21:10 | 23/6/17
Σε τι αφορούν τα έργα που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του Μηχανισμού Διευκόλυνσης "Συνδέοντας την Ευρώπη" - Δείτε αναλυτικά τα έργα στην Ελλάδα
Επτά πολύ σημαντικά έργα που αφορούν τον τομέα των Μεταφορών θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του μηχανισμού διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη», η οποία είναι ο ενωσιακός μηχανισμός χρηματοδότησης των δικτύων υποδομών.Τα έργα αυτά περιλαμβάνονται σε ένα σύνολο 152 έργων που θα υλοποιηθούν σε όλη την Ευρώπη, έργα που υποστηρίζουν την ανταγωνιστική, καθαρή και διασυνδεδεμένη κινητικότητα. Από ένα σύνολο 2,7 δισεκατομμυρίων ευρώ, η χώρα μας θα αξιοποιήσει 61 εκατομμύρια, για τα 7 αυτά έργα που επιλέχθηκαν (σε σύνολο 11 επιλέξιμων προτάσεων) και τα οποία θα συμβάλουν στον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών γραμμών, στην εξάλειψη των σημείων συμφόρησης και στη βελτίωση των διασυνοριακών συνδέσεων, στην εγκατάσταση σημείων εφοδιασμού με εναλλακτικά καύσιμα, καθώς και στην εφαρμογή καινοτόμων λύσεων διαχείρισης της κυκλοφορίας.
Τα επτά έργα αφορούν:
- Αναβάθμιση και ηλεκτροδότηση της γραμμής Πολύκαστρο-Ειδομένη
- Εγκατάσταση και εφαρμογή αναβαθμισμένων συστημάτων Τηλεματικής
- Αναβάθμιση - εκσυγχρονισμό - ηλεκτροδότηση της γραμμής Πειραιάς-Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών
- Μελέτη εγκατάστασης 10 πιλοτικών σταθμών ανεφοδιασμού Φυσικού Αερίου στην κεντρική σιδηροδρομική γραμμή
- Ανάπτυξη και εφαρμογή της πρώτης φάσης του προγράμματος διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας SESAR
- Πρόγραμμα Επικοινωνίας CONCORDA για την ασφαλή κίνηση στους Ευρωπαϊκούς αυτοκινητόδρομους
- Ανάπτυξη και αναβάθμιση του MoS Link μεταξύ των λιμανιών της Πάτρας και της Βενετίας
Δείτε αναλυτικά τα σχετικά έργα στην Ελλάδα
Με τον τρόπο αυτό, η Επιτροπή υλοποιεί τόσο το Επενδυτικό σχέδιο για την Ευρώπη όσο και τη δέσμευσή της για καλύτερη συνδεσιμότητα στην Ευρώπη, όπου περιλαμβάνεται το θεματολόγιο «Η Ευρώπη σε κίνηση». Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θα αποδεσμευθούν 4,7 δισεκατομμύρια ευρώ δημόσιων και ιδιωτικών συγχρηματοδοτήσεων, ενώ, με τις επενδύσεις αυτές, όχι μόνο θα εκσυγχρονιστεί το δίκτυο μεταφορών της Ευρώπης, αλλά θα τονωθεί επίσης η οικονομική δραστηριότητα και η δημιουργία θέσεων απασχόλησης. Εφέτος, από συνολικά 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ η Επιτροπή διαθέτει 1,8 δισεκατομμύρια στα 15 κράτη μέλη που είναι επιλέξιμα για στήριξη από το Ταμείο Συνοχής, ώστε να γεφυρώσουν κενά στις υποδομές τους. Την περίοδο 2014-2020, η χρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής αφορά τη Βουλγαρία, την Ελλάδα, την Εσθονία, την Κροατία, την Κύπρο, τη Λετονία, τη Λιθουανία, τη Μάλτα, την Ουγγαρία, την Πολωνία, την Πορτογαλία, τη Ρουμανία, τη Σλοβακία, τη Σλοβενία και την Τσεχική Δημοκρατία.