09:08 | 13/10/15
Τα νέα δεδομένα στη δημοσιονομική διαχείριση - Χέρι στα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων του δημοσίου βάζει το ΥΠΟΙΚ - Τι είναι και πως θα λειτουργεί ο Ενιαίος Λογαριασμός Θησαυροφυλακίου - Ποια η αποστολή του Δημοσιονομικού Συμβουλίου και τι θα προβλέπει το αυτόματο φρένο στις δαπάνες
Με αλλαγές της τελευταίας στιγμής και αιχμή του δόρατος τη δημοσιονομική διαχείριση, κατατέθηκε το βράδυ της Δευτέρας στη βουλή το πολυνομοσχέδιο - φωτιά του υπουργείου Οικονομικών, η ψήφιση του οποίου ανοίγει τον δρόμο για την εκταμίευση της υπο-δόσης των 2 δισ. ευρώ.
Με διάταξη - προσθήκη κυριολεκτικά στο παρά ένα της κατάθεσης του πολυνομοσχεδίου για τα προαπαιτούμενα, το υπουργείο Οικονομικών βάζει «χέρι» στα ταμειακά διαθέσιμα όλων των φορέων του δημοσίου.
Ειδικότερα, όπως προβλέπει το άρθρο 10, δημιουργείται ένας υπερ-λογαριασμός που θα συγκεντρώνει όλα τα διαθέσιμα των φορέων της γενικής κυβέρνησης. Και το όνομα αυτού... Ενιαίος Λογαριασμός Θησαυροφυλακίου.
Όπως υποστηρίζει το υπουργείο οικονομικών, με το εν λόγω μέτρο «προωθείται το επόμενο βήμα στην κοινή διαχείριση των διαθεσίμων της Γενικής Κυβέρνησης με τη θεσμοθέτηση του Ενιαίου Λογαριασμού Θησαυροφυλακίου, στον οποίο θα μεταφέρουν τα διαθέσιμά τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, υπό διακριτούς υπολογαριασμούς».
Πρόκειται, επί της ουσίας, για έναν λογαριασμό, στον οποίο θα συγκεντρώνονται τα διαθέσιμα όλων των φορέων του δημοσίου - πλην των ασφαλιστικών ταμείων και των ΔΕΚΟ - και μέσω του οποίου το υπουργείο Οικονομικών θα έχει τη δυνατότητα να καλύπτει κάθε πιθανή αστοχία που θα προκύπτει κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού.
Για τη σύσταση του εν λόγω λογαριασμού, το πολυνομοσχέδιο προβλέπει τη δέσμευση όλων των ταμειακών διαθεσίμων των φορέων του κράτος και την 31η Δεκεμβρίου του 2015.
Βασικός διαχειριστής του νέου υπέρ-λογαριασμού θα είναι ο υπουργός Οικονομικών, καθώς, όπως προβλέπει το πολυνομοσχέδιο «ο υπουργός θα είναι εκείνος που θα αποφασίζει ποια ποσά και από ποιους φορείς θα κατατίθενται στον συγκεκριμένο λογαριασμό».
Πως θα λειτουργεί ο Ενιαίος Λογαριασμός Θησαυροφυλακίου
Σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο:
- Μέχρι την 31.12.2015, τα διαθέσιμα όλων των φορέων της Κεντρικής Κυβέρνησης, πέραν εκείνων που ανήκουν στην Κεντρική Διοίκηση, μεταφέρονται στον Ενιαίο Λογαριασμό, υπό αντίστοιχους υπολογαριασμούς. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδεται ως την ανωτέρω ημερομηνία, καθορίζεται ο τρόπος κίνησης των υπολογαριασμών, η λειτουργία της ταμειακής τους διαχείρισης, η λογιστική απεικόνιση των κινήσεών τους, η πιθανή περαιτέρω διάρθρωσή τους, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια. Με την ίδια ή με όμοια απόφαση δύνανται να καθορίζονται οι λογαριασμοί που εξαιρούνται από την υποχρέωση μεταφοράς στον Ενιαίο Λογαριασμό.
- Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να καθορίζονται λοιποί φορείς της Γενικής
Κυβέρνησης που υποχρεούνται να μεταφέρουν τα διαθέσιμά τους στον Ενιαίο Λογαριασμό, η έξοδός τους από αυτόν, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
- Το άνοιγμα σε τράπεζες ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα, οποιουδήποτε λογαριασμού φορέων της Γενικής Κυβέρνησης που συμμετέχουν στον Ενιαίο Λογαριασμό, διενεργείται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, κατόπιν αιτιολογημένης πρότασης του φορέα, με την οποία καθορίζονται τα όργανα διαχείρισης του λογαριασμού, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια. Με όμοια απόφαση διενεργείται το κλείσιμο των λογαριασμών, σε οποιαδήποτε τράπεζα ή άλλο πιστωτικό ίδρυμα, των ανωτέρω φορέων.
- Η κίνηση των λογαριασμών του Δημοσίου σε τράπεζες ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα ενεργείται με έγγραφες εντολές του Υπουργού Οικονομικών, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά σε νόμους ή συμβάσεις στις οποίες έχει συμπράξει ο Υπουργός Οικονομικών. Στις περιπτώσεις αυτές οι τράπεζες ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα υποχρεούνται να αναγγέλλουν αμέσως τη γενόμενη εγγραφή στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Για τη χρέωση των λογαριασμών αυτών απαιτείται η έγκριση του Υπουργού Οικονομικών.
