13:29 | 17/6/17
Την προοπτική των start-ups τόνισε ο Δημήτρης Κοκκινάκης, συνιδρυτής του Impact Hub, μιλώντας στην ημερίδα της Περιφέρειας Αττικής για την επιχειρηματικότητα
Σε μια μουδιασμένη αγορά, στην κορύφωση της κρίσης, κοινή παραδοχή είναι ότι το κλειδί για την επανεκκίνηση της ελληνικήςοικονομίας πρέπει να αναζητηθεί στην καινοτομία και στην εξωστρέφεια της επιχειρηματικότητας. Ιδέες υπάρχουν, όπως υπάρχει η όρεξη, η γνώση και η τόλμη σε ανθρώπους που ιδρύουν start-ups, θέλοντας να βγουν μπροστά και να ρισκάρουν, ακόμα και μέσα σε αυτό το ασφυκτικό περιβάλλον για τέτοια εγχειρήματα. Εκεί ακριβώς είναι που χρειάζεται κάποιος, στο πρώτο του βήμα, τη στήριξη, την τεχνογνωσία και μια ώθηση προκειμένου να υλοποιήσει την επιχειρηματική του ιδέα.
Αυτός ακριβώς είναι ο ρόλος που θέλει να παίξει το Impact Hub. Πρόκειται για έναν πυρήνα κοινωνικής επιχειρηματικότητας και καινοτομίας που βοηθάει τέτοιου είδους πρωτοποριακές ιδέες να μην μείνουν στα χαρτιά αλλά, αντιθέτως, να αναδειχθούν και να αναπτυχθούν. Εκεί επιχειρήσεις και δημιουργικοί επαγγελματίες εργάζονται για το σχεδιασμό και την υλοποίηση πρότυπων business models.
Το μεγάλο “κεφάλαιο” της προοπτικής της ελληνικής επιχειρηματικότητας άνοιξε, χθες, η Περιφέρεια Αττικής, με ημερίδα, στο αμφιθέατρο του Μουσείου της Ακρόπολης, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το πρόγραμμα “Επιχειρηματικότητα: Κοινωνία, Ανάπτυξη, Καινοτομία”. Ο Δημήτρης Κοκκινάκης, συνιδρυτής του Impact Hub και εκ των ομιλητών της ημερίδας, μίλησε στο News 24/7, αναδεικνύοντας την προοπτική των start-ups και τονίζοντας ότι το 80% των νεοφυών επιχειρήσεων στην Ελλάδα καταγράφει ανοδική πορεία.
Πώς και, μέχρι ποιο σημείο, βοηθάει το Impact Hub καινοτόμες ιδέες να αναδειχθούν και μεταμορφωθούν σε νεοφυείς επιχειρήσεις;
Σήμερα, το Impact Hub είναι μια κοινότητα που μετρά ως παγκόσμιο δίκτυο 90 Impact Hubs και 15.000 μέλη. Στην Αθήνα ιδρύθηκε το 2013, δηλαδή στο αποκορύφωμα της κρίσης, και δημιουργήθηκε ως μια κοινωνική επιχείρηση που είχε ως στόχο να ενισχύσει άλλες κοινωνικές και καινοτόμες επιχειρήσεις. Δημιουργεί νέες start-ups και ενδυναμώνει τις υπάρχουσες. Από την σύλληψη της ιδέας μέχρι την υλοποίηση της και την επέκταση της στο εξωτερικό. Είναι σημαντικό για τα εγχειρήματα που εξελίσσονται και μεγαλώνουν στο ελληνικό οικοσύστημα της νεοφυούς επιχειρηματικότητας να υπάρχουν τα κατάλληλα εργαλεία και η κατάλληλη διασύνδεση. Και αυτός είναι ο ρόλος ο δικός μας, τόσο στην ενίσχυση των επιχειρηματιών όσο και στην αναγνώριση ενός ταλέντου στην Ελλάδα και η διασύνδεση του με το εξωτερικό γιατί πλέον στην αγορά, μέσω των διεθνών λύσεων που αναπτύσσονται, όλα “ταξιδεύουν”. Μια λύση που μπορεί να βρίσκει πεδίο εφαρμογής και ενδιαφέροντος στο Λονδίνο μπορεί να είναι κατάλληλη για εφαρμογή και στην Ελλάδα.Έτσι, το 2015 ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα, τo Scaling, μαζί με άλλα επτά Impact Hubs της Ευρώπης, που ως στόχο είχε να βοηθήσει είτε ελληνικές επιχειρήσεις να ανοίξουν τον κύκλο δραστηριότητας τους στην χώρα είτε να ξεκινήσουν δραστηριότητα στο εξωτερικό. Και αντίστροφα, επιχειρήσεις και κοινωνικές λύσεις, που είχαν εφαρμοστεί στο εξωτερικό να ξεκινήσουν δραστηριότητα στην Ελλάδα. Αυτή ήταν μια πολύ σημαντική διαδικασία και πέτυχε πολλές εταιρείες να αναπτυχθούν και, κατ΄επέκταση, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Γιατί αυτός είναι ο σκοπός μας, ως φορέας ενίσχυσης των start-ups. Θέλουμε να συνεισφέρουμε στο ΑΕΠ, να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας, αντιμετωπίζοντας, έτσι, το μεγαλύτερο πρόβλημα της Ελλάδας.
