18:40 | 19/12/17
Την διατήρηση των μειωμένων κατά 30% συντελεστών ΦΠΑ άλλους έξι μήνες μέχρι και το τέλος Ιουνίου του 2018 έκαναν οι θεσμοί για πέντε νησιά του Βορείου Αιγαίου και των Δωδεκανήσων
Ο μειωμένος ΦΠΑ θα συνεχίσει να ισχύσει για τη Λέσβο, την Χίο, την Σάμο, Κω και Λέρο, μέχρι την 30/6/2018 αφού κρίθηκε ότι να νησιά αυτά που δέχονται το κύριο βάρος των προσφυγικών ροών. Συνεπώς μέχρι τότε στα νησιά αυτά παραμείνουν οι χαμηλοί συντελεστές ΦΠΑ του 5% (ο υπερμειωμένος) του 9% ( ο χαμηλός) και του 17% ο βασικός συντελεστής του κυριότερου έμμεσου φόρου.Στα υπόλοιπα νησιά, στα οποία καταργούνται οι ειδικοί συντελεστές ΦΠΑ την 31/12/2017 -που ας σημειωθεί είχαν διατηρηθεί χαμηλά, για έναν ακόμη χρόνο, με πρωτοβουλία του πρωθυπουργού, καθώς έπρεπε οι ειδικοί συντελεστές να είχαν καταργηθεί από το τέλος του 2016- θα δοθεί, στο τέλος αυτού του χρόνου (2017), έκτακτο κοινωνικό αντιστάθμισμα, για το ύψος του οποίου θα λαμβάνονται υπόψη κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια. Η διαδικασία υλοποίησης του μέτρου αυτού θα ανακοινωθεί άμεσα από το Υπουργείο Οικονομικών.
Με αυτή τη ίδια λογική, αποφασίστηκε και για τα πέντε νησιά στα οποία το ευνοϊκό καθεστώς ΦΠΑ θα παραταθεί για ένα εξάμηνο , από το δεύτερο μισό του 2018 να εφαρμοστεί και το μέτρο του "μεταφορικού ισοδύναμου" στη Νησιωτική Ελλάδα. Το μεταφορικό ισοδύναμο θα εναρμονίζει το κόστος μετακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων, από και προς τα νησιά, σε σχέση με το κόστος των χερσαίων μετακινήσεων. Για το σκοπό αυτό θα συνυπολογιστούν αντικειμενικοί δείκτες, όπως η τιμή της χερσαίας μεταφοράς ανά χιλιόμετρο, που θα βοηθούν στην ισοτιμία του δυσανάλογου κόστους θαλάσσιας μεταφοράς, σε σχέση μ' αυτό της χερσαίας.
Το μέτρο αυτό θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και θα διασφαλίζει την ισοστάθμιση του κόστους μεταφοράς με αυτό της ηπειρωτικής Ελλάδας. Για τη διασφάλιση της επιτυχίας του μέτρου και την πραγματική ελάφρυνση των νησιωτών από τα μεταφορικά κόστη, θα αναπτυχθεί και Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο θα διασφαλίζει τη μεταφορά του οφέλους στον τελικό καταναλωτή. Το μεταφορικό ισοδύναμο, ήταν αίτημα δεκαετιών των νησιωτών, αποτελώντας πραγματικό αντιστάθμισμα στο κόστος που επιφέρει η Νησιωτικότητα.
Τάσος Δασόπουλος
Σχετικά άρθρα