- Σε περίπτωση δέσμευσης λογαριασμού για ειδικούς σκοπούς του Δημοσίου απαιτείται προηγούμενη απόφαση του Υπουργού Οικονομικών με την οποία ρυθμίζεται κάθε σχετική λεπτομέρεια.
Συστήνεται Δημοσιονομικό Συμβούλιο
Όπως επίσης προβλέπει το πολυνομοσχέδιο - σκούπα του υπουργείου Οικονομικών, συστήνεται από την 31η Δεκεμβρίου 2015 το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, η δημιουργία του οποίου είχε θεσμοθετηθεί από τα μέσα του 2014.
Βασική αποστολή του Δημοσιονομικού Συμβουλίου θα είναι να ενεργεί ως ανεξάρτητο παρατηρητήριο, στηρίζοντας την κυβερνητική πολιτική, ώστε να μειώνεται ο κίνδυνος ροπής προς την εμφάνιση πρωτογενούς ελλείμματος.
Για τον λόγο αυτό, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο θα έχει τη δυνατότητα να καταρτίζει μακροοικονομικές προβλέψεις για τον προϋπολογισμό, να παρακολουθεί αμερόληπτα την εφαρμογή των δημοσιονομικών προγραμμάτων και την τήρηση των δημοσιονομικών στόχων, καθώς και να συμβάλλει στην προώθηση του δημόσιου διαλόγου για τη δημοσιονομική πολιτική.
Αυτόματο φρένο στις δαπάνες - Αυστηρότερες κυρώσεις για τους φορείς του δημοσίου
Με το πολυνομοσχέδιο, ενεργοποιείται και το αυτόματο φρένο στις δαπάνες του κράτους.
Πρόκειται επί της ουσίας για το μέτρο με τις αυξημένες κυρώσεις για τους φορείς που δεν συμμορφώνονται με τις επιταγές της δημοσιονομικής προσαρμογής, όπως εκείνες έχουν ενσωματωθεί στο μνημόνιο.
Με το μέτρο του αυτόματου φρένου, οι φορείς που θα αποκλίνουν των στόχων που έχουν οριστεί για τις ετήσιες δαπάνες τους, θα περνούν ένα τρίμηνο με το 40% των πιστώσεων που λαμβάνουν από τον προϋπολογισμό, έναντι του 100% που θα λαμβάνουν οι φορείς που συμμορφώνονται με τις επιταγές του μνημονίου.
Μετά το πέρας του τριμήνου κάθε άλλη δαπάνη, πλην εκείνων που αφορούν στην καταβολή μισθών και συντάξεων, δεν θα θεωρείται νόμιμη.
Αν η αρνητική απόκλιση ενός φορέα του δημοσίου ξεπερνά το 10% από τους τριμηνιαίους δημοσιονομικούς στόχους τότε θα μειώνεται ισόποσα και το εγκεκριμένο ποσό ακαθάριστου δανεισμού από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Οικονομικών.
Από τις κυρώσεις δεν θα ξεφεύγουν ούτε τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων των φορέων που εμφανίζουν αποκλίσεις από τους δημοσιονομικούς στόχους, καθώς με διάταξη του πολυνομοσχεδίου, προβλέπεται αναστολή των αμοιβών για όλα τα μέλη των ΔΣ.
Φορολογία
Στο μέτωπο της φορολογίας, το πολυνομοσχέδιο προβλέπει την ελαστικοποίηση της ποινικής νομοθεσίας για όσους δεν καταβάλλουν μεγάλες βεβαιωμένες οφειλές προς το δημόσιο.
Ειδικότερα:
- Αυξάνεται από τα 50.000 ευρώ στα 100.000 ευρώ το όριο οφειλής προς το δημόσιο που έμεινε απλήρωτο για περισσότερους από τέσσερις μήνες και για το οποίο επιβάλλεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός έτους.
- Αυξάνεται από τα 150.000 ευρώ στα 200.000 ευρώ το όριο οφειλής προς το δημόσιο που έμεινε απλήρωτο για περισσότερους από τέσσερις μήνες και για το οποίο επιβάλλεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών ετών.
Να σημειωθεί εδώ πως οι συγκεκριμένες αλλαγές ισχύουν αναδρομικά ακόμη και για ποινές που ήδη εκτίονται.
Φόρος ακινήτων
Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, δεν υπάρχουν άλλες αλλαγές σε σχέση με το αρχικό κείμενο που είχε δοθεί προς διαβούλευση το βράδυ του Σαββάτου.
Επομένως, όπως επιβεβαιώνει το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου, το οποίο κατατέθηκε χθες το βράδυ στη βουλή:
- Αυξάνονται οι συντελεστές για τη φορολόγηση του εισοδήματος από ενοίκια.
- Καταργείται από τα φετινά εισοδήματα η δυνατότητα εκχώρησης ανείσπρακτων ενοικίων στο δημόσιο (πρόκειται για ενοίκια που δεν έχουν εισπραχθεί και αποδεδειγμένα δεν πρόκειται να εισπραχθούν), γεγονός που θα οδηγήσει σε κύμα εξώσεων των ενοικιαστών.
- Επιβάλλεται συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ στα ιδιοχρησιμοποιούμενα κτίσματα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια.
Σχετικές ετικέτες:κυβέρνησηΟικονομίαπολυνομοσχέδιοΣΥΡΙΖΑυπουργείο οικονομικώνφορολογίαφορολογία ακινήτων
Σχετικά άρθρα
Ροή ειδήσεων