14:15 | 18/12/17
Δημιουργία πλωτού σταθμού LNG, ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, κατασκευή μονάδας συναρμολόγησης ελικοπτέρων και σιδηροδρομική σύνδεση με Ορμένιο και Μπουργκάς
Του Εύρη ΤσούμηΠρώτο ρόλο επιφυλάσσει στους σχεδιασμούς της η κυβέρνηση για την Αλεξανδρούπολη αξιοποιώντας την γεωπολιτική της θέση καθώς και τις νέες επιλογές και προτεραιότητες που βάζουν επιχειρηματικοί κολοσσοί στον ενεργειακό τομέα.
Τέσσερα μεγάλα πρότζεκτ που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή την περίοδο θα φέρουν στην περιοχή εταιρείες κολοσσούς παγκόσμιας εμβέλειας ενώ εκτινάσσουν στα ύψη το ενδιαφέρον και για νέες επενδύσεις. Τα τέσσερα πρότζεκτ είναι η δημιουργία πλωτού σταθμού υγροποιημένου αερίου, η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, η δημιουργία μονάδας συναρμολόγησης ελικοπτέρων και αμερικανικής βάσης ελικοπτέρων και η σιδηροδρομική σύνδεση με ηλεκτροκίνηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο και στη συνέχεια με το Μπουργκάς της Βουλγαρίας.
Το πρώτο και σημαντικότερο πρότζεκτ είναι η κατασκευή και λειτουργία σταθμού υγροποιημένου αερίου LNG μέχρι το 2020. Για το έργο «καίγεται» ο αμερικανικός παράγοντας που θεωρεί πως με αυτό τον τρόπο θα βάλει φρένο στην εισαγωγή του ρωσικού αερίου στην Ευρώπη. Ο πλωτός αυτός σταθμός της Αλεξανδρούπολης θα αποτελέσει στην περιοχή την πρώτη πύλη φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, πέραν των αγωγών που μεταφέρουν ρωσικό φυσικό αέριο ή κι αυτών που διέρχονται από την Τουρκία. Σημειώνεται ότι ο σταθμός της Ρεβυθούσας, που λειτουργεί ο ΔΕΣΦΑ, αξιοποιείται για να καλύψει αποκλειστικά ενεργειακές ανάγκες της εγχώριας αγοράς και ως συνέπεια δεν αποτελεί ενεργειακή πύλη για την υπόλοιπη Ευρώπη.
Ο σταθμός υγροποιημένου αερίου θα αποτελέσει στην περιοχή την πρώτη πύλη φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, πέραν των αγωγών που μεταφέρουν ρωσικό φυσικό αέριο ή κι αυτών που διέρχονται από την ΤουρκίαΟ πλωτός σταθμός θα αποτελείται από μια υπεράκτια πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου, κι ένα σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού μέσω του οποίου το φυσικό αέριο θα μπαίνει στο εθνικό σύστημα μεταφοράς αερίου, ενώ θα μπορεί να τροφοδοτεί ακόμα και τον TAP. Ο σταθμός μπορεί να παρέχει στο σύστημα ως 700.000 κυβικά μέρα φυσικού αερίου ανά ώρα ή 6,1 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως. Η αποθηκευτική του ικανότητα θα φτάνει στα 170.000 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα φθάνει στην πλωτή μονάδα με δεξαμενόπλοια, θα μεταγγίζεται και θα αποθηκεύεται προσωρινά σε «κρυογενικές» δεξαμενές. Στη συνέχεια θα αεριοποιείται στις εγκαταστάσεις που βρίσκονται πάνω στην πλωτή μονάδα και θα μεταφέρεται με σωλήνες στον υποθαλάσσιο αγωγό ο οποίος ακολουθώντας μία διαδρομή 24 χιλιομέτρων θα βγαίνει στην περιοχή του Απαλού, ανατολικά της Αλεξανδρούπολης. Από εκεί θα ακολουθεί μια πορεία 4 χιλιομέτρων βόρεια, και θα καταλήγει στο νέο μετρητικό και ρυθμιστικό σταθμό στην περιοχή Αμφιτρίτης όπου θα συνδέεται με το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου.
Η πλωτή μονάδα θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένη σε απόσταση 17,6 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και 10 χιλιόμετρα από την απέναντι ακτή της Μάκρης. Ο πυργίσκος πρόσδεσης θα της επιτρέπει να περιστρέφεται κατά 360° ανάλογα με την κατεύθυνση του κυματισμού της θάλασσας. Οι διαστάσεις της πλωτής μονάδας θα είναι περίπου 300 μέτρα μήκος, 32,5 μέτρα διαθέσιμο πλάτος καταστρώματος και ύψος 26,5 μέτρα.
Το έργο μέχρι τώρα εξελίσσεται ομαλά και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για την κατασκευή του. Στη συνέχεια μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2018, θα ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση και θα πέσουν οι υπογραφές για το κοινοπρακτικό σχήμα που θα αναλάβει τη διαχείριση και λειτουργία του.
