21:23 | 14/12/15
Ένα παλιό tweet του Αλέξη Τσίπρα μας υπενθυμίζει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει περάσει για τα καλά στη "νέα εποχή του". Οι δηλώσεις του Χρήστου Σπίρτζη δίνουν το "στίγμα"
"Προσγείωση στο αεροδρόμιο Κέρκυρας. Το ΤΑΙΠΕΔ ετοιμάζει το ξεπούλημα του σε ιδιώτες. 25 Μάη τους χαλάμε τα σχέδια".
Ήταν 5 Μαΐου του 2014 και ο νυν πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, κατήγγειλε μέσω Twitter το "ξεπούλημα" των περιφερειακών αεροδρομίων με αφορμή την επίσκεψη του στο νησί της Κέρκυρας
Προσγείωση στο αεροδρόμιο Κέρκυρας. Το ΤΑΙΠΕΔ ετοιμάζει το ξεπούλημα του σε ιδιώτες. 25 Μάη τους χαλάμε τα σχέδια. pic.twitter.com/Q4Ibt5uyF7
— a.tsipras (@atsipras) Μάιος 5, 2014
Η δήλωση που έγινε κατά την προεκλογική περίοδο των Ευρωεκλογών της 25ης Μαΐου του 2014, φαντάζει "μακρινή", όχι λόγω χρονικής απόστασης, αλλά λόγω επικαιρότητας και εξελίξεων.
Θυμίζουμε πως η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία της οποίας ηγείται η γερμανική Fraport έγινε το πρωί της Δευτέρας, 14 Δεκεμβρίου, από τη δεύτερη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Ποια είναι η Fraport, που παίρνει τα αεροδρόμια της Ελλάδας
Στις 20 Φεβρουαρίου άλλωστε, ο Α. Τσίπρας χαρακτήρισε το τίμημα που πρόσφερε η Fraport "δίκαιο". "Αλλά τα αεροδρόμια είναι μέρος της τουριστικής μας βιομηχανίας. Έτσι η Ελλάδα βγάζει τα προς το ζην της. Είναι κάτι που πρέπει επίσης να εξετάσουμε.
Αυτό που βιώσαμε τα προηγούμενα χρόνια δεν ήταν ιδιωτικοποίηση αλλά αχαλίνωτο ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας σε φίλους του συστήματος", έλεγε στο περιοδικό Στερν.
Την ίδια εποχή, 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (προ αποχώρησης ΛΑ.Ε.) δήλωναν με γραπτή τους αναφορά πως "με καθαρά οικονομικούς όρους, το ελληνικό κράτος θα έχει από την εν λόγω ιδιωτικοποίηση τετραπλάσια έως και πενταπλάσια απώλεια εσόδων. Αν ολοκληρωθεί η εν λόγω ιδιωτικοποίηση, θα γίνει ενάντια στα συμφέροντα της Ελλάδας και θα αποτελέσει αντικείμενο μελλοντικής διερεύνησης οικονομικού σκανδάλου. Οι Κρατικοί Αερολιμένες ανήκουν στον λαό και οφείλουν να παραδοθούν στις επόμενες γενιές ως περιουσία του ελληνικού κράτους. Η διαχείριση της δημόσιας περιουσίας πρέπει να είναι διαφανής και ελεγκτέα", έλεγαν.
Οι περισσότεροι βέβαια εκ των 29, έχουν πλέον αποχωρήσει από το κόμμα της κυβέρνησης.
Τι έλεγε επίσης ο Αλέξης Τσίπρας πριν γίνει πρωθυπουργός για τα περιφερειακά αεροδρόμια:
. "Αναρωτιόμαστε: τι όφελος μπορεί να έχει για την ανάπτυξη του τόπου η ιδιωτικοποίηση του αεροδρόμιου στο Άκτιο; Ή το να μην υλοποιούνται μέχρι σήμερα τα αναγκαία έργα αναβάθμισης στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων; Η απάντηση είναι: κανένα όφελος. Πουλάνε ό,τι βρουν μπροστά τους και εγκαταλείπουν ότι δεν μπορούν να πουλήσουν" (ομιλία στα Γιάννενα,30 Νοεμβρίου 2014).
. "Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Αεροδρόμιου στα Χανιά. Είναι προφανές πόσο σημαντικό είναι για την επικοινωνία της Κρήτης με την Ελλάδα και τον κόσμο. Αλλά το ΤΑΙΠΕΔ το ξεπουλάει, για να μετατραπεί σε κερδοφόρο μαγαζί. Και έτσι, ένα κομμάτι από το ευρύτερο κοινωνικό συμφέρον, μετατρέπεται σε ιδιωτικό κέρδος" (ομιλία στο Ηράκλειο Κρήτης, 13 Δεκεμβρίου 2014).
