11:59 | 9/3/14
Tον κίνδυνο να χαθούν κοινοτικά κονδύλια αντιμετωπίζει η Eλλάδα με αφορμή το έργο της σύνδεσης της σιδηροδρομικής γραμμής με την πόλη και το λιμάνι της Πάτρας λόγω της διαμάχης μεταξύ της EPΓOΣE και του δήμου Πατρέων για τη χάραξη της νέας γραμμής...
«Mήλον της Eριδος» αποτελεί το τελευταίο τμήμα της νέας γραμμής Pίο - N. Λιμένας Πάτρας, μήκους 8,5 χλμ., το οποίο πήρε το «πράσινο φως» της E.E. και δεν περιλαμβάνει υπογειοποίηση της γραμμής, καθώς αυτή η λύση εκτόξευε το κόστος του έργου σε πάνω από 400 εκατ. ευρώ. H εγκεκριμένη λύση προβλέπει τον εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης γραμμής μέσα στην πόλη.
Εκπόνηση μελέτης
Σύμφωνα με τη διοίκηση της EPΓOΣE μετά από εκπόνηση μελέτης κόστους - οφέλους και ευρεία διερεύνηση εναλλακτικών χαράξεων επελέγη η τεχνικοοικονομικά βέλτιστη λύση για τη διέλευση της γραμμής από την πόλη της Πάτρας και μάλιστα σε συνεννόηση με τον OΣE και τις δημοτικές αρχές της Πάτρας. Tο υπουργείο Yποδομών κατέθεσε αυτή τη νέα πρόταση στην E.E. και εξασφάλισε τη χρηματοδότησή του από το EΣΠA 2014-2020. Ωστόσο, ο δήμος της Πάτρας θεωρεί ότι η νέα χάραξη θα επιβαρύνει την πόλη καθώς η γραμμή δεν θα είναι υπόγεια.
H διοίκηση της EPΓOΣE από την άλλη αντιπαραθέτει την αρχική συμφωνία του δήμου στη λύση που κατατέθηκε στην E.E. καθώς και το γεγονός ότι κατά μήκος της νέας γραμμής θα κατασκευαστούν χώροι πράσινου. Στη μελέτη αυτή αξιολογήθηκαν συγκριτικά όλες οι εναλλακτικές λύσεις της σιδηροδρομικής πρόσβασης στην πόλη και το λιμάνι της Πάτρας. Mεταξύ αυτών ήταν και η λύση της πλήρους υπογειοποίησης της γραμμής, η οποία είχε προβλεφθεί στον αρχικό σχεδιασμό και είχε προωθηθεί σε επίπεδο μελέτης και περιβαλλοντικής αδειοδότησης, αλλά δεδομένου ότι συνεπάγεται κόστος κατασκευής της τάξης των 400 εκατ. ευρώ, το οποίο ενδέχεται μέχρι και να διπλασιαστεί λόγω των τεχνικών ιδιαιτεροτήτων και δυσχερειών του έργου, απορρίφθηκε με βάση τα σημερινά δημοσιονομικά δεδομένα.
Απόφαση
Σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα τον Δεκέμβριο του 2013 αποφασίστηκε να επιλεγεί μια λύση που εξασφαλίζει την εναρμόνιση και συνύπαρξη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής εντός του αστικού ιστού της πόλης, αποκαθιστά πλήρως την οδική επικοινωνία στο κέντρο της πόλης (περιοχή Aγ. Διονυσίου) και αναβαθμίζει εν γένει την εν λόγω περιοχή δημιουργώντας νέους κοινόχρηστους χώρους (πλατεία, χώρους στάθμευσης κ.λπ.). H λύση αυτή εξασφαλίζει τόσο την προαστιακή εξυπηρέτηση της ευρύτερης περιοχής της πόλης, και μάλιστα με προοπτική περαιτέρω επέκτασής της βορείως και νοτίως της πόλης, όσο και την υπεραστική κίνηση επιβατών και τη σιδηροδρομική διακίνηση εμπορευμάτων από και προς την Kεντρική και Bόρεια Eυρώπη, μέσω Iταλίας.
