19:35 | 15/9/13
«Οι εκπαιδευτικοί βλέπουν την Παιδεία, και μαζί τη ζωή τους, να καταρρέει. Με την απεργία τους διδάσκουν αγώνα και αξιοπρέπεια» - «Πρώτη φορά μειώνεται ο αριθμός των αποφοίτων Λυκείου. Χιλιάδες παιδιά δεν θα πάρουν απολυτήριο» - «Προτείνουμε αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης, με σχολεία που θα παρέχουν πρωινό, γεύμα, εμβόλια, μαθήματα μουσικής, πληροφορικής, επιπλέον ξένες γλώσσες, πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες»...
«Αγώνα και αξιοπρέπεια διδάσκουν οι καθηγητές μέσω των κινητοποιήσεών τους», λέει στην «Κ.Ε.» η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θεανώ Φωτίου, καθηγήτρια Αρχιτεκτονικής Σύνθεσης στο Ε.Μ. Πολυτεχνείο. Χαρακτηρίζει σκληρό, ταξικό και ανταγωνιστικό το νέο Λύκειο και τονίζει: «Η Αριστερά να εγγυηθεί ότι στα δημόσια σχολεία τα παιδιά θα μαθαίνουν καλά γράμματα». Κι επειδή σε ένα τέτοιο σχολείο δεν περισσεύει κανείς, όπως υποστηρίζει, «υποσχόμαστε την επαναπρόσληψη εκπαιδευτικών και σχολικών φυλάκων». Εξηγεί ότι εθνική συνεννόηση για την Παιδεία «δεν γίνεται εντός μιας διχασμένης -μνημονιακής και μη- Βουλής».
Αγώνας και αξιοπρέπεια
Η σχολική χρονιά ξεκινά με ένταση και απεργίες. Πώς κρίνετε αυτή την αγωνιστική έξαρση και, βεβαίως, τα αιτήματα των καθηγητών;
- Η φετινή χρονιά ξεκινά με την αγωνία των εκπαιδευτικών που βλέπουν την Παιδεία και τη ζωή τους να καταρρέει. Την ίδια αγωνία μοιράζεται όλη η ελληνική κοινωνία. Απολύσεις χιλιάδων εκπαιδευτικών -κατ' ευφημισμόν, διαθεσιμότητες-, κατάργηση ολόκληρων τομέων της εκπαίδευσης, ένας νόμος που ψηφίστηκε κυριολεκτικά την παραμονή της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς και μετατρέπει το σχολείο σε κέντρο εξετάσεων. Ενα σχολείο σκληρά ταξικό, αποχυμωμένο, με στόχο να μειώσει τον αριθμό των μαθητών. Χιλιάδες παιδιά, κυρίως οι μαθητές των χαμηλών οικονομικών στρωμάτων, δεν θα πάρουν απολυτήριο Λυκείου. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του τόπου, μετά τη μεταπολίτευση, που ήδη μειώθηκε ο αριθμός των κατόχων απολυτηρίου Λυκείου. Αυτήν την κοινωνία των αγραμμάτων, φτωχών, χειραγωγήσιμων ανθρώπων ονειρεύεται η μνημονιακή κυβέρνηση. Με την απεργία τους, οι καθηγητές εγείρονται και αναλαμβάνουν τον πραγματικό ρόλο τους: διδάσκουν αγώνα και αξιοπρέπεια.
Πρόσφατα ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το νέο Λύκειο. Γιατί το απορρίπτει ο ΣΥΡΙΖΑ; Το γεγονός ότι διαχωρίζεται το απολυτήριο από την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, δεν είναι μία θετική αλλαγή;
- Οχι μόνο δεν το διαχωρίζει, αλλά το σφιχταγκαλιάζει. Το Λύκειο της μνημονιακής κυβέρνησης διαλύει την τεχνική εκπαίδευση, δυσκολεύει τα μέγιστα την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια, ενισχύει τη μαθητική διαρροή, οδηγεί στη φτηνή και υποβαθμισμένη κατάρτιση και στέλνει ως απλήρωτο και ανασφάλιστο εργατικό δυναμικό τα νεαρά παιδιά, πριν φτάσουν στην ενηλικίωση, στις επιχειρήσεις για να αυξάνουν τα κέρδη τους με το πρόσχημα της μαθητείας. Φέρνει απόγνωση στο μαθητή και την οικογένειά του, αφού το δαιδαλώδες εξεταστικό σύστημα απαιτεί ιδιωτική υποστήριξη με φροντιστήρια σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, σε μια εποχή που το κάθε νοικοκυριό προσπαθεί να εξασφαλίσει με αγωνία τα προς το ζην. Μεγαλώνει το σύστημα μορφωτικών και κοινωνικών ανισοτήτων και πριμοδοτεί τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια ΙΕΚ, φροντιστήρια, κολέγια με σκανδαλώδη τρόπο. Ο ΣΥΡΙΖΑ έδωσε κοινοβουλευτική μάχη για να μην ψηφιστεί το νομοσχέδιο. Θα συνεχίσει να αγωνίζεται και εκτός Βουλής για ένα σχολείο δημόσιο, δημοκρατικό, ευφάνταστο, δυναμικό, με καλά καταρτισμένους δασκάλους και μαθητές συμμέτοχους, πράγμα που σημαίνει το σχολείο μιας κοινωνίας ισότητας και δικαιοσύνης.