. "Δεν θα επιτρέψουμε η δημόσια περιουσία και οι υποδομές να περάσουν στα νύχια του ΤΑΙΠΕΔ και των ποικιλώνυμων συμφερόντων. Τα αεροδρόμια, τα λιμάνια, ο βόρειος οδικός άξονας δεν είναι κερδοφόρα φιλέτα προς χάρισμα" (ομιλία στο Ηράκλειο, 23 Ιανουαρίου 2015).
. "Υπάρχουν, τέλος, οι μεγάλοι αγώνες για την υπεράσπιση του περιβάλλοντος, οι μεγάλοι αγώνες για να μην εκποιηθεί ο δημόσιος πλούτος, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια" (ομιλία στην Καρδίτσα, 9 Απριλίου 2014).
. "Στην ίδια λογική, θα υπερασπιστούμε τον δημόσιο χαρακτήρα των περιφερειακών αεροδρομίων γιατί το ξεπούλημα κάθε υποδομής δεν είναι ούτε πρόοδος ούτε ανάπτυξη" (ομιλία στη Ρόδο, 15 Ιανουαρίου 2015).
Σε ό,τι αφορά το δεύτερο κόμμα της συγκυβέρνησης, τους ΑΝΕΛ:
Τον Μάιο του 2014, ο Τέρενς Κουίκ, έλεγε (Δελτίο τύπου ΑΝΕΛ 06/05/2014):
"Είναι δυνατόν να θυσιάζονται στον μνημονιακό βωμό Αεροδρόμια, όπως αυτό της Καβάλας ή των Χανίων ή και αλλού στην περιφέρεια, χωρίς να αντιλαμβάνεστε τις καταστροφικές συνέπειες αυτής
της παράλογης και παράνομης πράξης;
Είναι σαφές ότι η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων θέτει σε κίνδυνο την αεροπορική σύνδεση ζωτικών περιοχών, περιοχών εθνικά ευαίσθητων ή απομακρυσμένων όπως είναι οι νησιωτικές.
Αντιλαμβάνεστε ότι με το να ετοιμάζεται να χαρίσει η μνημονιακή συγκυβέρνηση τα Αεροδρόμια της χώρας σε εξευτελιστικές τιμές πώλησης σε ιδιώτες, γιατί περί αυτού πρόκειται – μη γελιόμαστε – αυτό σημαίνει ότι δίνει ταυτόχρονα και τα "κλειδιά" πυλών εισόδου της Ελλάδας, παραχωρώντας ταυτόχρονα το δικαίωμα στον εκάστοτε ξένο ιδιώτη – επενδυτή να σφραγίσει αυτές τις θύρες όποτε το επιθυμεί;
Αυτό δεν είναι παράλογο, παράνομο και επικίνδυνο, που πρέπει να σταματήσει ΑΜΕΣΑ;".
Πλέον η κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχουν η "Fraport" και ο Όμιλος Κοπελούζου, θα εκμεταλλεύεται από το φθινόπωρο του 2016 και για 40 + 10 χρόνια τα 14 αεροδρόμια. Η κοινοπραξία θα καταβάλει με την έναρξη της εκμετάλλευσης εφάπαξ ποσό 1,2 δισ. ευρώ και ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τις εταιρείες διαχείρισης των αεροδρομίων, η Fraport AG θα έχει την καθαρή πλειοψηφία των μετοχών και ο Όμιλος Κοπελούζου θα έχει το υπόλοιπο μερίδιο. Η κυριότητα των αεροδρομίων θα παραμείνει στο Ελληνικό Δημόσιο για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης.
Η σύμβαση προβλέπει την παραχώρηση της χρήσης, διαχείρισης, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς και των χώρων εμπορικής ή άλλης χρήσης που βρίσκονται μέσα στα αεροδρόμια.
Σημειώνεται ότι η ιδιοκτησία της γης, των υποδομών και των εγκαταστάσεων παραμένει στο Ελληνικό Δημόσιο.
Σχετικές ετικέτες:αεροδρόμιαΑλέξης ΤσίπραςκυβέρνησηΟικονομίαπεριφερειακά αεροδρόμιαΠολιτικήΣΥΡΙΖΑΤΑΙΠΕΔFraport
Σχετικά άρθρα