20:29 | 22/9/17
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έθεσε τις προτεραιότητας της κυβέρνησης και του υπουργείου για τα έργα που έχουν προγραμματιστεί για το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα στην Κρήτη
"Δεν μπορεί, όσο φωτισμένη πολιτική ηγεσία και να έχει ένας τόπος, να παίρνει αποφάσεις σε κάποια κλειστά γραφεία στην Αθήνα, χωρίς να διαμορφώνεται αυτό το σχέδιο, με την κοινωνία μαζί. Με αυτούς θα το εφαρμόσουμε" Αυτό επεσήμανε, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του στο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο Κρήτης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.Ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε εκτενώς στο στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης που ακολουθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια και στην Κρήτη και έθεσε τις προτεραιότητας της κυβέρνησης και του υπουργείου Υποδομών ειδικότερα, για τα έργα που γίνονται και θα γίνουν, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα στην Κρήτη, με στόχο μια διαφορετικού τύπου Ανάπτυξη, που θα στηρίζει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Κρητικής Οικονομίας. “Το μήνυμα που πρέπει να βγει από τις συζητήσεις που κάνουμε και από το τι πρέπει να κάνουμε όλοι μαζί είναι το τέρμα στο παλιό, τέρμα στην παλιά τακτική, τέρμα στις παλιές κακές πρακτικές και συνήθειες που είχαμε” τόνισε ο Χρήστος Σπίρτζης και πρόσθεσε: “Είχαμε ένα στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης. Αυτό το μοντέλο οικοδομήθηκε στη χώρα μετά τον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, βασίστηκε στην ανάπτυξη του δίπολου Αθήνας-Θεσσαλονίκης, που οδήγησε στην απαξίωση πολύ μεγάλων περιοχών της χώρας και της νησιωτικής Ελλάδας. Συγκέντρωσε το 80% του πληθυσμού και των δραστηριοτήτων σε 2 αστικά κέντρα, στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, και προφανώς τα αποτελέσματα αυτής της στρεβλής ανάπτυξης τα ζούμε σήμερα”.
Ο υπουργός Υποδομών ξεκαθάρισε, για μια ακόμη φορά, ότι το μοντέλο του ότι είμαστε χώρα υπηρεσιών που δεν παράγει πλούτο, αλλά οδηγεί σε συνεχή δανεισμό και κατανάλωση έχει οριστικά τελειώσει, ενώ υποστήριξε ότι υπήρξε μια σκόπιμη έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού και για τη χώρα και για τις υποδομές της.
“Ποια είναι η σύνδεση που έχει η χώρα με την ενδοχώρα των Βαλκανίων” αναρωτήθηκε ο κ. Σπίρτζης και έκανε λόγο για έναν σχεδιασμό στα μεγάλα έργα που οδήγησε “μία χώρα με την θέση και με τα πλεονεκτήματα που έχει η δική μας χώρα, να έχει εσχατιές στη Βόρεια και στη νησιωτική Ελλάδα, αντί αυτά να είναι τα σημεία που την συνδέουν και οικονομικά και παραγωγικά με τις όμορες χώρες για να μπορούμε να έχουμε μία άλλου είδους και σχέση που σταθεροποιεί την περιοχή, αλλά και μία άλλου είδους ανάπτυξη”. Ο υπουργός Υποδομών έκανε λόγο και για έλλειψη δημοκρατικών διαδικασιών για την διαμόρφωση αυτού του σχέδιο ανάπτυξης, παραγωγικής ανασυγκρότησης και Υποδομών, με στόχο την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων, με αποτέλεσμα να μένουν οι πολίτες σε ομηρία και οι κοινωνίες σε ομηρία. “Πρέπει να συζητήσουμε σε μία άλλη λογική, σε μία άλλη κατεύθυνση, να ξεπεράσουμε το παλιό, να ξεπεράσουμε τον παλαιοκομματισμό, να ξεπεράσουμε τις ψευδεπίγραφες αντιθέσεις, είτε αυτές έχουν τοπικιστικό χαρακτήρα, είτε κλαδικό χαρακτήρα, συντεχνιακό, είτε άλλο και να ξεπεράσουμε και τη λογική της ψωροκώσταινας”.
“Δεν μπορεί, όσο φωτισμένη πολιτική ηγεσία και να έχει ένας τόπος, να παίρνει αποφάσεις σε κάποια κλειστά γραφεία στην Αθήνα, χωρίς να ιεραρχεί και να διαμορφώνεται αυτό το σχέδιο ή το πρόγραμμα ιεράρχησης, το τι μοντέλο παραγωγής και ανάπτυξης θέλουμε δηλαδή, με την κοινωνία μαζί. Με αυτούς θα το εφαρμόσουμε” πρόσθεσε ο Χρήστος Σπίρτζης.
Ο υπουργός Υποδομών έκλεισε αναφερόμενος στην επιλογή των μεγάλων έργων στην Κρήτη, αλλά και στις προτεραιότητες που έχει δώσει αυτή η κυβέρνηση, ολοκληρώνοντας έργα τα οποία έμοιαζαν να έχουν “κολλήσει”, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, ενώ δεσμεύτηκε ότι θα υπάρξει άμεσα αναβάθμιση και του παλιού αεροδρομίου στο Ηράκλειο: “Το παλιό αεροδρόμιο του χρόνου, το λέω γιατί πολλοί δραστηριοποιούνται στον τουριστικό τομέα, δεν θα έχει καμία σχέση με το σήμερα, θα έχει και κτιριακές υποδομές πολύ μεγαλύτερες, έχει φτάσει στα όριά του το αεροδρόμιο, θα έχει και εξωτερικό χώρο που θα φιλοξενεί δραστηριότητες και θέσεις στάθμευσης πολύ μεγαλύτερες”.
