20:30 | 19/11/13
Ανενεργά παραμένουν τα συστήματα ελέγχου εισροών-εκροών καυσίμων που έχουν εγκατασταθεί στα πρατήρια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, καθώς η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων δεν διαθέτει το απαιτούμενο υποσύστημα υποδοχής των δεδομένων...
Παράλληλα οι πρατηριούχοι δεν έχουν εισπράξει την επιδότηση της δαπάνης για την εγκατάσταση των συστημάτων, που προβλέπει η νομοθεσία από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Αυτό κατήγγειλε σήμερα η διοίκηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων- Εμπόρων Καυσίμων, κάνοντας λόγο παράλληλα για ανικανότητα, διαπλοκή συμφερόντων, προχειρότητα, έλλειψη συντονισμού και πολιτικής βούλησης.
Όπως αναφέρθηκε, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το ύψος του λαθρεμπορίου καυσίμων κυμαίνεται στα 600 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ έχουν γίνει αναφορές που το ανεβάζουν και στα 5 δισ. ετησίως.
Η ΠΟΠΕΚ εντοπίζει το λαθρεμπόριο καυσίμων στο ναυτιλιακό πετρέλαιο και τις ποσότητες καυσίμων που προορίζονται για εξαγωγή, όπως έχει τεκμηριωθεί από μελέτη του καθηγητή Δ. Μάρδα που είχε παρουσιαστεί παλαιότερα.
Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Γ. Ασμάτογλου επισήμανε ότι η νομοθεσία προέβλεψε την εγκατάσταση των συστημάτων ελέγχου εισροών- εκροών μόνο στη λιανική (πρατήρια και μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης) και όχι στα προηγούμενα στάδια.
Η προθεσμία εγκατάστασης των συστημάτων στα πρατήρια Αττικής και Θεσσαλονίκης έληξε τον Αύγουστο ενώ ως τον Φεβρουάριο θα πρέπει να εγκατασταθούν σε Λάρισα, Αχαΐα, Ηράκλειο, Μαγνησία και Ιωάννινα.
Ωστόσο, και ενώ ο νόμος για την εγκατάσταση των συστημάτων έχει ψηφισθεί από το 2009, το υπουργείο Οικονομικών σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ προχώρησε μόλις πρόσφατα, την 1η Νοεμβρίου, στην προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια του συστήματος υποδοχής των στοιχείων στη ΓΓΠΣ.
Επιπλέον οι πρατηριούχοι που δεν έχουν εγκαταστήσει τα συστήματα απειλούνται με πρόστιμα και ανάκληση των αδειών λειτουργίας παρά το γεγονός ότι αυτά δεν λειτουργούν.
Αίτημα της ΠΟΠΕΚ είναι να εγκατασταθούν τα συστήματα σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού της αγοράς καυσίμων, να εκταμιευθούν οι επιδοτήσεις για τα πρατήρια και να ανασταλούν οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στα πρατήρια μέχρις ότου επιλυθούν τα προβλήματα λειτουργίας των συστημάτων.
Αναφορικά με τις εξελίξεις στην αγορά, επισημάνθηκε ότι τα τελευταία τρία χρόνια έχουν βάλει λουκέτο 2.200 πρατήρια και τον επόμενο χρόνο εκτιμάται ότι θα κλείσουν άλλα 1.500. Αιτία των λουκέτων σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ είναι η μείωση των πωλήσεων, λόγω αύξησης των τιμών και μείωσης των εισοδημάτων. Οι πωλήσεις καυσίμων στο διάστημα 2008- 2012 μειώθηκαν σωρευτικά κατά 35% και το 2013 προβλέπεται να μειωθούν περαιτέρω κατά 8%.
Η Ομοσπονδία ζήτησε μείωση των φόρων στις βενζίνες και επαναφορά του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης στα επίπεδα της περιόδου 2011-2012, δηλαδή στα 6 λεπτά το λίτρο αντί για 33 που ισχύει τώρα. Αναφορικά με το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης τονίστηκε τέλος ότι στις πολυκατοικίες με συστήματα αυτονομίας εισπράττουν το επίδομα και τα νοικοκυριά που δεν χρησιμοποιούν την κεντρική θέρμανση, ζήτημα που έχει τεθεί και στο υπουργείο Οικονομικών.
Εξάλλου, στο πλαίσιο της ίδιας συνέντευξης Τύπου, η βουλευτής των Ανεξάρτητων Ελλήνων Ραχήλ Μακρή κατήγγειλε ότι έχει απειληθεί η ζωή της από τα κυκλώματα λαθρεμπορίου εξαιτίας των ερωτήσεων που έχει καταθέσει για το θέμα, ότι διευθυντής του Ε' τελωνείου Πειραιά πυροβολήθηκε στα πόδια και ότι υπόθεση λαθρεμπορίας παρέμενε στα συρτάρια και παραπέμφθηκε στη Δικαιοσύνη αφού είχε παραγραφεί. Ανέφερε ακόμη, ότι εφαρμόζεται σχέδιο διάλυσης της ΓΓΠΣ και της Διεύθυνσης Ελέγχου Διακίνησης των Καυσίμων (ΔΕΔΑΚ) του ΥΠΕΚΑ.