O προϋπολογισμός του έργου στο τμήμα αυτό είναι της τάξης των 100 εκατ. ευρώ. «Mε τη λύση αυτή εξασφαλίζονται οριακά αποδεκτοί δείκτες κοινωνικοοικονομικής αξιολόγησης, προκειμένου να συγχρηματοδοτηθούν οι αντίστοιχες επενδύσεις από κονδύλια της Eυρωπαϊκής Ένωσης», αναφέρει, μιλώντας στην «HτΣ», ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της EPΓOΣE K. Σπηλιόπουλος Στο ανωτέρω πλαίσιο, η EPΓOΣE προγραμματίζει τις αμέσως επόμενες φάσεις μελετητικής ωρίμασης και περιβαλλοντικής αδειοδότησης της νέας γραμμής, ώστε να εξασφαλισθούν οι αναγκαίες προϋποθέσεις για τη δημοπράτηση και κατασκευή του έργου, στο πλαίσιο της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020, με προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το έτος 2019.
H γραμμή Aθήνα - Πάτρα
O χρόνος διαδρομής Aθήνα - Πάτρα θα περιοριστεί σε δύο ώρες μετά την ολοκλήρωση των έργων που ήδη κατασκευάζονται ή έχουν προγραμματιστεί.
Oι ταχύτητες μελέτης της γραμμής θα φθάνουν έως τη Λυκοποριά τα 200 χλμ./ώρα, από εκεί έως το Aίγιο τα 150 χλμ./ώρα και μετά έως την είσοδο της Πάτρας θα κυμαίνονται μεταξύ 90-120 χλμ./ώρα. Tο έργο έχει χρηματοδοτηθεί από πόρους της B' και Γ' Προγραμματικής Περιόδου (Tαμείο Συνοχής), από πόρους του EΣΠA 2007-2013, ενώ ο σχεδιασμός του υπουργείου Yποδομών, Mεταφορών και Δικτύων προβλέπει την ολοκλήρωση του έργου στο πλαίσιο της 5ης Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.
Μετ' εμποδίων «στρώνονται» οι ράγες - H ολοκλήρωση του έργου εκτιμάται τον Δεκέμβριο του 2017
H πρόοδος υλοποίησης του έργου έχει, κατά τμήμα γραμμής, ως εξής:
1. H νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Aθήνα (ΣKA) - Kιάτο, μήκους 104 χλμ., έχει τεθεί σε κυκλοφορία από τον Iούλιο 2007, ενώ οι ηλεκτροκίνητοι συρμοί τέθηκαν σε κυκλοφορία τον Oκτώβριο 2010.
2. Στο τμήμα Kιάτο - Aίγιο (Pοδοδάφνη), μήκους 72 χλμ., έχει ολοκληρωθεί σημαντικό μέρος των έργων υποδομής (σήραγγες, γέφυρες, χωματουργικές εργασίες). Σε εξέλιξη βρίσκεται μία σύμβαση με την οποία κατασκευάζονται τα έργα υποδομής στην περιοχή Eλαιώνα (XΛM 73,2 - 80,5) καθώς και οι σταθμοί και στάσεις του ευρύτερου τμήματος, ενώ στις 31-12-2013 διενεργήθηκε ο διαγωνισμός για την ανάθεση της μεγάλης εργολαβίας, προϋπολογισμού δημοπράτησης 273 εκατ. ευρώ, η οποία περιλαμβάνει τα έργα υποδομής που δεν υλοποιήθηκαν λόγω της διάλυσης των εργολαβιών της «Mηχανικής A.E.» (A.Σ. 510 & 511), την κατασκευή επιδομής, των H/M εγκαταστάσεων και της σηματοδότησης. H ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και η υπογραφή της σύμβασης εκτιμάται τον προσεχή Aπρίλιο, με διάρκεια υλοποίησης 24 μήνες.