Το Λιμάνι
Το δεύτερο πρότζεκτ αφορά στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, για το οποίο δείχνουν τεράστιο ενδιαφέρον ανάμεσα σε άλλες και κινέζικες εταιρείες οι οποίες εκτιμούν πως μέσω της Αλεξανδρούπολης μπορεί να υποστηριχτεί και η λειτουργία της Cosco στον Πειραία. Το μοντέλο που επιλέχτηκε τελικά είναι αυτό της παραχώρησης τμημάτων και λειτουργιών του λιμανιού για μακροχρόνιες χρήσης που θα αφορούν τις συνδυασμένες μεταφορές-Logistics Center αλλά και τον θαλάσσιο τουρισμό. Ο πρώτος διαγωνισμός θα αφορά το εμπορικό κομμάτι, δηλαδή τις συνδυασμένες μεταφορές, διακίνηση χύδην φορτίων και containers με Logistic Center, παραχώρηση της προβλήτας ΣΕΜΠΟ με την ανατολική ζώνη του λιμένα για διακίνηση φορτίων και ελεύθερη τελωνειακή ζώνη. Αργότερα θα ακολουθήσει ο δεύτερος διαγωνισμός για τον θαλάσσιο τουρισμό, με έμφαση σε κατασκευή μαρίνας και εγκαταστάσεις yachting.Πάντως η όλη διαδικασία μέχρι τώρα έχει καθυστερήσει. Οι διακηρύξεις των διαγωνισμών αναμένεται να βγουν στα μέσα του 2018 ενώ αναμένονταν μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς. Σύμφωνα με παράγοντες της Αλεξανδρούπολης μεγάλο ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού εκτός από τους Αμερικανούς που θέλουν να το συνδυάσουν με τον πλωτό σταθμό υγροποιημένου αερίου έχουν δείξει και οι Κινέζοι, διπλωματικές και επιχειρηματικές αποστολές των οποίων βρίσκονται πολύ συχνά στην περιοχή. Επίσης το τελευταίο διάστημα αυξημένο ενδιαφέρον δείχνουν και Ρώσοι επενδυτές που θέλουν να μπουν στην περιοχή αλλά και άραβες.
Ενδιαφέρον από Tesla για τη βάση ελικοπτέρων
ο τρίτο πρότζεκτ αφορά στην κατασκευή μονάδας συναρμολόγησης ελικοπτέρων και τη δημιουργία στρατιωτικής βάσης ελικοπτέρων από τις ΗΠΑ στην περιοχή. Αναφορές για το σχέδιο έκανε πρόσφατα και ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ πυροδοτώντας μια σειρά σεναρίων. Ηδη όπως είπε στην «Η» ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Ευάγγελος Λαμπάκης, κάποια ελικόπτερα μεταφέρθηκαν σε τμήμα της λιμενικής ζώνης της Αλεξανδρούπολης που καταλαμβάνει μια τεράστια έκταση 1.200 στρεμμάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες ενδιαφέρον για τη μονάδα έδειξε ήδη η Tesla, ο βιομηχανικός κολοσσός που τα τελευταία χρόνια έχει κάνει τεράστιες επενδύσεις κυρίως στα ηλεκτροκίνητα οχήματα, κερδίζοντας μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς. Η μονάδα συναρμολόγησης ελικοπτέρων θα είναι μόλις η δεύτερη που θα λειτουργήσουν οι ΗΠΑ στην Ευρώπη με την πρώτη να βρίσκεται στη Γερμανία.Στρατηγικό σημείο παράκαμψης των Δαρδανελλιών
Το τέταρτο πρότζεκτ αφορά τη σιδηροδρομική σύνδεση με ηλεκτροκίνηση της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο και στη συνέχεια με το Μπουργκάς της Βουλγαρίας . Τον περασμένο Σεπτέμβριο ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και ο Βούλγαρος ομόλογός του Μπόικο Μπορίσοφ συναντήθηκαν στην Καβάλα και υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας για τη σιδηροδρομική σύνδεση τριών λιμανιών της Ελλάδας (Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης) με τρία λιμάνια της Βουλγαρίας (Μπουργκάς, Βάρνας και Ρούσε στον ποταμό Δούναβη).Από το σχέδιο αυτό το πιο ώριμο έργο είναι αυτό της σύνδεσης με ηλεκτροκίνηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο στα σύνορα του Εβρου και στη συνέχεια με το Μπουργκάς της Βουλγαρίας αφού ήδη υπάρχει η γραμμή.
«Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται σε ένα στρατηγικό σημείο και με τις κατάλληλες επενδύσεις μπορεί να λειτουργήσει έτσι ώστε οι εμπορικές μεταφορές να ξεφύγουν από τα στενά των Δαρδανελλίων. Η αγορά που ανοίγεται μπροστά μας είναι τεράστια» είπε στην «Η» ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Ευάγγελος Λαμπάκης.
Σχετικές ετικέτες:ΑλεξανδρούποληεπενδύσειςΟικονομία
Σχετικά άρθρα