Ο εκπρόσωπος των πρατηριούχων Θεσσαλονίκης κ. Κιουρτζής ανέφερε επίσης ότι πέρυσι ενώ εντοπίστηκαν λαθραίες ποσότητες καυσίμων σε παράνομες αποθήκες δεν εξετάστηκε, παρά τις καταγγελίες, σε ποια πρατήρια θα κατέληγαν τα λαθραία καύσιμα.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Παράλληλα οι πρατηριούχοι δεν έχουν εισπράξει την επιδότηση της δαπάνης για την εγκατάσταση των συστημάτων, που προβλέπει η νομοθεσία από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Αυτό κατήγγειλε σήμερα η διοίκηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων- Εμπόρων Καυσίμων, κάνοντας λόγο παράλληλα για ανικανότητα, διαπλοκή συμφερόντων, προχειρότητα, έλλειψη συντονισμού και πολιτικής βούλησης.
Όπως αναφέρθηκε, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το ύψος του λαθρεμπορίου καυσίμων κυμαίνεται στα 600 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ έχουν γίνει αναφορές που το ανεβάζουν και στα 5 δισ. ετησίως.
Η ΠΟΠΕΚ εντοπίζει το λαθρεμπόριο καυσίμων στο ναυτιλιακό πετρέλαιο και τις ποσότητες καυσίμων που προορίζονται για εξαγωγή, όπως έχει τεκμηριωθεί από μελέτη του καθηγητή Δ. Μάρδα που είχε παρουσιαστεί παλαιότερα.
Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Γ. Ασμάτογλου επισήμανε ότι η νομοθεσία προέβλεψε την εγκατάσταση των συστημάτων ελέγχου εισροών- εκροών μόνο στη λιανική (πρατήρια και μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης) και όχι στα προηγούμενα στάδια.
Η προθεσμία εγκατάστασης των συστημάτων στα πρατήρια Αττικής και Θεσσαλονίκης έληξε τον Αύγουστο ενώ ως τον Φεβρουάριο θα πρέπει να εγκατασταθούν σε Λάρισα, Αχαΐα, Ηράκλειο, Μαγνησία και Ιωάννινα.
Ωστόσο, και ενώ ο νόμος για την εγκατάσταση των συστημάτων έχει ψηφισθεί από το 2009, το υπουργείο Οικονομικών σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ προχώρησε μόλις πρόσφατα, την 1η Νοεμβρίου, στην προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια του συστήματος υποδοχής των στοιχείων στη ΓΓΠΣ.
Επιπλέον οι πρατηριούχοι που δεν έχουν εγκαταστήσει τα συστήματα απειλούνται με πρόστιμα και ανάκληση των αδειών λειτουργίας παρά το γεγονός ότι αυτά δεν λειτουργούν.
Αίτημα της ΠΟΠΕΚ είναι να εγκατασταθούν τα συστήματα σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού της αγοράς καυσίμων, να εκταμιευθούν οι επιδοτήσεις για τα πρατήρια και να ανασταλούν οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στα πρατήρια μέχρις ότου επιλυθούν τα προβλήματα λειτουργίας των συστημάτων.
Αναφορικά με τις εξελίξεις στην αγορά, επισημάνθηκε ότι τα τελευταία τρία χρόνια έχουν βάλει λουκέτο 2.200 πρατήρια και τον επόμενο χρόνο εκτιμάται ότι θα κλείσουν άλλα 1.500. Αιτία των λουκέτων σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ είναι η μείωση των πωλήσεων, λόγω αύξησης των τιμών και μείωσης των εισοδημάτων. Οι πωλήσεις καυσίμων στο διάστημα 2008- 2012 μειώθηκαν σωρευτικά κατά 35% και το 2013 προβλέπεται να μειωθούν περαιτέρω κατά 8%.
Η Ομοσπονδία ζήτησε μείωση των φόρων στις βενζίνες και επαναφορά του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης στα επίπεδα της περιόδου 2011-2012, δηλαδή στα 6 λεπτά το λίτρο αντί για 33 που ισχύει τώρα. Αναφορικά με το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης τονίστηκε τέλος ότι στις πολυκατοικίες με συστήματα αυτονομίας εισπράττουν το επίδομα και τα νοικοκυριά που δεν χρησιμοποιούν την κεντρική θέρμανση, ζήτημα που έχει τεθεί και στο υπουργείο Οικονομικών.
Εξάλλου, στο πλαίσιο της ίδιας συνέντευξης Τύπου, η βουλευτής των Ανεξάρτητων Ελλήνων Ραχήλ Μακρή κατήγγειλε ότι έχει απειληθεί η ζωή της από τα κυκλώματα λαθρεμπορίου εξαιτίας των ερωτήσεων που έχει καταθέσει για το θέμα, ότι διευθυντής του Ε' τελωνείου Πειραιά πυροβολήθηκε στα πόδια και ότι υπόθεση λαθρεμπορίας παρέμενε στα συρτάρια και παραπέμφθηκε στη Δικαιοσύνη αφού είχε παραγραφεί. Ανέφερε ακόμη, ότι εφαρμόζεται σχέδιο διάλυσης της ΓΓΠΣ και της Διεύθυνσης Ελέγχου Διακίνησης των Καυσίμων (ΔΕΔΑΚ) του ΥΠΕΚΑ.
Ο εκπρόσωπος των πρατηριούχων Θεσσαλονίκης κ. Κιουρτζής ανέφερε επίσης ότι πέρυσι ενώ εντοπίστηκαν λαθραίες ποσότητες καυσίμων σε παράνομες αποθήκες δεν εξετάστηκε, παρά τις καταγγελίες, σε ποια πρατήρια θα κατέληγαν τα λαθραία καύσιμα.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Σχετικές ετικέτες:Ελλάδα
Σχετικά άρθρα
Ροή ειδήσεων