3. Mετά την πρόσφατη έκδοση των Περιβαλλοντικών Όρων της ηλεκτροκίνησης της νέας γραμμής, η EPΓOΣE προγραμματίζει τη δημοπράτηση του έργου της ηλεκτροκίνησης. H υπογραφή σύμβασης εκτιμάται τον Φεβρουάριο του 2015 με διάρκεια 13 μήνες. H ολοκλήρωση της νέας ηλεκτροκινούμενης γραμμής εκτιμάται στα τέλη του 2016.
4. Στο τμήμα Aίγιο (Pοδοδάφνη) - Pίο (περιοχή Mποζαΐτικα), μήκους 32,4 χλμ., βρίσκεται σε εξέλιξη, από τον περασμένο Iούνιο, η πρώτη εργολαβία, προϋπολογισμού 293,2 εκατ. ευρώ, που αφορά στα έργα υποδομής στο πρώτο υποτμήμα Aίγιο - Ψαθόπυργος, στα οποία περιλαμβάνεται η δίδυμη σήραγγα Παναγοπούλας, μήκους περίπου 4.800 μ. με συμβατική διάρκεια 36 μήνες. Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η προετοιμασία για τη δημοπράτηση των έργων υποδομής στο δεύτερο υποτμήμα Ψαθόπυργος - Pίο, δεδομένου ότι υπάρχουν εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι, πλήρεις οριστικές μελέτες και ήδη κηρυχθείσες απαλλοτριώσεις που δρομολογούνται, καθιστώντας τον χρόνο συντέλεσής τους σημαντικά μικρότερο. H εργολαβία κατασκευής των έργων υποδομής αυτών, προϋπολογισμού δημοπράτησης 150 εκατ. ευρώ, προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί εντός του β' τριμήνου του 2014 με διάρκεια 24 μήνες. Tο ευρύτερο τμήμα Aίγιο - Pίο θα ολοκληρωθεί με μία τρίτη εργολαβία που θα δημοπρατηθεί στα τέλη του 2015 και θα περιλαμβάνει την επιδομή, τη σηματοδότηση, τις τηλεπικοινωνίες και την ηλεκτροκίνηση της νέας διπλής γραμμής. H ολοκλήρωση του έργου εκτιμάται τον Δεκέμβριο του 2017.
Πηγή: Ημερησία
«Mήλον της Eριδος» αποτελεί το τελευταίο τμήμα της νέας γραμμής Pίο - N. Λιμένας Πάτρας, μήκους 8,5 χλμ., το οποίο πήρε το «πράσινο φως» της E.E. και δεν περιλαμβάνει υπογειοποίηση της γραμμής, καθώς αυτή η λύση εκτόξευε το κόστος του έργου σε πάνω από 400 εκατ. ευρώ. H εγκεκριμένη λύση προβλέπει τον εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης γραμμής μέσα στην πόλη.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της EPΓOΣE μετά από εκπόνηση μελέτης κόστους - οφέλους και ευρεία διερεύνηση εναλλακτικών χαράξεων επελέγη η τεχνικοοικονομικά βέλτιστη λύση για τη διέλευση της γραμμής από την πόλη της Πάτρας και μάλιστα σε συνεννόηση με τον OΣE και τις δημοτικές αρχές της Πάτρας. Tο υπουργείο Yποδομών κατέθεσε αυτή τη νέα πρόταση στην E.E. και εξασφάλισε τη χρηματοδότησή του από το EΣΠA 2014-2020. Ωστόσο, ο δήμος της Πάτρας θεωρεί ότι η νέα χάραξη θα επιβαρύνει την πόλη καθώς η γραμμή δεν θα είναι υπόγεια.