Καλά γράμματα
Με δεδομένο ότι χρειάζονται τομές στην Παιδεία, πέρα από τη χάραξη μακρόπνοης πολιτικής, ποια αλλαγή πιστεύετε ότι θα πρέπει να γίνει άμεσα;
- Σήμερα παρά ποτέ, με μια κοινωνία ρημαγμένη και φτωχοποιημένη, χρειάζεται η Αριστερά να εγγυηθεί ότι στα δημόσια σχολεία τα παιδιά θα μαθαίνουν καλά γράμματα. Να σταματήσει τον κατακερματισμό της γνώσης, να μαθαίνουν όλα και τίποτα. Να γενικεύσει, αντί να καταργεί το ολοήμερο σχολείο, στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο, ώστε να κάνει τα σχολεία κέντρα γειτονιάς και πολιτισμού. Το παιδί θα μένει στο σχολείο για να κάνει μουσική, καλλιτεχνικές δραστηριότητες, αθλητισμό, ηλεκτρονικούς υπολογιστές και επιπλέον ξένες γλώσσες.
Συγχρόνως πρέπει να παίρνει πρωινό και ένα γεύμα, καθώς και να εμβολιάζεται. Σ' αυτό το σχολείο κανείς εκπαιδευτικός ή σχολικός φύλακας δεν περισσεύει. Γι' αυτό υποσχόμαστε την επαναπρόσληψή τους. Σ' αυτό το σχολείο χρειαζόμαστε υπερήφανους, καταρτισμένους και ενεργητικούς εκπαιδευτικούς, που θα αναλάβουν το πολύτιμο κεφάλαιο της γνώσης με συνείδηση, με δημοκρατία, με αγάπη και πάθος.
Χρειάζεται να υπάρξει εθνική συνεννόηση;
- Εμείς στον ΣΥΡΙΖΑ έχουμε ως αρχή -με τη διπλή έννοια της λέξης- το διάλογο. Πρέπει να μιλήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς στην Παιδεία και να ακουστεί ο λόγος και οι προτάσεις τους με ωριμότητα και ευρύτητα πνεύματος. Και γι' αυτό χρειάζεται χρόνος. Και όχι διάλογοι fast track, τύπου Αρβανιτόπουλου. Εθνική συνεννόηση δεν γίνεται εντός μιας διχασμένης Βουλής. Δυστυχώς δεν έχουμε όλοι τον ίδιο στόχο. Η Παιδεία είναι ένα τεράστιο κοινωνικό εγχείρημα, η μεγαλύτερη επένδυση μιας κοινωνίας, η επένδυση στο μέλλον.
Ποιοι είναι κατά τη γνώμη σας οι βασικοί άξονες στους οποίους πρέπει να κινηθεί η αναβάθμιση της Παιδείας;
- Πρέπει να παρέχεται δωρεάν, ως δημόσιο αγαθό, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Πιο συγκεκριμένα, προτείνουμε αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης σε 3 επίπεδα: (α) Δίχρονη προσχολική αγωγή και δωδεκάχρονη υποχρεωτική γενική εκπαίδευση, με αναβάθμιση του Λυκείου ως αυτόνομης μορφωτικής βαθμίδας, και καθιέρωση του Ενιαίου Λυκείου Θεωρίας και Πράξης. (β) Δημόσια Μεταλυκειακή Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, με αναβάθμιση της σημερινής Τεχνολογικής Εκπαίδευσης. (γ) Ενιαίος χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας με αναβάθμιση των ΤΕΙ και με Δημόσια Ερευνητικά Κέντρα. Στόχος μας είναι η κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων. Ολα αυτά θα πραγματοποιηθούν με διάλογο των κοινωνικών ομάδων, με συμμέτοχους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, τους φοιτητές και μαθητές. Και χρειάζεται χρόνο.
Φύγετε!
Αναταραχή υπάρχει και στα ΑΕΙ λόγω των διαθεσιμοτήτων, που προωθεί η κυβέρνηση. Εάν συμβεί κάτι τέτοιο, θα υπάρξει σοβαρό πρόβλημα όσον αφορά την επάρκεια εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού;
- Η απάντηση είναι προφανής: δεν μπορεί να υπάρξει Πανεπιστήμιο και ΤΕΙ χωρίς το υποστηρικτικό του προσωπικό. Οχι μόνο γιατί τα ΑΕΙ αξιοποιούν πολύπλευρα το προσωπικό αυτό τόσο στη διοικητική όσο και στην εκπαιδευτική διαδικασία (επιτηρήσεις, εργαστηριακό επικουρικό έργο), αλλά επειδή οι υπηρεσίες προς τους φοιτητές θα καταρρεύσουν και άμεσα θα μετακυλήσουν στην ιδιωτική πρωτοβουλία - όπως ακριβώς έγινε με την έκδοση των φοιτητικών ταυτοτήτων. Φανταστείτε να γίνει κάτι τέτοιο για την έκδοση πτυχίων, πιστοποιητικών φοίτησης, βαθμολογιών κ.λπ. Ξέρετε ότι ακόμα περιμένουμε να διοριστούν οι 1.000 εκλεγμένοι, εδώ και 4 χρόνια, διδάσκοντες, ενώ ήδη ολόκληρα γνωστικά αντικείμενα δεν μπορούν να διδαχθούν γιατί δεν αναπληρώνονται με βάση τους μνημονιακούς νόμους όσοι συνταξιοδοτούνται. Γι' αυτό μιλάμε για το Brain-Drain, δηλαδή τη μετανάστευση όλων των λαμπρών νέων επιστημόνων.
Ομως, δεν πιστεύω ότι έχει ειπωθεί η τελευταία λέξη. Αυτή θα την πει το εκπαιδευτικό, το μαθητικό και φοιτητικό κίνημα μαζί με όλους τους εργαζομένους του τόπου μας, και θα είναι μόνο μία: Φύγετε!
Σχετικές ετικέτες:ΕκπαίδευσηΠολιτική
Σχετικά άρθρα