Σύγχυση για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015 - ΥΠΟΙΚ και Μαξίμου διαψεύδουν τα περί στόχου άνω του 3% | Greek-iNews


Έχετε φορτώσει την έκδοση για υπολογιστές, για καλύτερη εμπειρία χρήσης μεταβείτε στην έκδοση για κινητά με ένα
κλικ εδώ

Σύγχυση για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015 - ΥΠΟΙΚ και Μαξίμου διαψεύδουν τα περί στόχου άνω του 3%

16:54 | 2/4/15
Σύγχυση για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015 - ΥΠΟΙΚ και Μαξίμου διαψεύδουν τα περί στόχου άνω του 3%

Μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα σε μια περίοδο κρίσης υπονομεύουν την ανάκαμψη, διαμηνύει το υπουργείο Οικονομικών - Τι αναφέρει η λίστα που εστάλη την Τετάρτη

Σύγχυση έχει προκληθεί τις τελευταίες ώρες αναφορικά με τους δημοσιονομικούς στόχους που έχει θέσει η κυβέρνηση για το 2015 και οι οποίοι περιλαμβάνονται στη νέα, εμπλουτισμένη 26σέλιδη λίστα που εστάλη την Τετάρτη στους δανειστές.

Το υπουργείο Οικονομικών και το Μέγαρο Μαξίμου έχουν σπεύσει να διαψεύσουν τους στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015, παρά το γεγονός ότι οι στόχοι αυτοί περιλαμβάνονται στην αναλυτική λίστα που έχει ήδη τεθεί υπόψιν των δανειστών, προκειμένου να ξεκινήσει η αξιολόγησή της και να ανοίξει ο δρόμος για την εκταμίευση της δόσης προς την Αθήνα.

Το υπουργείο Οικονομικών και το Μέγαρο Μαξίμου έχουν σπεύσει να διαψεύσουν επί της ουσίας τους ίδιους τους εαυτούς τους!

Τι αναφέρει η λίστα Βαρουφάκη για το πρωτογενές πλεόνασμα

Αν εφαρμοστούν όλα τα μέτρα που προβλέπονται στη λίστα, το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται να κινηθεί από 3,1% έως 3,9% του ΑΕΠ το 2015.

Το βασικό σενάριο προβλέπει καταρχήν πρωτογενές πλεόνασμα 1,2% του ΑΕΠ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται σε αυτό ο θετικός αντίκτυπος των μεταρρυθμίσεων - μέτρων της λίστας.

Εάν στο βασικό σενάριο προστεθεί ο θετικός αντίκτυπος των μεταρρυθμίσεων (από 1,9% έως 2,7% του ΑΕΠ), τότε το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται να κινηθεί από 3,1% έως 3,9% του ΑΕΠ το 2015.

Η αναδίπλωση του υπουργείου Οικονομικών

Κάποιοι έσπευσαν να αναφέρουν και να σχολιάσουν ότι η ελληνική κυβέρνηση προσβλέπει σε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους πάνω από 3% του ΑΕΠ μέσω της εφαρμογής των προτεινόμενων μεταρρυθμίσεων.

Το υπουργείο Οικονομικών θα ήθελε να καταστήσει σαφές, για ακόμη μια φορά, ότι παραμένει σταθερό στο στόχο του 1,2%, καθώς αυτό το ποσοστό είναι κοντά στην ελάχιστη τιμή των προβλέψεών του και όχι στη μέγιστη, την οποία χρησιμοποίησαν εκείνοι που μίλησαν για ποσοστό πάνω από 3%.

Αν, τελικώς, επιτευχθούν τα υψηλότερα επίπεδα των προβλεπόμενων στόχων εσόδων (στους οποίους το Υπουργείο δεν βασίζεται) τότε θα αυξηθούν ανάλογα οι (πολύ χαμηλές) δημόσιες δαπάνες και, βεβαίως, οι δαπάνες για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.

Μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα σε μια περίοδο κρίσης υπονομεύουν την ανάκαμψη και,  προφανώς, δεν αποτελούν μέρος του σχεδιασμού του Υπουργείου.

Οι θέσεις του Μαξίμου

Στη λίστα του Υπουργείου Οικονομικών εκτιμάται ότι τα νέα μέτρα, αν εφαρμοστούν επιτυχώς όλα, μπορούν να δώσουν δημοσιονομικό όφελος από 4,7 δισ. έως και 6,1 δισ. ευρώ. Πότε, όμως, κανένα μέτρο δεν αποδίδει πλήρως, ενώ, αν υπάρχει πλεόνασμα πάνω από 1,5%, προφανώς και δεν θα πάει στη μαύρη τρύπα του χρέους, αφού η απόφαση του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου ήταν σαφέστατη: η υποχρέωση για υπερβολικά υψηλά πλεονάσματα αποτελεί πλέον παρελθόν.

Έτσι, εφόσον καταφέρουμε μεγαλύτερα από τη δέσμευση (1,2% έως 1,5%) πλεονάσματα, αυτά θα επιστραφούν σε κοινωνικές ομάδες που βιώνουν τραγικά τις συνέπειες της κρίσης, μέσα από την υλοποίηση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης (π.χ. κοινωνική πολιτική, φοροαπαλλαγές).

Το βασικό σενάριο, λοιπόν, είναι πρωτογενές πλεόνασμα 1,2% με 1,5% του ΑΕΠ και αν τα μέτρα αποδώσουν, το επιπλέον πλεόνασμα θα κατευθυνθεί σε κοινωνικές δράσεις.

Σχετικά άρθρα

Σχόλια αναγνωστών