11:54 | 19/7/17
Η συζήτηση του νομοσχεδίου που γίνεται με την διαδικασία του επείγοντος, θα συνεχιστεί σήμερα στην Ολομέλεια, οπότε και αναμένεται να ολοκληρωθεί με την ψήφισή του αργά το απόγευμα
Μετά από δυο ενδιαφέρουσες ημέρες με συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, συμπεριλαμβανόμενης και της ακρόασης των φορέων,το νομοσχέδιο για την επόμενη ημέρα στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, ψηφίζεται σήμερα από την Ολομέλεια.
Το νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση δύο νέων δημόσιων φορέων, που θα αντικαταστήσουν τον ΟΑΣΘ, τον Ο.Σ.Ε.Θ και τις Α.ΣΥ.Θ.. Ο ΟΣΕΘ ΑΕ (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης Ανώνυμη Εταιρία) θα έχει στις αρμοδιότητές του την ανάπτυξη, τον συντονισμό, την εποπτεία και τον έλεγχο των δημόσιων επιβατικών αστικών συγκοινωνιών λεωφορείων και μέσων, υπόγειων και επίγειων, σταθερής τροχιάς, καθώς και των θαλάσσιων μεταφορών στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, με σκοπό “τη μεταφορά και εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, μέσω ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών υψηλού επιπέδου”.
Οι Α.ΣΥ.Θ. θα είναι ο Φορέας Λειτουργίας και αναλαμβάνει το έργο της λειτουργία των λεωφορείων και στη συνέχεια και του μετρό και ξεκινά τη λειτουργία του μόλις διαπιστώσουν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΣΕΘ και του ΟΑΣΘ ότι έχει την κατάλληλη υποδομή.
Την εποπτεία του νέου φορέα θα έχει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και η εταιρία θα έχει κοινωφελή σκοπό και θα λειτουργεί χάριν του δημόσιου συμφέροντος. Ο νέος οργανισμός θα ελέγχει, εποπτεύει και συντονίζει το συγκοινωνιακό έργο, την εταιρία Α.ΣΥ.Θ. και τον Ο.Α.Σ.Θ για όσο χρόνο εκτελεί το συγκοινωνιακό έργο.
Το νομοσχέδιο προβλέπει και το πως θα λειτουργήσουν οι συγκοινωνίες στη φάση της μετάβασης, στην οποία την αρμοδιότητα θα συνεχίσει να έχει ο ΟΑΣΘ.
Στη συζήτηση που έγινε στη Βουλή, ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, προσπάθησε να περιγράψει τις παθογένειες που οδήγησαν σε αδιέξοδο τον ΟΑΣΘ και, γενικότερα, τους λόγους που οδήγησαν την κυβέρνηση στην επιλογή αυτή.
Χαρακτηριστικά είναι τα συγκριτικά στοιχεία που αφορούν στην αντισταθμιστική καταβολή στον ΟΑΣΑ και στον ΟΑΣΘ. Το 2007, 100 εκατ. ευρώ έλαβε ο ΟΑΣΑ και 109 εκατ. ευρώ ο ΟΑΣΘ. Αντιστοίχως, το 2008: 102 εκατ. ευρώ ΟΑΣΑ- 121 εκατ. ευρώ στον ΟΑΣΘ. Το 2009: 105 εκατ. ευρώ ΟΑΣΑ- 127 εκατ. ευρώ στον ΟΑΣΘ. Δηλαδή, για μια εταιρεία, όπως ο ΟΑΣΑ, που σηκώνει πολλαπλάσιο βάρος στις πλάτες της, με πολλαπλάσιο αριθμό λεωφορείων, επιβατών, κόστους και πολλών άλλων, τα χρήματα που κατέβαλε το δημόσιο ήταν σταθερά λιγότερα από ό,τι εισέπραττε ο ΟΑΣΘ.
Ο κ. Σπίρτζης έκανε μια σειρά από καταγγελίες που αφορούν στον συνεταιρισμό “Ηρακλής”. “Ρώτησα τι είναι ο συνεταιρισμός Ηρακλής, γιατί νοικιάζει στο διπλάσιο τεκμαρτό μίσθωμα και σε ποιον ανήκει. Δεν πήρα απάντηση. Οι πληροφορίες που έχουμε είναι ότι ο συνεταιρισμός Ηρακλής ανήκει στους ίδιους μετόχους με τους μετόχους του ΟΑΣΘ” σημείωσε ο υπουργός Μεταφορών που κατήγγειλε ότι οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ έχουν βρει τρόπο να μπαίνει μέσα ο Οργανισμός και το Δημόσιο να καλύπτει αυτό το κενό όπως και το 16% του κέρδους. Παρόλες αυτές τις ασφαλιστικές δικλείδες, ο ΟΑΣΘ κατόρθωνε να χρωστά στο Ι.Κ.Α., να μην πληρώνει τα δεδουλευμένα των εργαζομένων, να μην καλύπτει τις στοιχειώδεις δαπάνες που έπρεπε να καλύπτει. Ταυτόχρονα, έκανε απευθείας αναθέσεις σε συγκεκριμένες εταιρείες χωρίς διαγωνισμούς, έχει φάει τα αποθεματικά του ταμείου για δαπάνες, το εγγυημένο κέρδος της εταιρείας δεν φορολογείται και η μισθολογική δαπάνη υπολογίζεται με μοναδικό τρόπο”.
Ο υπουργός Υποδομών αναφέρθηκε στις στρεβλώσεις που υπάρχουν στις αμοιβές εργαζομένων και στελεχών του ΟΑΣΘ. Συγκεκριμένα “οι μέσες αμοιβές των εργαζομένων του ΟΑΣΘ είναι κανονικές. Υπάρχουν όμως και οι εκλεκτοί με προσόντα που αμείβονται παχυλά, δηλαδή, με πάνω από 4.000€. Υπάρχουν και οι εργαζόμενοι στο ΣΑΣΘ που έχουν διδακτορικό, εμπειρία μεγάλη κ.λπ. που παίρνουν 800 €”.
Ο κ. Σπίρτζης κατηγόρησε και τις προηγούμενες κυβερνήσεις ότι δεν έκαναν αυτά που έπρεπε και είχαν υποσχεθεί για τον εξορθολογισμό του ΟΑΣΘ, καθώς και συγκεκριμένους υπουργούς, που ευθύνονται για την εξέλιξη του Οργανισμού και τα αδιέξοδα. Απευθυνόμενος στην πλευρά της ΝΔ είπε ότι 60 χρόνια τώρα δεν έχει καταφέρει να αλλάξει την κατάσταση. Μίλησε για ευθύνη του κ. Βερελή για τη σύμβαση που έκανε το 2001, αφαιρώντας αρμοδιότητες από το ελληνικό δημόσιο, αλλά και για την περίοδο υπουργείας Χατζηδάκη, ο οποίος το 2008 “έκανε μια μοναδική παράταση για την τρίτη χιλιετία, όχι για τη δεύτερη που διανύουμε τώρα”.
Με όλα αυτά τα δεδομένα αναμένεται, σήμερα, μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με έντονες αντιπαραθέσεις η οποία, όπως όλα δείχνουν, θα ολοκληρωθεί αργά το απόγευμα, με την υπερψήφιση του νομοσχεδίου από την Ολομέλεια.
Προκόπης Αγγελόπουλος
Σχετικές ετικέτες:Θεσσαλονίκημέσα μεταφοράςνομοσχέδιοΟΑΣΘΟικονομία
Σχετικά άρθρα