρόβλημα είναι ότι τις ενεργές χωματερές δεν τις ξέρει κανένας. Στα χαρτιά έχουν κλείσει όλες. Ομως οι δήμοι, επειδή δεν προνόησαν ώστε να δημιουργήσουν χώρους προσωρινής αποθήκευσης, συνεχίζουν να τροφοδοτούν τις υφιστάμενες, υποτίθεται κλειστές, χωματερές», λέει. «Οι μελέτες αποκατάστασης καθυστέρησαν γιατί τα στοιχεία στα οποία βασίζονται αλλάζουν συνεχώς, αφού ο όγκος των σκουπιδιών στις χωματερές μεγαλώνει. Πάντως, εκτιμώ ότι το έργο θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2015».
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Σχετικές ετικέτες:απορρίμματαΕλλάδαΠελοπόννησοςΠεριβάλλον
Σχετικά άρθρα