11:20 | 13/1/14
“Η Ελλάδα βρίσκεται σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής με συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους που βάσει των αποφάσεων του Εurogroup έχουν διασυνδεθεί με την επίτευξη βιώσιμων δημοσίων οικονομικών, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται η μείωση του δημοσίου χρέους σε ποσοστά κάτω του 120% ως το 2022. Με αυτόν τον στόχο ακολουθώντας το βήμα προσαρμογής που έχει συμφωνηθεί μεταξύ των ελληνικών αρχών και των εκπροσώπων της Κομισιόν, του ΔΝΤ και της ΕΚΤ, οι ελληνικές αρχές οφείλουν να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα που θα επιφέρουν την αντίστοιχη δημοσιονομική επίπτωση. Για τα έτη 2014 και 2015, οι ελεγκτές έχουν εντοπίσει κενό σε σχέση με την επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων. Ως εκ τούτου, οι ελληνικές αρχές οφείλουν να προσδιορίζουν μέτρα για την κάλυψη των δύο προαναφερθέντων κενών”.
Αυτή την απάντηση δίνουν κύκλοι του eurogroup σε Χάγη και Βρυξέλλες, σε σχέση με το θεμελιώδες ερώτημα που κυκλοφορεί στην Ελλάδα: θα ληφθούν ή όχι πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα;
Η απάντηση, την οποία συμμερίζονται κύκλοι της Κομισιόν είναι σαφής: η χώρα πρέπει να πάρει πρόσθετα μέτρα δημοσιονομικού χαρακτήρα για το 2014 και το 2015, αν επιθυμεί τη συνέχιση της χρηματοδότησης του οικονομικού της προγράμματος. Το πώς θα το κάνει και το πώς θα τα μοιράσει δίκαια σε όσους φέρουν τα φορολογικά βάρη, αυτό είναι δουλειά της κυβέρνησης και όχι της τρόικας, αρκεί η πρώτη να βάζει στο τραπέζι μετρημένες και ρεαλιστικές λύσεις.
Πηγή της Κομισιόν που μίλησε στο real.gr το Σαββατοκύριακο, έκανε λόγο για ένα υπόλοιπο 1 τουλάχιστον δισ. για το 2014 και για 1 ακόμα δισ. ως ποσό εκκίνησης για το 2015. Με τη φράση «ποσό εκκίνησης» εξηγεί ότι μιλάμε για το ελάχιστο που μπορεί να προσδιοριστεί στο μεσοπρόθεσμο 2015 - 2017, στη βάση ενός συγκεκριμένου μακροοικονομικού σεναρίου. Αν το σενάριο δεν επιβεβαιωθεί, του χρόνου θα απαιτηθούν και άλλα μέτρα. Το δε πρωτογενές πλεόνασμα, όταν συγκεκριμενοποιηθεί δεν επαρκεί για να κλείσει τις τρύπες καθώς πρέπει τα επόμενα χρόνια να διπλασιαστεί και να τριπλασιαστεί (3% το 2015 και 4,5% από το 2016 έως το 2022).
Οι Βρυξέλλες έχουν λόγους να ανησυχούν για την επιβεβαίωση ή όχι των μακροοικονομικών σεναρίων, αφενός γιατί τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις δεν μαζεύονται, αφετέρου γιατί η ροή των πιστώσεων στην πραγματική οικονομία δεν αποκαθίσταται. Την ίδια στιγμή, οι διαρθρωτικές αλλαγές συνεχίζουν να καθυστερούν και το πολιτικό περιβάλλον κάθε άλλο παρά σταθερό μπορεί να χαρακτηριστεί.
Η τρόικα, πάντως, θα αρχίσει να κατεβαίνει σταδιακά στην Αθήνα από αυτή την εβδομάδα. Σε γύρο τηλεφωνικών επαφών μεταξύ τεχνοκρατών και εκπροσώπων των υπουργείων οικονομικών η τρόικα έχει λάβει εκ νέου εντολές να “επιβάλει την ολοκλήρωση του μεταρρυθμιστικού και δημοσιονομικού έργου του προγράμματος πριν από την συζήτηση για την ελάφρυνση του χρέους.
Δύο ανεξάρτητες μεταξύ τους πηγές, η πρώτη από το Λουξεμβούργο και την έδρα των οργανισμών που διαχειρίζονται τα ελληνικά δάνεια και η δεύτερη από την Φρανκφούρτη και το περιβάλλον των ελεγκτών, επιβεβαίωσαν αυτό το σχεδιασμό. Στην ερώτηση της Realnews για το ενδεχόμενο πολιτικής αστάθειας, η δεύτερη πηγή μίλησε για διαβεβαιώσεις της ελληνικής πλευράς ότι “έχει την κατάσταση υπό έλεγχο”.