Όλα τα έργα επελέγησαν για χρηματοδότηση με ανταγωνιστικές προσκλήσεις υποβολής προτάσεων που προκηρύχθηκαν στις 13 Οκτωβρίου 2016. Παραλήφθηκαν 349 αιτήσεις συνολικού ύψους χρηματοδότησης σχεδόν 7,5 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η Επίτροπος της ΕΕ κ. Βιολέτα Μπουλτς, αρμόδια για τις μεταφορές, δήλωσε: «Η ζήτηση επενδύσεων σε υποδομές μεταφορών είναι τεράστια. Αυτό το νέο κύμα επενδύσεων επικεντρώνεται σε καθαρά, καινοτόμα και ψηφιακά έργα με σκοπό τον εκσυγχρονισμό του δικτύου μεταφορών της Ευρώπης. Σήμερα βρισκόμαστε ένα βήμα πιο κοντά σε μια πραγματική ένωση μεταφορών που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες των πολιτών, θα τονώσει την οικονομία και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης. Κοιτάζοντας μπροστά, καλώ τα ενδιαφερόμενα μέρη να αξιοποιήσουν κατά τον καλύτερο τρόπο τα εναπομένοντα κονδύλια και να τα συνδυάσουν ώστε να μεγιστοποιηθούν οι επιπτώσεις και η αποδοτικότητα όλων των πιθανών πόρων».
Γενικά, τα επιλεγμένα έργα αφορούν κυρίως τα στρατηγικά τμήματα του ευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (το «κεντρικό δίκτυο») προκειμένου να εξασφαλιστούν η υψηλότερη δυνατή προστιθέμενη αξία και o αντίκτυπος για την ΕΕ. Το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης θα διατεθεί για την κατασκευή του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου (1,8 δισεκατομμύρια ευρώ), την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, την αναβάθμιση των οδικών μεταφορών και την ανάπτυξη ευφυών συστημάτων μεταφορών (359,2 εκατομμύρια ευρώ), καθώς και για την εγκατάσταση συστημάτων διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας (ATM) (311,3 εκατομμύρια ευρώ).
Επιλεγμένες δράσεις περιλαμβάνουν εμβληματικές πρωτοβουλίες, όπως η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού τμήματος Białystok-Ełk στην Πολωνία, μήκους άνω των 100 χλμ. ο εκσυγχρονισμός των συστημάτων διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας (ATM) στα κράτη μέλη της ΕΕ· η πλήρης επέκταση της οδικής σήραγγας Karawanken που συνδέει τη Σλοβενία με την Αυστρία· η ανάπτυξη δικτύου υψηλής ταχύτητας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στη Σουηδία, τη Δανία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν, επομένως, σε θέση να επιλέξει τα καλύτερα έργα και, ταυτόχρονα, να εξασφαλίσει ισόρροπη κατανομή από γεωγραφική άποψη και στους διάφορους τρόπους μεταφοράς. Η χρηματοδοτική συνεισφορά της ΕΕ παρέχεται με τη μορφή επιχορηγήσεων, με ποσοστό συγχρηματοδότησης από 10% έως 50% του επιλέξιμου κόστους των έργων, ανάλογα με το είδος του και την πρόσκληση υποβολής προτάσεων (έως 85% από το κονδύλι συνοχής).
Επόμενα βήματα
Τα κράτη μέλη της ΕΕ που εκπροσωπούνται στην επιτροπή συντονισμού της Διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη» πρέπει τώρα να εγκρίνουν επίσημα την απόφαση της προτεινόμενης χρηματοδότησης στη συνεδρίασή τους στις 6 Ιουλίου 2017. Η επίσημη απόφαση της Επιτροπής αναμένεται να ληφθεί στα τέλη Ιουλίου του 2017. Ο Εκτελεστικός Οργανισμός Καινοτομίας και Δικτύων (INEA) της Επιτροπής θα προετοιμάσει στη συνέχεια και θα υπογράψει συμφωνίες επιχορήγησης με τους δικαιούχους των επιμέρους έργων το δεύτερο εξάμηνο του 2017.Προκόπης Αγγελόπουλος
Σχετικές ετικέτες:Οικονομίαυπουργείο Μεταφορών
Σχετικά άρθρα