08:22 | 21/9/16
Με δεδομένο ότι οι εκπρόσωποι των θεσμών έφυγαν από την Αθήνα (που καίγεται για συμφωνία) χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, ένας μαραθώνιος ηλεκτρονικών συνεννοήσεων βρίσκεται σε εξέλιξη για να υπερπηδηθούν τα «αγκάθια» στον ενεργειακό τομέα
Παρά το γεγονός ότι έχει υπάρξει πρόοδος σε όλα τα ανοιχτά θέματα στον ενεργειακό τομέα, είναι βέβαιον ότι δεν υπάρχει τελική συμφωνία καθώς παραμένουν ορισμένες διαφορές. Οι διαφορές αυτές συζητούνται ήδη, όχι τόσο σε τεχνικό επίπεδο με τα στελέχη των δανειστών που είναι μόνιμα εδώ, αλλά κυρίως μέσω τηλεδιασκέψεων και ανταλλαγής e mail.Η αίσθηση που υπάρχει και από τις δύο πλευρές, και από την πλευρά των δανειστών (και κυρίως της Κομισιόν που έχει τον πρώτο λόγο στα ρυθμιστικά και θεσμικά θέματα που βρίσκονται στο τραπέζι) αλλά και από την πλευρά της κυβέρνησης, είναι ότι τα ανοιχτά θέματα μπορούν να κλείσουν μέσα στην εβδομάδα. Αυτός είναι και ο στόχος. Βεβαίως αυτό θα εξαρτηθεί και από τη συνολικότερη πορεία της διαπραγμάτευσης, από το αν δηλαδή και κατά πόσο θα κλείσει η αξιολόγηση του προγράμματος.
Ούτως ή άλλως, κάποιες από τις ενεργειακές εκκρεμότητες, όπως για παράδειγμα το θεσμικό πλαίσιο για το target model, θα περιληφθούν στο πολυνομοσχέδιο – σκούπα που θα έρθει τις επόμενες ημέρες στη Βουλή.
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, συνεχίζουν να βρίσκονται σε εκκρεμότητα:
• το θέμα του gas release, όπου η συζήτηση γίνεται πλέον πάνω στην πρόταση ευρύτερης αναμόρφωσης της αγοράς που κατέθεσε το ΥΠΕΝ και για την οποία υπάρχει σε εξέλιξη μια διαδικασία τεκμηρίωσης από την ελληνική πλευρά.• Το θέμα της κάλυψης των ελλειμμάτων του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ το οποίο επηρεάζει τον καθορισμό του ΕΤΜΕΑΡ από τη ΡΑΕ. Ως γνωστόν με το νομοσχέδιο για τη στήριξη των ΑΠΕ που ψήφισε πρόσφατα η Βουλή εξασφαλίζεται, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, ότι το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ θα μηδενιστεί στο τέλος του 2017. Από την πλευρά των θεσμών, σε κάποια τουλάχιστον φάση της διαπραγμάτευσης, έχει διατυπωθεί η άποψη ότι τα μέτρα θα πρέπει να εξασφαλίζουν ότι η «τρύπα» θα πρέπει να έχει κλείσει μέχρι τον Ιούνιο του 2017 και συνεπώς η απόφαση της ΡΑΕ για τον καθορισμό του ΕΤΜΕΑΡ θα πρέπει να ληφθεί με αυτό το κριτήριο.
• Ο καθορισμός των τιμολογίων χρήσης του δικτύου μεταφοράς αερίου, δηλαδή η «ταρίφα» που θα εισπράττει ο ΔΕΣΦΑ. Το θέμα αυτό σχετίζεται άμεσα με το διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ μετά την «περίφημη» τροπολογία Σκουρλέτη για τον επανυπολογισμό της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης του Διαχειριστή και τη μείωση της "ανακτήσιμης διαφοράς", τροπολογία που οι Αζέροι της SOCAR θεωρούν ότι μειώνει την αξία του ΔΕΣΦΑ και «απειλούν» με αποχώρηση.
Οι θεσμοί έχουν ζητήσει την απόσυρση της τροπολογίας με το σκεπτικό ότι επηρεάζει την πορεία της ιδιωτικοποίησης (όχι όμως ότι παρεμβαίνει στους όρους του διαγωνισμού), ενώ η πλευρά του ΥΠΕΝ εμφανίζεται κάθετη στην απόφασή της να μην πάρει πίσω την τροπολογία. Συνεπώς η διαπραγμάτευση πλέον έχει νόημα μόνον σε ότι αφορά τις επόμενες κινήσεις που αποτελούν δικαιοδοσία της ΡΑΕ, δηλαδή για τη διαμόρφωση της εύλογης απόδοσης των κεφαλαίων του ΔΕΣΦΑ, του επιτοκίου με το οποίο θα επιβαρύνεται η οφειλή για όσο χρόνο δεν καταβάλλεται η "ανακτήσιμη διαφορά" και εν γένει την αλλαγή του κανονισμού τιμολόγησης. Σε αυτά τα θέματα εκτιμάται ότι θα αναζητηθούν οι συγκλίσεις που θα επιτρέψουν (ή δεν θα επιτρέψουν) τη συμφωνία.
Πηγή: news247
Σχετικές ετικέτες:αξιολόγησηενέργειαΟικονομία
Σχετικά άρθρα