20:45 | 4/2/14
Η έλλειψη ιδίων πόρων οδηγεί τους δήμους σε αναζήτηση χρηματοδότησης...
Δεκαεπτά δήμοι στην Ελλάδα έχουν ήδη εντάξει για τη βελτίωση της καθημερινής ζωής των δημοτών τους, αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος, σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων.
Τουλάχιστον άλλοι 19, είναι εκείνοι που θα ήθελαν να προσφέρουν αυτή την υπηρεσία στους δημότες τους, αλλά προς το παρόν τα σχέδιά τους αναβάλλονται. Όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χάρης Σιακαντάρης, διαχειριστής από τη Cyclopolis ΕΠΕ, που έχει προμηθεύσει σε εννέα δήμους το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων, «οι περισσότεροι δήμοι θα ήθελαν ένα τέτοιο σύστημα. Όμως, η έλλειψη ιδίων πόρων οδηγεί σε αναζήτηση χρηματοδότησης. Υπό αυτή την έννοια, η ανάπτυξη αυτής της αγοράς ασφαλώς έχει επηρεαστεί από την κρίση».
Τα πρώτα βήματα, στην Ελλάδα, του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων έγιναν, όπως λέει ο κ. Σιακαντάρης, «το 2009 όταν υπήρξε μία εγκατάσταση στην Κέρκυρα που ουδέποτε τέθηκε σε λειτουργία, ενώ το 2011 έγινε μία ακόμη στα Ιωάννινα με μόλις 2 σταθμούς, ο ένας εκ των οποίων μάλιστα εγκαταστάθηκε στο νησί της λίμνης των Ιωαννίνων, άρα δεν μιλάμε για μία εγκατάσταση που μπορεί να εξυπηρετήσει ουσιαστικά την αστική μετακίνηση εντός της πόλης. Η ιστορία αρχίζει πρακτικά εντός του 2012 όταν το Πράσινο Ταμείο ενέκρινε την εγκατάσταση Συστημάτων Κοινόχρηστων Ποδηλάτων».
Το Πράσινο Ταμείο έβγαλε νέα πρόσκληση το 2013 προς τους δήμους για νέες προτάσεις στο πλαίσιο του χρηματοδοτικού προγράμματος «Αστική Αναζωογόνηση 2012-2015» για διάφορες φιλο-περιβαλλοντικές δράσεις. Όμως, όπως εξηγεί ο κ. Σιακαντάρης, ενώ υπήρξε μία «κατ’ αρχήν ένταξη» ακόμη περίπου 20 έργων κοινόχρηστων ποδηλάτων, στη συνέχεια αυτό άλλαξε.
Ένας από τους δήμους, όπου το έργο που προτάθηκε «κοινόχρηστα ποδήλατα» εξαιρέθηκε της χρηματοδότησης είναι και ο δήμος Αχαρνών. «Η θέλησή μας να προχωρήσουμε στην υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου αποτελεί συνέχεια αρκετών δράσεων που έχουμε αναλάβει ως δήμος προκειμένου να προωθηθεί το ποδήλατο ως εναλλακτικό μέσο μετακίνησης στην πόλη. Είναι ένας επίπεδος δήμος, κάτι που ευνοεί τη χρήση του ποδηλάτου, υπάρχουν μέσα σταθερής τροχιάς και ένα ισχυρό ποδηλατικό κίνημα. Θα επανέλθουμε και θα στηρίξουμε το αίτημά μας και με το νέο ΕΣΠΑ» είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Παναγιώτης Αναγνωστόπουλος, εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος του δήμου Αχαρνών.
Οι δήμοι όπου οι εγκαταστάσεις τέτοιων συστημάτων κρίνονται ως πιο επιτυχείς, με βάση τους δήμους που έχει εγκαταστήσει το σύστημα η Cyclopolis, είναι «του Μαραθώνα, του Μοσχάτου και του Ναυπλίου».