Η μάχη για τις απολύσεις
Συνεπώς, χωρίς να επηρεάζεται από την εξάμηνη προεδρία ή από το πολιτικό περιβάλλον, η τρόικα ζητεί εδώ και τώρα απολύσεις 11.000 δημοσίων υπαλλήλων και ένταξη στην κινητικότητα άλλων 12.500, πλέον του λεγόμενου πρώτου κύματος του 2013. Διαμηνύει, μάλιστα, ότι “έχουμε εντολή από τους 17 υπουργούς οικονομικών” να κλείσει το δημοσιονομικό κενό και για το έτος 2015, πέραν του 2014.
“Η συρρίκνωση του δημοσίου παραμένει πρωταρχική μέθοδος εξυγίανσης των δημοσίων οικονομικών της χώρας, ώστε να απελευθερωθούν ποσά που θα μπορούσαν να κατευθυνθούν αλλού. Στις συζητήσεις μας οι ελληνικές αρχές αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα”, αναφέρει η ίδια πηγή, μιλώντας στη Realnews. “Αν δεν ολοκληρωθεί η κινητικότητα των 12.500 που είχε αρχικά προσδιοριστεί για το τέλος του 2013, το eurogroup δεν θα είναι σε θέση να εκταμιεύσει τη δόση που είναι συνδεδεμένη στον 4ο έλεγχο του 2ου προγράμματος”, συμπληρώνει.
Σε σχέση δε με τον στόχο για 11.000 απολύσεις το 2014, ο αξιωματούχος ξεκαθαρίζει ότι “η τρόικα θα διαπραγματευτεί την ολοκλήρωσή τους στο πρώτο μισό του έτους”. Εντός ελληνικής προεδρίας και πριν από τις ευρωεκλογές, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, όπως εξηγούν, διότι “μετά είμαστε σίγουροι ότι οι ελληνικές αρχές θα μπορούν να μας αγνοήσουν”.
Μεγάλο στοίχημα η έκθεση βιωσιμότητας του χρέους
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που υπάρχει στο EWG, η τρόικα θα εκπονήσει από κοινού με την ομάδα εργασίας μια νέα έκθεση για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, πάνω στην οποία θα βασιστεί ο μετέπειτα σχεδιασμός για την όποια ελάφρυνση.
Η επιπλοκή, όμως, εδώ έχει να κάνει με την απόδοση των εσόδων των ιδιωτικοποιήσεων. Στις Βρυξέλλες υπενθυμίζουν ότι η βελτίωση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ και η δυνατότητα τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων μπήκε στα άμεσα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση του 4ου ελέγχου και οι απαντήσεις της ελληνικής πλευράς δεν είναι ακόμα ικανοποιητικές. Τα έσοδα αυτά θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό αν το πρόγραμμα βγαίνει ή δεν βγαίνει “με το ρίσκο να βαραίνει προς την αρνητική πλευρά”, αναφέρει τεχνοκράτης που σχετίζεται με τις αναλύσεις δημοσιονομικών μεγεθών.
Τμηματική καταβολή της δόσης
Για τις Βρυξέλλες είναι απόλυτα σαφές ότι ο 4ος έλεγχος δεν μπορεί να ολοκληρωθεί έως το Εurogroup της 27ης Ιανουαρίου. Αμφιβολίες υπάρχουν και για το αν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί ακόμη και έως τις 17 Φεβρουαρίου, οπότε προβλέπεται η επόμενη συνεδρίαση.
Πολλά από τα θέματα δεν έχουν καν ξεκινήσει να αναλύονται από τις δύο πλευρές, ενώ από την 1η Ιανουαρίου η αναθεωρητική νομοθέτηση για τους πλειστηριασμούς αποτελεί πλέον προαπαιτούμενο. Το μεσοπρόθεσμο δεν είναι “troika - ready”, όπως παραδέχονται ακόμα και στελέχη του ελληνικού οικονομικού επιτελείου. Ο δε πολιτικός σχεδιασμός των εταίρων επιβάλει εκταμίευση στη βάση πράξεων και όχι προθέσεων.