Υπάρχει προοπτική για τις start-ups στην Ελλάδα της κρίσης, λαμβάνοντας υπ’όψιν και το υπάρχον νομοθετικό και γραφειοκρατικό καθεστώς;
Είναι μια καλή περίοδος, να φανταστείτε ακόμα και για start-ups με κοινωνικό χαρακτήρα, που τους ενδιαφέρει να εφαρμόσουν πιο βιώσιμες πρακτικές. Δηλαδή, υπάρχει μια νέα τάση, που εκφράζεται και από τους καταναλωτές, να θέλουν να συνδέονται με brands, και να καταναλώνουν προϊόντα εταιρειών που ξέρουν την ιστορία τους.Οι start-ups έχουν την δυνατότητα να ενισχύσουν την οικονομία και να δημιουργήσουν μια νέα αγοραστική δύναμη. Μάλιστα, από τις εταιρείες που έχουμε ενισχύσει τα τελευταία χρόνια, είδαμε περίπου ότι το 80% αυτών που έχουν δημιουργηθεί μετά το 2011, δηλαδή δραστηριοποιούνται μόνο έξι χρόνια, έχουν τη τελευταία χρονιά αυξήσει ή σταθεροποιήσει το τζίρο τους. Καταγράφουν μια ανοδική πορεία και είναι στη φάση της ανάπτυξης τους, με μικρό ποσοστό αποτυχίας. Στην Ελλάδα, οι start-ups, που εστιάζουν στη καινοτομία, είναι βιώσιμες και καλά τοποθετημένες στην αγορά.
Ποια είναι τα βήματα που πρέπει και μπορούν να γίνουν για την ενθάρρυνση πρωτοβουλιών καινοτομίας στη χώρα αλλά και για την εξωστρέφειας αυτών των προσπαθειών;
Είναι πολύ σημαντικό να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες και το ταλέντο που υπάρχει και να δούμε πως όλοι μπορούμε να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής και να ενισχύσουμε την οικονομία μας. Ένας τέτοιος δρόμος είναι η δημιουργία νέων σχημάτων, νέων επιχειρήσεων που εκεί είναι σημαντικό να συμμετέχουν πολλοί παράγοντες τόσο το κράτος, η περιφέρεια όσο οι ΜΚΟ και ακαδημαϊκοί. Απαιτείται, δηλαδή, μια συλλογική δράση και όχι απομονωμένες ενέργειες φορέων.Βλέπουμε ότι σε πολλές χώρες του εξωτερικού, όπως για παράδειγμα στην Πορτογαλία, η οποία αποτελεί μια οικονομία παρομοίων μεγεθών με αυτών της Ελλάδας, να βγαίνουν από την κρίση, δίνοντας έμφαση, μεταξύ άλλων, και στην ενίσχυση των start-ups. Για την Ελλάδα, κατά πόσο η νεοφυής επιχειρηματικότητα θα μπορούσε να αποτελέσει οδηγό εξόδου από την κρίση;
Αναμφίβολα, είναι ένας πολύ σημαντικός τομέας που θα μπορούσε να συμβάλλει στην επανεκκίνηση της οικονομίας και να γίνει καταλύτης στο τομέα της επιχειρηματικότητας.Και θα σας δώσω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Αυτό που παρατηρήσαμε στο Impact Hub είναι ότι όποτε ανακοινώνεται ΕΣΠΑ, εκδηλώνεται φοβερά έντονη κινητικότητα από ενδιαφερόμενους εν δυνάμει επιχειρηματίες για την υλοποίηση της ιδέας τους. Βέβαια, δεν καταλήγουν όλοι να ξεκινήσουν την δική τους επιχείρηση- και δεν χρειάζεται να γίνουν όλοι επιχειρηματίες- αλλά και μόνο το ενδιαφέρον είναι ενδεικτικό του ότι υπάρχουν στην Ελλάδα ενδιαφέρουσες ιδέες, οι οποίες ενδεχομένως να είναι και καινοτόμες.
Νικολέτα Αυλωνίτη
Σχετικές ετικέτες:Δημήτρης ΚοκκινάκηςεπιχειρήσειςΟικονομία
Σχετικά άρθρα