Ο κ. Σπίρτζης επεσήμανε ότι “οι οικονομικοί πόροι, που έχουμε να διαχειριστούμε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι πολύ περιορισμένοι”, γεγονός που σημαίνει ότι για να κάνουμε τόσο μεγάλα έργα υποδομής πρέπει να δανειστούμε και αυτοί που μας δανείζουν ενδιαφέρονται για τη μελέτη βιωσιμότητας, ενός έργου.
“Πρέπει να γίνει μια συζήτηση και να τοποθετηθεί η τοπική κοινωνία, οι φορείς, οι πολίτες για το τι μοντέλο ανάπτυξης θέλουμε σε κάθε γωνιά της Κρήτης. Αν πρέπει να κάνουμε ένα νότιο οδικό άξονα στα πρότυπα του βόρειου οδικού άξονα, αν θέλουμε και στη νότια Κρήτη να έχουμε μία ανάπτυξη παρόμοια, σε μοντέλο, με της βόρειας Κρήτης που εξυπηρετεί ένας οδικός άξονας στο νότιο τμήμα του νησιού ή αν πρέπει να διατηρήσουμε κάποια άλλα πράγματα στη νότια Κρήτη και να κάνουμε κάθετους άξονες. Και όχι ένα μεγάλο νότιο οδικό άξονα”.
“Πρέπει να ιεραρχήσουμε και να συναποφασίσουμε είναι για τους υπόλοιπους πόρους που έχουμε από τα συγχρηματοδοτούμενα, από το ΕΣΠΑ και από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, τι ιεράρχηση θέλουμε να κάνουμε στις υποδομές”. “Γιατί δεν θέλουμε η Κρήτη να είναι ένα νησί ή να μετατραπεί σε ένα νησί Μύκονος. Οι Κρητικοί κατόρθωσαν να μην κάνουν τον τουρισμό την κύρια δραστηριότητα για την Κρήτη και τη μόνη.
Ο υπουργός υποδομών δεν παρέλειψε να αναφερθεί μαι στα θέματα οδικής ασφάλειας στο νησί της Κρήτης, προαναγγέλοντας έργα σε δύο επίπεδα. Το ένα είναι δύο ομάδες έργων 15 και 10 εκατομμυρίων που έχουν εγκριθεί από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων για δράσεις οδικής ασφάλειας, για βελτιώσεις υποδομών και του δικτύου, αλλά και στην άλλη λογική που και εκεί υπάρχει πρόβλημα στην Κρήτη, και έχει να κάνει με άλλους κανόνες, άλλη λογική στην οδική συμπεριφορά και στην εκπαίδευση: “Δεν ξέρω αν το σποτ που υπάρχει στην υπόλοιπη Ελλάδα, με 150 ευρώ να παίρνεις την άδεια οδήγησης, υπάρχει και στην Κρήτη, αλλά εκεί θα έχουμε μια στενή συνεργασία να πάψει να υπάρχει αν υπάρχει και στην Κρήτη αυτό το σποτ. Και άλλα σποτ”. “Πρέπει να περάσουμε στην κοινωνία ότι κάποιες παραβάσεις δεν θα έχουν πρόστιμο, δεν είναι εισπρακτικό το μέτρο, δεν μας νοιάζει να πάρουμε χρήματα, μας νοιάζει να μην σκοτωθούν άνθρωποι και να έχουμε έναν άλλο αξιακό κανόνα κοινωνικής συμπεριφοράς”.
Σε σχέση με τα γνωστά προβλήματα με τα υδραυλικά έργα που αφορούν και την ύδρευση και την άρδευση, ο κ. Σπίρτζης έχρισε ως σημαντικότερο την ύδρευση του Ηρακλείου και του Αγ. Νικολάου, το φράγμα Αποσελέμη: “Ο προγραμματισμός είναι να τελειώσει τον Μάιο του ’18 και έχουμε τα αρδευτικά έργα του οροπεδίου του Λασιθίου. Στο Λασίθι θα έχουμε, γιατί είναι δέσμευση, και άλλες ενέργειες και άλλα έργα υποδομής, και στην υπόλοιπη Κρήτη, που σχετίζονται με ύδρευση και με άρδευση, είτε αφορά το υπουργείο υποδομών, το ΕΣΠΑ και το ΠΔΕ, είτε το αγροτικής ανάπτυξης που έχουμε μια στενή συνεργασία με τον Βαγγέλη τον Αποστόλου για να μπορέσουν να γίνουν πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά αυτά τα έργα”.
“Τα έργα ανήκουν μόνο σε αυτόν που τα πληρώνει και αυτός είναι ο ελληνικός λαός” υπογράμμισε, κλείνοντας, ο Χρήστος Σπίρτζης και συμπλήρωσε: “Επομένως, μαζί με τον ελληνικό λαό και τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις πρέπει να γίνει και ο σχεδιασμός και η ιεράρχηση. Αυτή είναι η πολιτική κατεύθυνση και το όραμα που έχουμε για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, αυτό που εμείς λέμε δίκαιη ανάπτυξη, αυτό που μας έχει εμπνεύσει ο Αλέξης”.
Προκόπης Αγγελόπουλος
Σχετικές ετικέτες:ΚρήτηΠολιτικήΣΥΡΙΖΑΧρήστος Σπίρτζης
Σχετικά άρθρα