Ως εκ τούτου το eurogroup του Φεβρουαρίου θα επιφορτιστεί με τον επόμενο κατάλογο τριμηνιαίων milestones για ολοκλήρωση έως τον Μάιο. Αυτό, βεβαίως, περιπλέκει τα πράγματα γιατί όλα αυτά τα προαπαιτούμενα θα τεθούν εκ των πραγμάτων και ως προϋπόθεση για την ολοκλήρωση και του επόμενου ελέγχου, του 5th review. Ο δε 5ος έλεγχος θα είναι το κλειδί για τις εξελίξεις που θα οδηγήσουν στο νέο δάνειο, το επόμενο πρόγραμμα και την αναδιάρθρωση του χρέους, καταλήγουν κύκλοι του EWG.
Αυτή την απάντηση δίνουν κύκλοι του eurogroup σε Χάγη και Βρυξέλλες, σε σχέση με το θεμελιώδες ερώτημα που κυκλοφορεί στην Ελλάδα: θα ληφθούν ή όχι πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα;
Η απάντηση, την οποία συμμερίζονται κύκλοι της Κομισιόν είναι σαφής: η χώρα πρέπει να πάρει πρόσθετα μέτρα δημοσιονομικού χαρακτήρα για το 2014 και το 2015, αν επιθυμεί τη συνέχιση της χρηματοδότησης του οικονομικού της προγράμματος. Το πώς θα το κάνει και το πώς θα τα μοιράσει δίκαια σε όσους φέρουν τα φορολογικά βάρη, αυτό είναι δουλειά της κυβέρνησης και όχι της τρόικας, αρκεί η πρώτη να βάζει στο τραπέζι μετρημένες και ρεαλιστικές λύσεις.
Πηγή της Κομισιόν που μίλησε στο real.gr το Σαββατοκύριακο, έκανε λόγο για ένα υπόλοιπο 1 τουλάχιστον δισ. για το 2014 και για 1 ακόμα δισ. ως ποσό εκκίνησης για το 2015. Με τη φράση «ποσό εκκίνησης» εξηγεί ότι μιλάμε για το ελάχιστο που μπορεί να προσδιοριστεί στο μεσοπρόθεσμο 2015 - 2017, στη βάση ενός συγκεκριμένου μακροοικονομικού σεναρίου. Αν το σενάριο δεν επιβεβαιωθεί, του χρόνου θα απαιτηθούν και άλλα μέτρα. Το δε πρωτογενές πλεόνασμα, όταν συγκεκριμενοποιηθεί δεν επαρκεί για να κλείσει τις τρύπες καθώς πρέπει τα επόμενα χρόνια να διπλασιαστεί και να τριπλασιαστεί (3% το 2015 και 4,5% από το 2016 έως το 2022).
Οι Βρυξέλλες έχουν λόγους να ανησυχούν για την επιβεβαίωση ή όχι των μακροοικονομικών σεναρίων, αφενός γιατί τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις δεν μαζεύονται, αφετέρου γιατί η ροή των πιστώσεων στην πραγματική οικονομία δεν αποκαθίσταται. Την ίδια στιγμή, οι διαρθρωτικές αλλαγές συνεχίζουν να καθυστερούν και το πολιτικό περιβάλλον κάθε άλλο παρά σταθερό μπορεί να χαρακτηριστεί.
Η τρόικα, πάντως, θα αρχίσει να κατεβαίνει σταδιακά στην Αθήνα από αυτή την εβδομάδα. Σε γύρο τηλεφωνικών επαφών μεταξύ τεχνοκρατών και εκπροσώπων των υπουργείων οικονομικών η τρόικα έχει λάβει εκ νέου εντολές να “επιβάλει την ολοκλήρωση του μεταρρυθμιστικού και δημοσιονομικού έργου του προγράμματος πριν από την συζήτηση για την ελάφρυνση του χρέους.
Δύο ανεξάρτητες μεταξύ τους πηγές, η πρώτη από το Λουξεμβούργο και την έδρα των οργανισμών που διαχειρίζονται τα ελληνικά δάνεια και η δεύτερη από την Φρανκφούρτη και το περιβάλλον των ελεγκτών, επιβεβαίωσαν αυτό το σχεδιασμό. Στην ερώτηση της Realnews για το ενδεχόμενο πολιτικής αστάθειας, η δεύτερη πηγή μίλησε για διαβεβαιώσεις της ελληνικής πλευράς ότι “έχει την κατάσταση υπό έλεγχο”.
Η μάχη για τις απολύσεις
Συνεπώς, χωρίς να επηρεάζεται από την εξάμηνη προεδρία ή από το πολιτικό περιβάλλον, η τρόικα ζητεί εδώ και τώρα απολύσεις 11.000 δημοσίων υπαλλήλων και ένταξη στην κινητικότητα άλλων 12.500, πλέον του λεγόμενου πρώτου κύματος του 2013. Διαμηνύει, μάλιστα, ότι “έχουμε εντολή από τους 17 υπουργούς οικονομικών” να κλείσει το δημοσιονομικό κενό και για το έτος 2015, πέραν του 2014.
