11:28 | 27/10/14
Τον χειμώνα 2013/2014 το "Αντιφασιστικό Μέτωπο Ηλείας" κατάφερε, με τη συμπαράσταση των φίλων από το cine CINEMA στην Αμαλιάδα να διοργανώσει προβολές ταινιών και ντοκιμαντέρ κοινωνικού/πολιτικού περιεχομένου με θεματολογία εμπνευσμένη από την έξαρση της ξενοφοβίας και του ρατσισμού, τα φασιστικά μορφώματα και τους σκοπούς που διαχρονικά κλήθηκαν να εξυπηρετήσουν, την γκετοποίηση, εκμετάλλευση και απομόνωση των μεταναστών από το αστικό καπιταλιστικό κατεστημένο στις μεγαλουπόλεις της "δύσης", τη βία που παράγεται και αναπαράγεται από τις δυνάμεις καταστολής, που ενεργούν για λογαριασμό φιλοφασιστικών, ακροδεξιών κυβερνήσεων στην καρδιά της Ευρώπης, κλπ.
Αυτά τα ζητήματα που εδώ και αρκετό καιρό προβληματίζουν ξανά την Ελληνική κοινωνία έγινε προσπάθεια ν' αναδειχτούν μέσ' από το κάδρο του σινεμά, άλλοτε με την αμεσότητα της κάμερας του ντοκιμαντερίστα κι άλλοτε κάτω απ' το καλλιτεχνικό, ποιητικό πρίσμα του δημιουργού της έβδομης τέχνης.
Η ένταξη του κομματιού των κινηματογραφικών προβολών κάτω απ' τη στέγη των "Πολιτών της Ηλείας" κρίθηκε αναγκαία καθώς έτσι θα δοθεί η δυνατότητα για ευρύτερη συμμετοχή θεατών και εμπλουτισμό των θεμάτων των προβολών με ταινίες που επεξεργάζονται γενικότερα πολιτικά ζητήματα από το χώρο της οικολογίας, της ιστορίας, της οικονομίας κλπ.
Επίσης στόχος των "Πολιτών της Ηλείας" είναι να "απλώσουν" οι δράσεις και η διοργάνωση εκδηλώσεων/προβολών, στις πόλεις και κωμοπόλεις της Ηλειακής περιφέρειας τόσο του νότιου και ημιορεινού τμήματος όσο και - κυρίως - του Ηλειακού κάμπου, κάτι που δεν πραγματοποιήθηκε πέρσυ, παρ' όλο που εντάχθηκε στον αρχικό σχεδιασμό, κυρίως λόγω αντικειμενικών δυσκολιών από τον προηγούμενο φορέα.
Πρεμιέρα λοιπόν την Τρίτη 28 Οκτωβρίου στις 10 το βράδυ στο cine CINEMA στην Αμαλιάδα, στην είσοδο της πόλης, με το Σοβιετικής παραγωγής (1965) ντοκιμαντέρ του Μιχαήλ Ρομ "Ο ΑΛΗΘΙΝΟΣ
ΦΑΣΙΣΜΟΣ". ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ!
Το ντοκιμαντέρ αποτελεί μία προσέγγιση του ναζιστικού καθεστώτος ως κοινωνικού φαινομένου και μία αυστηρή καταδίκη της αποδοχής της φασιστικής νοοτροπίας από τις μάζες. Η ματιά του σοβιετικού σκηνοθέτη χρησιμοποιεί το υλικό από τα πολεμικά αρχεία της ΕΣΣΔ, της Γερμανίας και της Πολωνίας, αλλά και από τα απόρρητα αρχεία του χιτλερικού υπουργείου προπαγάνδας για
να προσεγγίσει και να ερμηνεύσει το ζήτημα του εκφασισμού των μικροαστών και της παρείσφρησης της φασιστικής νοοτροπίας στην καθημερινότητα τους, όχι με κριτήρια απαραιτήτως κοινωνιολογικά αλλά με την επικουρική βοήθεια της ψυχολογίας.
Ο Ρομ φωτίζει την ψυχολογία των μαζών η οποία ανακλά τις σκηνοθετημένες στρατιωτικές παρελάσεις, τις προβαρισμένες δημόσιες ομιλίες του Φύρερ, την βαγκνερική ατμόσφαιρα μεγαλείου και δύναμης, τη μεγαλοπρέπεια του να είσαι Κυρίαρχος.
Ο Μιχαήλ Ρομ (1901 - 1971) υπήρξε από τους καθοριστικότερης επιρροής δασκάλους του Κρατικού Ινστιτούτου Κινηματογραφίας της ΕΣΣΔ. Η εικόνα της εξαίρετου μεγέθους προσωπικότητας του δασκάλου, που δεν κατέχει μόνο τη γνώση αλλά και κινηματογραφικές μεθόδους μετάδοσής της σφραγίζει απτά την αψεγάδιαστη σύνθεση τελειότητας και γλαφυρού ύφους ντοκιμαντέρ για τον καθημερινό φασισμό.(από τον ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ 5/05/11)
Ο φασισμός παρέσυρε τις μάζες γιατί κατόρθωσε να μπει στην καθημερινή ζωή του ανθρώπου από την πλάγια πόρτα του συναισθηματισμού, παραλύοντας προηγουμένως τέλεια τη λογική.