«Η κανονική λειτουργία του συστήματος στο Μοσχάτο ξεκίνησε στις 8 Δεκεμβρίου και αυτή τη στιγμή υπάρχουν 100 εγγεγραμμένοι χρήστες, με σαράντα ποδήλατα να κυκλοφορούν στους δρόμους, ενώ υπάρχουν πέντε σταθμοί σε Μοσχάτο και Ταύρο» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Μαρία Τσέλιου, δημοτική σύμβουλος Μοσχάτου. «Οι δημότες αντιδρούν αρκετά θετικά, ενδιαφέρον δείχνουν όλες οι ηλικίες, ενώ το πιο σημαντικό είναι ότι με μόνο 29 ευρώ το χρόνο έχεις στην ουσία ένα ποδήλατο, το χρησιμοποιείς, χωρίς ο ίδιος να χρειάζεται να κάνει συντήρηση» αναφέρει.
«Πρόσφατα ξεκίνησε η λειτουργία του συστήματος στο δήμο Αμαρουσίου και προς το παρόν είναι αρκετά ικανοποιητική η κίνησή του. Σπουδαία αποτελέσματα είχε η δοκιμαστική λειτουργία σε Αίγιο και Αρχαία Ολυμπία, αλλά τα Συστήματα θα τεθούν σε κανονική λειτουργία, δηλαδή τα ποδήλατα θα χρησιμοποιούνται έναντι συνδρομής, την Άνοιξη», συμπληρώνει ο κ. Σιακαντάρης. Και εκφράζει την εκτίμηση ότι η εικόνα στην Ελλάδα αλλάζει τα τελευταία χρόνια αναφορικά με το ποδήλατο.
«Υπάρχει σημαντική ανάπτυξη στην αγορά του ποδηλάτου στην Ελλάδα τα τελευταία 3-4 χρόνια. Τρανή απόδειξη είναι το Freeday, αλλά και τα συστήματα bike sharing που εγκαταστάθηκαν. Αρκεί νομίζω κανείς να παρατηρήσει το πόσα περισσότερα ποδήλατα συναντάει στο δρόμο σε σχέση με πριν 5-10 χρόνια» λέει.
Τα Συστήματα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων (Bike-Sharing Systems) είναι ηλεκτρονικά, αυτοματοποιημένα συστήματα που προσφέρουν τη δυνατότητα για βραχυχρόνιες ενοικιάσεις ποδηλάτων. Διατίθενται στους χρήστες σε δημόσιους χώρους από ειδικούς αυτοματοποιημένους σταθμούς μέσω ηλεκτρονικού συστήματος διαμοιράσματος.
Μοναδική προϋπόθεση για το χρήστη είναι η «ταυτοποίησή» του πριν παραλάβει το ποδήλατο, για την οποία απαιτείται μία απλή αίτηση (ηλεκτρονική ή/και έγγραφη).
Ο χρήστης γίνεται συνδρομητής και μπορεί να ξεκλειδώσει ένα ποδήλατο από τους ειδικούς σταθμούς, να το χρησιμοποιήσει για τη μετακίνησή του και, αφού ολοκληρώσει τη χρήση του, να το επιστρέψει σε οποιονδήποτε σταθμό.
Σήμερα, περισσότερες από 350 πόλεις παγκοσμίως προσφέρουν συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων. Στην Ευρώπη, όπως είναι αναμενόμενο, η μεγαλύτερη επιτυχία καταγράφεται στην Ολλανδία, στο Χρόνιγκεν, όπου για την αποτελεσματική και με περισσότερα οφέλη λειτουργία του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων έχει γίνει κυκλοφοριακός σχεδιασμός με περιφερειακό δακτύλιο γύρω από το κέντρο της πόλης, υπάρχει παντελής απαγόρευση μηχανοκίνητων οχημάτων εκεί, εξαιρετικής ποιότητας ποδηλατόδροµοι, πάρκιγκ αυτοκινήτων στην περιφέρεια της ζώνης απαγόρευσης, πρόνοια για ολοκλήρωση της μετακίνησης µε δημόσια μέσα ή µε «ποδήλατο που μοιράζεσαι».
Ακόμη και οι καταστηματάρχες που αντιδρούσαν αρχικά, δεν έχασαν τους πελάτες τους, οι οποίοι πλέον μεταφέρουν τα ψώνια τους µε ποδήλατο, ενώ οι κάτοικοι απολαμβάνουν την απουσία του θορύβου των αυτοκινήτων, το σώμα γυμνάζεται, το περιβάλλον και η ποιότητα ζωής αναβαθμίζονται.