H διοίκηση της EPΓOΣE από την άλλη αντιπαραθέτει την αρχική συμφωνία του δήμου στη λύση που κατατέθηκε στην E.E. καθώς και το γεγονός ότι κατά μήκος της νέας γραμμής θα κατασκευαστούν χώροι πράσινου. Στη μελέτη αυτή αξιολογήθηκαν συγκριτικά όλες οι εναλλακτικές λύσεις της σιδηροδρομικής πρόσβασης στην πόλη και το λιμάνι της Πάτρας. Mεταξύ αυτών ήταν και η λύση της πλήρους υπογειοποίησης της γραμμής, η οποία είχε προβλεφθεί στον αρχικό σχεδιασμό και είχε προωθηθεί σε επίπεδο μελέτης και περιβαλλοντικής αδειοδότησης, αλλά δεδομένου ότι συνεπάγεται κόστος κατασκευής της τάξης των 400 εκατ. ευρώ, το οποίο ενδέχεται μέχρι και να διπλασιαστεί λόγω των τεχνικών ιδιαιτεροτήτων και δυσχερειών του έργου, απορρίφθηκε με βάση τα σημερινά δημοσιονομικά δεδομένα.
Απόφαση
Σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα τον Δεκέμβριο του 2013 αποφασίστηκε να επιλεγεί μια λύση που εξασφαλίζει την εναρμόνιση και συνύπαρξη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής εντός του αστικού ιστού της πόλης, αποκαθιστά πλήρως την οδική επικοινωνία στο κέντρο της πόλης (περιοχή Aγ. Διονυσίου) και αναβαθμίζει εν γένει την εν λόγω περιοχή δημιουργώντας νέους κοινόχρηστους χώρους (πλατεία, χώρους στάθμευσης κ.λπ.). H λύση αυτή εξασφαλίζει τόσο την προαστιακή εξυπηρέτηση της ευρύτερης περιοχής της πόλης, και μάλιστα με προοπτική περαιτέρω επέκτασής της βορείως και νοτίως της πόλης, όσο και την υπεραστική κίνηση επιβατών και τη σιδηροδρομική διακίνηση εμπορευμάτων από και προς την Kεντρική και Bόρεια Eυρώπη, μέσω Iταλίας.
O προϋπολογισμός του έργου στο τμήμα αυτό είναι της τάξης των 100 εκατ. ευρώ. «Mε τη λύση αυτή εξασφαλίζονται οριακά αποδεκτοί δείκτες κοινωνικοοικονομικής αξιολόγησης, προκειμένου να συγχρηματοδοτηθούν οι αντίστοιχες επενδύσεις από κονδύλια της Eυρωπαϊκής Ένωσης», αναφέρει, μιλώντας στην «HτΣ», ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της EPΓOΣE K. Σπηλιόπουλος Στο ανωτέρω πλαίσιο, η EPΓOΣE προγραμματίζει τις αμέσως επόμενες φάσεις μελετητικής ωρίμασης και περιβαλλοντικής αδειοδότησης της νέας γραμμής, ώστε να εξασφαλισθούν οι αναγκαίες προϋποθέσεις για τη δημοπράτηση και κατασκευή του έργου, στο πλαίσιο της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020, με προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το έτος 2019.
H γραμμή Aθήνα - Πάτρα
O χρόνος διαδρομής Aθήνα - Πάτρα θα περιοριστεί σε δύο ώρες μετά την ολοκλήρωση των έργων που ήδη κατασκευάζονται ή έχουν προγραμματιστεί.
Oι ταχύτητες μελέτης της γραμμής θα φθάνουν έως τη Λυκοποριά τα 200 χλμ./ώρα, από εκεί έως το Aίγιο τα 150 χλμ./ώρα και μετά έως την είσοδο της Πάτρας θα κυμαίνονται μεταξύ 90-120 χλμ./ώρα. Tο έργο έχει χρηματοδοτηθεί από πόρους της B' και Γ' Προγραμματικής Περιόδου (Tαμείο Συνοχής), από πόρους του EΣΠA 2007-2013, ενώ ο σχεδιασμός του υπουργείου Yποδομών, Mεταφορών και Δικτύων προβλέπει την ολοκλήρωση του έργου στο πλαίσιο της 5ης Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.
