10:04 | 8/8/16
Τι σημαίνει η ολοκλήρωση μιας από τις σημαντικότερες ιδιωτικοποιήσεις των τελευταίων ετών και, κυρίως, πως φθάσαμε ως εδώ
«Αφεντικά» του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) γίνoνται στα επόμενα 24ωρα οι Κινέζοι της China COSCO Shipping Corporation.Την ερχόμενη Τετάρτη μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών θα μεταβιβαστεί πακέτο μετοχών που αντιστοιχεί στο 51% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ Α.Ε. Μάλιστα, καταβάλλεται προσπάθεια για τη συναλλαγή αυτή που σηματοδοτεί το τέλος μιας πολυετούς επενδυτικής Οδύσσειας να πραγματοποιηθεί ειδική εκδήλωση στο κτίριο του Χρηματιστηρίου Αθηνών, με προσκεκλημένους υψηλά ιστάμενους της Piraeus Container Terminal, θυγατρικής της Cosco στην Ελλάδα και της Κινεζικής πρεσβείας στην Αθήνα, καθώς και εκπροσώπων του ΤΑΙΠΕΔ.
Τι σημαίνει, όμως, η ολοκλήρωση μιας από τις σημαντικότερες ιδιωτικοποιήσεις των τελευταίων ετών και, κυρίως, πως φθάσαμε ως εδώ;
Μετά την απόκτηση του 51% του ΟΛΠ, η Cosco θα ξεκινήσει να εργάζεται για την υλοποίηση του business plan της με στόχο να καταστεί ο Πειραιάς το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης. Για το λόγο αυτό οι Κινέζοι σχεδιάζουν να δαπανήσουν κεφάλαια πέραν των 350 εκατ.ευρώ που προβλέπονται από τη σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο.
Σε επίπεδο μάνατζμεντ, η Cosco θα κατέχει την πλειοψηφία στο δ.σ. της εταιρείας, με οκτώ μέλη, ενώ το Ελληνικό Δημόσιο που διατηρεί 23% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, θα διατηρήσει και 3 θέσεις στο δ.σ. μέχρι την μεταβίβαση του 16%. Μετά την μεταβίβαση του 16%, το Δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ) θα συνεχίσει να κατέχει 7% και μία θέση στο Δ.Σ.
Το ιστορικό
Περισσότερα από δυο χρόνια χρειάστηκαν για να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ και πέντε συνολικά, καθώς ο ΟΛΠ τελεί υπό αποκρατικοποίηση από το 2011.Συγκεκριμένα, χρειάστηκαν δύο χρόνια για να κλείσει το ζήτημα του περιβόητου φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ και Cosco και μια νέα συμφωνία για να επενδύσει άλλα 230 εκατ. η Cosco στο δυτικό τμήμα του λιμένα. Καταγγελίες από ελληνικά συμφέροντα και όχι μόνον κινητοποίησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που χρειάστηκε χρόνια για να εγκρίνει την επένδυση. Την ίδια ώρα οι προηγούμενες διοικήσεις του ΤΑΙΠΕΔ είχαν εμπλακεί σε μια διελκυστίνδα με το τότε management της εισηγμένης (Γ. Ανωμερίτη) που ήταν ξεκάθαρα κατά της ιδιωτικοποίησης.
Στις 5 Μαρτίου του 2014 το ΤΑΙΠΕΔ δημοσίευσε την πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ. Εμφανίστηκαν πολλοί επενδυτές και προκρίθηκαν στην δεύτερη φάση του ΟΛΠ στα μέσα του καλοκαιριού του 2014, αλλά η πολιτική αστάθεια που ενέσκηψε, οδήγησε σε επ’ αόριστο αναβολή την υποβολή δεσμευτικών προσφορών.
Τελικά στις 21 Δεκεμβρίου του 2015 υποβλήθηκε μια πρόταση, από την Cosco, και ζητήθηκε νέα βελτιωμένη προσφορά από το ΤΑΙΠΕΔ. Ο κινεζικός όμιλος ανακηρύχτηκε προτιμητέος επενδυτής στις 17 Φεβρουαρίου του 2016 με προσφερόμενο τίμημα 368,5 εκατ. για το 67% του ΟΛΠ (22 ευρώ ανά μετοχή). Η υπογραφή της συμφωνίας πώλησης έγινε στις 8 Απριλίου, αφότου είχε δοθεί η έγκριση για την συμφωνία από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Πηγή: economy365.gr
Σχετικές ετικέτες:λιμάνι ΠειραιάΟικονομίαΠειραιάςCOSCO
Σχετικά άρθρα
Ροή ειδήσεων