Δεκαεπτά δήμοι στην Ελλάδα έχουν ήδη εντάξει για τη βελτίωση της καθημερινής ζωής των δημοτών τους, αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος, σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων.
Τουλάχιστον άλλοι 19, είναι εκείνοι που θα ήθελαν να προσφέρουν αυτή την υπηρεσία στους δημότες τους, αλλά προς το παρόν τα σχέδιά τους αναβάλλονται. Όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χάρης Σιακαντάρης, διαχειριστής από τη Cyclopolis ΕΠΕ, που έχει προμηθεύσει σε εννέα δήμους το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων, «οι περισσότεροι δήμοι θα ήθελαν ένα τέτοιο σύστημα. Όμως, η έλλειψη ιδίων πόρων οδηγεί σε αναζήτηση χρηματοδότησης. Υπό αυτή την έννοια, η ανάπτυξη αυτής της αγοράς ασφαλώς έχει επηρεαστεί από την κρίση».
Τα πρώτα βήματα, στην Ελλάδα, του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων έγιναν, όπως λέει ο κ. Σιακαντάρης, «το 2009 όταν υπήρξε μία εγκατάσταση στην Κέρκυρα που ουδέποτε τέθηκε σε λειτουργία, ενώ το 2011 έγινε μία ακόμη στα Ιωάννινα με μόλις 2 σταθμούς, ο ένας εκ των οποίων μάλιστα εγκαταστάθηκε στο νησί της λίμνης των Ιωαννίνων, άρα δεν μιλάμε για μία εγκατάσταση που μπορεί να εξυπηρετήσει ουσιαστικά την αστική μετακίνηση εντός της πόλης. Η ιστορία αρχίζει πρακτικά εντός του 2012 όταν το Πράσινο Ταμείο ενέκρινε την εγκατάσταση Συστημάτων Κοινόχρηστων Ποδηλάτων».
Το Πράσινο Ταμείο έβγαλε νέα πρόσκληση το 2013 προς τους δήμους για νέες προτάσεις στο πλαίσιο του χρηματοδοτικού προγράμματος «Αστική Αναζωογόνηση 2012-2015» για διάφορες φιλο-περιβαλλοντικές δράσεις. Όμως, όπως εξηγεί ο κ. Σιακαντάρης, ενώ υπήρξε μία «κατ’ αρχήν ένταξη» ακόμη περίπου 20 έργων κοινόχρηστων ποδηλάτων, στη συνέχεια αυτό άλλαξε.
Ένας από τους δήμους, όπου το έργο που προτάθηκε «κοινόχρηστα ποδήλατα» εξαιρέθηκε της χρηματοδότησης είναι και ο δήμος Αχαρνών. «Η θέλησή μας να προχωρήσουμε στην υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου αποτελεί συνέχεια αρκετών δράσεων που έχουμε αναλάβει ως δήμος προκειμένου να προωθηθεί το ποδήλατο ως εναλλακτικό μέσο μετακίνησης στην πόλη. Είναι ένας επίπεδος δήμος, κάτι που ευνοεί τη χρήση του ποδηλάτου, υπάρχουν μέσα σταθερής τροχιάς και ένα ισχυρό ποδηλατικό κίνημα. Θα επανέλθουμε και θα στηρίξουμε το αίτημά μας και με το νέο ΕΣΠΑ» είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Παναγιώτης Αναγνωστόπουλος, εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος του δήμου Αχαρνών.
Οι δήμοι όπου οι εγκαταστάσεις τέτοιων συστημάτων κρίνονται ως πιο επιτυχείς, με βάση τους δήμους που έχει εγκαταστήσει το σύστημα η Cyclopolis, είναι «του Μαραθώνα, του Μοσχάτου και του Ναυπλίου».