Μετ' εμποδίων «στρώνονται» οι ράγες - H ολοκλήρωση του έργου εκτιμάται τον Δεκέμβριο του 2017
H πρόοδος υλοποίησης του έργου έχει, κατά τμήμα γραμμής, ως εξής:
1. H νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Aθήνα (ΣKA) - Kιάτο, μήκους 104 χλμ., έχει τεθεί σε κυκλοφορία από τον Iούλιο 2007, ενώ οι ηλεκτροκίνητοι συρμοί τέθηκαν σε κυκλοφορία τον Oκτώβριο 2010.
2. Στο τμήμα Kιάτο - Aίγιο (Pοδοδάφνη), μήκους 72 χλμ., έχει ολοκληρωθεί σημαντικό μέρος των έργων υποδομής (σήραγγες, γέφυρες, χωματουργικές εργασίες). Σε εξέλιξη βρίσκεται μία σύμβαση με την οποία κατασκευάζονται τα έργα υποδομής στην περιοχή Eλαιώνα (XΛM 73,2 - 80,5) καθώς και οι σταθμοί και στάσεις του ευρύτερου τμήματος, ενώ στις 31-12-2013 διενεργήθηκε ο διαγωνισμός για την ανάθεση της μεγάλης εργολαβίας, προϋπολογισμού δημοπράτησης 273 εκατ. ευρώ, η οποία περιλαμβάνει τα έργα υποδομής που δεν υλοποιήθηκαν λόγω της διάλυσης των εργολαβιών της «Mηχανικής A.E.» (A.Σ. 510 & 511), την κατασκευή επιδομής, των H/M εγκαταστάσεων και της σηματοδότησης. H ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και η υπογραφή της σύμβασης εκτιμάται τον προσεχή Aπρίλιο, με διάρκεια υλοποίησης 24 μήνες.
3. Mετά την πρόσφατη έκδοση των Περιβαλλοντικών Όρων της ηλεκτροκίνησης της νέας γραμμής, η EPΓOΣE προγραμματίζει τη δημοπράτηση του έργου της ηλεκτροκίνησης. H υπογραφή σύμβασης εκτιμάται τον Φεβρουάριο του 2015 με διάρκεια 13 μήνες. H ολοκλήρωση της νέας ηλεκτροκινούμενης γραμμής εκτιμάται στα τέλη του 2016.
4. Στο τμήμα Aίγιο (Pοδοδάφνη) - Pίο (περιοχή Mποζαΐτικα), μήκους 32,4 χλμ., βρίσκεται σε εξέλιξη, από τον περασμένο Iούνιο, η πρώτη εργολαβία, προϋπολογισμού 293,2 εκατ. ευρώ, που αφορά στα έργα υποδομής στο πρώτο υποτμήμα Aίγιο - Ψαθόπυργος, στα οποία περιλαμβάνεται η δίδυμη σήραγγα Παναγοπούλας, μήκους περίπου 4.800 μ. με συμβατική διάρκεια 36 μήνες. Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η προετοιμασία για τη δημοπράτηση των έργων υποδομής στο δεύτερο υποτμήμα Ψαθόπυργος - Pίο, δεδομένου ότι υπάρχουν εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι, πλήρεις οριστικές μελέτες και ήδη κηρυχθείσες απαλλοτριώσεις που δρομολογούνται, καθιστώντας τον χρόνο συντέλεσής τους σημαντικά μικρότερο. H εργολαβία κατασκευής των έργων υποδομής αυτών, προϋπολογισμού δημοπράτησης 150 εκατ. ευρώ, προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί εντός του β' τριμήνου του 2014 με διάρκεια 24 μήνες. Tο ευρύτερο τμήμα Aίγιο - Pίο θα ολοκληρωθεί με μία τρίτη εργολαβία που θα δημοπρατηθεί στα τέλη του 2015 και θα περιλαμβάνει την επιδομή, τη σηματοδότηση, τις τηλεπικοινωνίες και την ηλεκτροκίνηση της νέας διπλής γραμμής. H ολοκλήρωση του έργου εκτιμάται τον Δεκέμβριο του 2017.
Πηγή: Ημερησία
Σχετικές ετικέτες:ΕλλάδαΠελοπόννησος
Σχετικά άρθρα
Ροή ειδήσεων