Αυτά τα ζητήματα που εδώ και αρκετό καιρό προβληματίζουν ξανά την Ελληνική κοινωνία έγινε προσπάθεια ν' αναδειχτούν μέσ' από το κάδρο του σινεμά, άλλοτε με την αμεσότητα της κάμερας του ντοκιμαντερίστα κι άλλοτε κάτω απ' το καλλιτεχνικό, ποιητικό πρίσμα του δημιουργού της έβδομης τέχνης.
Αυτή τη σαιζόν, σ΄αυτή τη δράση, τη σκυτάλη παίρνει μια άλλη νεοσύστατη κίνηση ενεργών πολιτών που δραστηριοποιείται στο νομό, οι "Πολίτες της Ηλείας". Μια πρωτοβουλία που σκοπό έχει την διοργάνωση πολιτιστικών και πολιτικών εκδηλώσεων (διαλέξεων, προβολών ταινιών, μουσικών εκδηλώσεων, συνεδρίων, κλπ). Ο πολιτικός χαρακτήρας αυτής της πρωτοβουλίας δίνεται από τα μέλη που συμμετέχουν σ' αυτή και είναι άνθρωποι που ανήκουν πολιτικά σ' ένα ευρύ φάσμα της Αριστεράς, που ξεκινάει από τις δυνάμεις της Οικολογίας, της Ριζοσπαστικής Αριστεράς έως τις δυνάμεις της αντικαπιταλιστικής Αριστεράς.
Η ένταξη του κομματιού των κινηματογραφικών προβολών κάτω απ' τη στέγη των "Πολιτών της Ηλείας" κρίθηκε αναγκαία καθώς έτσι θα δοθεί η δυνατότητα για ευρύτερη συμμετοχή θεατών και εμπλουτισμό των θεμάτων των προβολών με ταινίες που επεξεργάζονται γενικότερα πολιτικά ζητήματα από το χώρο της οικολογίας, της ιστορίας, της οικονομίας κλπ.
Επίσης στόχος των "Πολιτών της Ηλείας" είναι να "απλώσουν" οι δράσεις και η διοργάνωση εκδηλώσεων/προβολών, στις πόλεις και κωμοπόλεις της Ηλειακής περιφέρειας τόσο του νότιου και ημιορεινού τμήματος όσο και - κυρίως - του Ηλειακού κάμπου, κάτι που δεν πραγματοποιήθηκε πέρσυ, παρ' όλο που εντάχθηκε στον αρχικό σχεδιασμό, κυρίως λόγω αντικειμενικών δυσκολιών από τον προηγούμενο φορέα.
Πρεμιέρα λοιπόν την Τρίτη 28 Οκτωβρίου στις 10 το βράδυ στο cine CINEMA στην Αμαλιάδα, στην είσοδο της πόλης, με το Σοβιετικής παραγωγής (1965) ντοκιμαντέρ του Μιχαήλ Ρομ "Ο ΑΛΗΘΙΝΟΣ
ΦΑΣΙΣΜΟΣ". ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ!
Το ντοκιμαντέρ αποτελεί μία προσέγγιση του ναζιστικού καθεστώτος ως κοινωνικού φαινομένου και μία αυστηρή καταδίκη της αποδοχής της φασιστικής νοοτροπίας από τις μάζες. Η ματιά του σοβιετικού σκηνοθέτη χρησιμοποιεί το υλικό από τα πολεμικά αρχεία της ΕΣΣΔ, της Γερμανίας και της Πολωνίας, αλλά και από τα απόρρητα αρχεία του χιτλερικού υπουργείου προπαγάνδας για
να προσεγγίσει και να ερμηνεύσει το ζήτημα του εκφασισμού των μικροαστών και της παρείσφρησης της φασιστικής νοοτροπίας στην καθημερινότητα τους, όχι με κριτήρια απαραιτήτως κοινωνιολογικά αλλά με την επικουρική βοήθεια της ψυχολογίας.
Ο Ρομ φωτίζει την ψυχολογία των μαζών η οποία ανακλά τις σκηνοθετημένες στρατιωτικές παρελάσεις, τις προβαρισμένες δημόσιες ομιλίες του Φύρερ, την βαγκνερική ατμόσφαιρα μεγαλείου και δύναμης, τη μεγαλοπρέπεια του να είσαι Κυρίαρχος.
Ο Μιχαήλ Ρομ (1901 - 1971) υπήρξε από τους καθοριστικότερης επιρροής δασκάλους του Κρατικού Ινστιτούτου Κινηματογραφίας της ΕΣΣΔ. Η εικόνα της εξαίρετου μεγέθους προσωπικότητας του δασκάλου, που δεν κατέχει μόνο τη γνώση αλλά και κινηματογραφικές μεθόδους μετάδοσής της σφραγίζει απτά την αψεγάδιαστη σύνθεση τελειότητας και γλαφυρού ύφους ντοκιμαντέρ για τον καθημερινό φασισμό.(από τον ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ 5/05/11)
Ο φασισμός παρέσυρε τις μάζες γιατί κατόρθωσε να μπει στην καθημερινή ζωή του ανθρώπου από την πλάγια πόρτα του συναισθηματισμού, παραλύοντας προηγουμένως τέλεια τη λογική.
(Βασίλης Ραφαηλίδης, 1966).
Σχετικές ετικέτες:ΑμαλιάδαΑντιφασιστικό Μέτωπο ΗλείαςΕλλάδαΗλείαΠελοπόννησος
Σχετικά άρθρα