«Η κανονική λειτουργία του συστήματος στο Μοσχάτο ξεκίνησε στις 8 Δεκεμβρίου και αυτή τη στιγμή υπάρχουν 100 εγγεγραμμένοι χρήστες, με σαράντα ποδήλατα να κυκλοφορούν στους δρόμους, ενώ υπάρχουν πέντε σταθμοί σε Μοσχάτο και Ταύρο» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Μαρία Τσέλιου, δημοτική σύμβουλος Μοσχάτου. «Οι δημότες αντιδρούν αρκετά θετικά, ενδιαφέρον δείχνουν όλες οι ηλικίες, ενώ το πιο σημαντικό είναι ότι με μόνο 29 ευρώ το χρόνο έχεις στην ουσία ένα ποδήλατο, το χρησιμοποιείς, χωρίς ο ίδιος να χρειάζεται να κάνει συντήρηση» αναφέρει.
«Πρόσφατα ξεκίνησε η λειτουργία του συστήματος στο δήμο Αμαρουσίου και προς το παρόν είναι αρκετά ικανοποιητική η κίνησή του. Σπουδαία αποτελέσματα είχε η δοκιμαστική λειτουργία σε Αίγιο και Αρχαία Ολυμπία, αλλά τα Συστήματα θα τεθούν σε κανονική λειτουργία, δηλαδή τα ποδήλατα θα χρησιμοποιούνται έναντι συνδρομής, την Άνοιξη», συμπληρώνει ο κ. Σιακαντάρης. Και εκφράζει την εκτίμηση ότι η εικόνα στην Ελλάδα αλλάζει τα τελευταία χρόνια αναφορικά με το ποδήλατο.
«Υπάρχει σημαντική ανάπτυξη στην αγορά του ποδηλάτου στην Ελλάδα τα τελευταία 3-4 χρόνια. Τρανή απόδειξη είναι το Freeday, αλλά και τα συστήματα bike sharing που εγκαταστάθηκαν. Αρκεί νομίζω κανείς να παρατηρήσει το πόσα περισσότερα ποδήλατα συναντάει στο δρόμο σε σχέση με πριν 5-10 χρόνια» λέει.
Τα Συστήματα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων (Bike-Sharing Systems) είναι ηλεκτρονικά, αυτοματοποιημένα συστήματα που προσφέρουν τη δυνατότητα για βραχυχρόνιες ενοικιάσεις ποδηλάτων. Διατίθενται στους χρήστες σε δημόσιους χώρους από ειδικούς αυτοματοποιημένους σταθμούς μέσω ηλεκτρονικού συστήματος διαμοιράσματος.
Μοναδική προϋπόθεση για το χρήστη είναι η «ταυτοποίησή» του πριν παραλάβει το ποδήλατο, για την οποία απαιτείται μία απλή αίτηση (ηλεκτρονική ή/και έγγραφη).
Ο χρήστης γίνεται συνδρομητής και μπορεί να ξεκλειδώσει ένα ποδήλατο από τους ειδικούς σταθμούς, να το χρησιμοποιήσει για τη μετακίνησή του και, αφού ολοκληρώσει τη χρήση του, να το επιστρέψει σε οποιονδήποτε σταθμό.
Σήμερα, περισσότερες από 350 πόλεις παγκοσμίως προσφέρουν συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων. Στην Ευρώπη, όπως είναι αναμενόμενο, η μεγαλύτερη επιτυχία καταγράφεται στην Ολλανδία, στο Χρόνιγκεν, όπου για την αποτελεσματική και με περισσότερα οφέλη λειτουργία του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων έχει γίνει κυκλοφοριακός σχεδιασμός με περιφερειακό δακτύλιο γύρω από το κέντρο της πόλης, υπάρχει παντελής απαγόρευση μηχανοκίνητων οχημάτων εκεί, εξαιρετικής ποιότητας ποδηλατόδροµοι, πάρκιγκ αυτοκινήτων στην περιφέρεια της ζώνης απαγόρευσης, πρόνοια για ολοκλήρωση της μετακίνησης µε δημόσια μέσα ή µε «ποδήλατο που μοιράζεσαι».
Ακόμη και οι καταστηματάρχες που αντιδρούσαν αρχικά, δεν έχασαν τους πελάτες τους, οι οποίοι πλέον μεταφέρουν τα ψώνια τους µε ποδήλατο, ενώ οι κάτοικοι απολαμβάνουν την απουσία του θορύβου των αυτοκινήτων, το σώμα γυμνάζεται, το περιβάλλον και η ποιότητα ζωής αναβαθμίζονται.
Σχετικές ετικέτες:Ελλάδα
Σχετικά άρθρα