“Η συρρίκνωση του δημοσίου παραμένει πρωταρχική μέθοδος εξυγίανσης των δημοσίων οικονομικών της χώρας, ώστε να απελευθερωθούν ποσά που θα μπορούσαν να κατευθυνθούν αλλού. Στις συζητήσεις μας οι ελληνικές αρχές αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα”, αναφέρει η ίδια πηγή, μιλώντας στη Realnews. “Αν δεν ολοκληρωθεί η κινητικότητα των 12.500 που είχε αρχικά προσδιοριστεί για το τέλος του 2013, το eurogroup δεν θα είναι σε θέση να εκταμιεύσει τη δόση που είναι συνδεδεμένη στον 4ο έλεγχο του 2ου προγράμματος”, συμπληρώνει.
Σε σχέση δε με τον στόχο για 11.000 απολύσεις το 2014, ο αξιωματούχος ξεκαθαρίζει ότι “η τρόικα θα διαπραγματευτεί την ολοκλήρωσή τους στο πρώτο μισό του έτους”. Εντός ελληνικής προεδρίας και πριν από τις ευρωεκλογές, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, όπως εξηγούν, διότι “μετά είμαστε σίγουροι ότι οι ελληνικές αρχές θα μπορούν να μας αγνοήσουν”.
Μεγάλο στοίχημα η έκθεση βιωσιμότητας του χρέους
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που υπάρχει στο EWG, η τρόικα θα εκπονήσει από κοινού με την ομάδα εργασίας μια νέα έκθεση για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, πάνω στην οποία θα βασιστεί ο μετέπειτα σχεδιασμός για την όποια ελάφρυνση.
Η επιπλοκή, όμως, εδώ έχει να κάνει με την απόδοση των εσόδων των ιδιωτικοποιήσεων. Στις Βρυξέλλες υπενθυμίζουν ότι η βελτίωση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ και η δυνατότητα τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων μπήκε στα άμεσα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση του 4ου ελέγχου και οι απαντήσεις της ελληνικής πλευράς δεν είναι ακόμα ικανοποιητικές. Τα έσοδα αυτά θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό αν το πρόγραμμα βγαίνει ή δεν βγαίνει “με το ρίσκο να βαραίνει προς την αρνητική πλευρά”, αναφέρει τεχνοκράτης που σχετίζεται με τις αναλύσεις δημοσιονομικών μεγεθών.
Τμηματική καταβολή της δόσης
Για τις Βρυξέλλες είναι απόλυτα σαφές ότι ο 4ος έλεγχος δεν μπορεί να ολοκληρωθεί έως το Εurogroup της 27ης Ιανουαρίου. Αμφιβολίες υπάρχουν και για το αν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί ακόμη και έως τις 17 Φεβρουαρίου, οπότε προβλέπεται η επόμενη συνεδρίαση.
Πολλά από τα θέματα δεν έχουν καν ξεκινήσει να αναλύονται από τις δύο πλευρές, ενώ από την 1η Ιανουαρίου η αναθεωρητική νομοθέτηση για τους πλειστηριασμούς αποτελεί πλέον προαπαιτούμενο. Το μεσοπρόθεσμο δεν είναι “troika - ready”, όπως παραδέχονται ακόμα και στελέχη του ελληνικού οικονομικού επιτελείου. Ο δε πολιτικός σχεδιασμός των εταίρων επιβάλει εκταμίευση στη βάση πράξεων και όχι προθέσεων.
Ως εκ τούτου το eurogroup του Φεβρουαρίου θα επιφορτιστεί με τον επόμενο κατάλογο τριμηνιαίων milestones για ολοκλήρωση έως τον Μάιο. Αυτό, βεβαίως, περιπλέκει τα πράγματα γιατί όλα αυτά τα προαπαιτούμενα θα τεθούν εκ των πραγμάτων και ως προϋπόθεση για την ολοκλήρωση και του επόμενου ελέγχου, του 5th review. Ο δε 5ος έλεγχος θα είναι το κλειδί για τις εξελίξεις που θα οδηγήσουν στο νέο δάνειο, το επόμενο πρόγραμμα και την αναδιάρθρωση του χρέους, καταλήγουν κύκλοι του EWG.
Σχετικές ετικέτες:Οικονομία
Σχετικά άρθρα
Ροή ειδήσεων