18:10 | 1/3/16
Αν και αρχικά υπήρχε συνεκτίμηση και προσέγγιση εκτιμήσεων με την Αθήνα, η παρέμβαση του ΔΝΤ με πολλαπλάσιες απαιτήσεις ανέτρεψε τα δεδομένα
Η "αξιολόγηση” και το προσφυγικό έχουν... μπλέξει σε έναν νέο γόρδιο δεσμό που η στάση του ΔΝΤ κάνει δυσκολότερη τη λύση του. Σύμφωνα με διπλωματικούς κύκλους στις Βρυξέλλες, στους οποίους απευθύνθηκε το Capital.gr, "δεν μπορεί να υπάρξει στρατηγική αντιμετώπισης του προσφυγικού προβλήματος στην Ευρώπη, όσο παραμένει σε εκκρεμότητα το οικονομικό πρόβλημα της Ελλάδας...”.
Για το λόγο αυτό, όπως ανέφερε σε χθεσινό δημοσίευμά του το Capital.gr, και οι τρεις ευρωπαϊκοί Θεσμοί ΕSM, EKT και Κομισιόν έχουν συμφωνήσει σε κοινή στάση στο θέμα της αξιολόγησης με άξονα την επίσπευση της διαδικασίας αξιολόγησης στη βάση της εκτίμησης ότι τόσο στο δημοσιονομικό, όσο και στη γενική κατεύθυνση του ασφαλιστικού υπάρχει κατ' αρχήν προσέγγιση.
Η "ανάγνωση” αυτής της οπτικής σηματοδοτεί μία προσέγγιση διαφορετική και κυρίως "επισπεύδουσα” της λύσης στο ελληνικό οικονομικό πρόβλημα, τουλάχιστον από την πλευρά των ευρω-θεσμών.
Εκεί που το πρόβλημα απέκτησε νέες "αιχμές” είναι το δημοσιονομικό κενό στο οποίο ενώ αρχικά υπήρχε επίσης συνεκτίμηση και προσέγγιση εκτιμήσεων με την Αθήνα, η παρέμβαση του ΔΝΤ με πολλαπλάσιες απαιτήσεις ανέτρεψε τα δεδομένα δημιουργώντας χαοτική απόσταση και αδυναμία σύγκλισης.
Αξιοσημείωτο εδώ είναι ότι η ένταση έχει φτάσει τέτοιο σημείο που -σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr- στελέχη του επιτελείου Juncker επαναφέρουν στο τραπέζι της συζήτησης το ενδεχόμενο υιοθέτησης μιας διαδικασίας έμμεσης "νομιμοποίησης” παράλληλης διαδικασίας διαπραγμάτευσης με το ευρωπαϊκό σκέλος των θεσμών με εκείνη του ΔΝΤ. Η "ιδέα” αυτή στην προέκτασή της και εφόσον γίνει αποδεκτή θα μπορούσε να ξεχωρίσει την ευρωπαϊκή αξιολόγηση από εκείνη του ΔΝΤ. Αλλά κάτι τέτοιο θα άλλαζε την κατεύθυνση των αμοιβαίων προθέσεων για πλήρη συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα.
Τι λέει το ΔΝΤ
Οι διαφορές με το ΔΝΤ αντιμετωπίζονται ως "αγκάθι” καθώς το Ταμείο προβάλει τις απαιτήσεις του σαν προϋπόθεση συμφωνίας τόσο προς την Κομισιόν και την ΕΚΤ όσο και προς την Ελλάδα.
Το Ταμείο προβάλλει ως προϋπόθεση συμφωνίας τις απαιτήσεις για την κρίσιμη τριετία 2016-2018 που αφορούν τη χρηματοδότηση του ασφαλιστικού, αλλά και την μετά το 2022 περίοδο που οι χρηματοδοτικές ανάγκες για την εξυπηρέτηση του χρέους αυξάνονται ταυτόχρονα με τις δαπάνες χρηματοδότησης του ασφαλιστικού...
Σ΄αυτή τη διελκυστίνδα Ευρωζώνη και ΔΝΤ εξακολουθούν να τραβούν το σχοινί χωρίς να φαίνεται προς το παρόν εύκολη λύση στον ορίζοντα.
Οι όποιες αλλαγές σ' αυτή την προβληματική κατάσταση, αναμενόταν να γίνουν αισθητές κατά τη συνάντηση του EuroWorkingGroup, αλλά τέτοιες δεν υπήρξαν. Αντίθετα φαίνεται ότι οι αποστάσεις μεταξύ των δύο πλευρών έγιναν πιό... σαφείς. Και το ζήτημα παραπέμπεται πλέον στην συνάντηση του Eurogroup που θα συγκληθεί την επομένη της έκτακτης Συνόδου Κορυφής που έχει προγραμματισθεί για την επόμενη Δευτέρα.
Τι του καταμαρτυρούν οι Ευρωπαίοι
Οι τρεις ευρωπαϊκοί θεσμοί καταλογίζουν στο ΔΝΤ ευθύνη για δύο βασικά προβλήματα:
* "μετακινεί διαρκώς τα ...γκολπόστ και το έκανε πριν από λίγες ημέρες για άλλη μία φορά ο Thomsen με το δημοσίευμά του”, όπως είπε στο Capital.gr εμπλεκόμενος στις διαπραγματεύσεις κοινοτικός αξιωματούχος στις Βρυξέλλες. Ενώ η αξιολόγηση και το ύψος του δημοσιονομικού κενού είχε λίγο πολύ προσδιορισθεί με τα δεδομένα του 2015, τώρα ο κ. Thomsen "επικαιροποιεί” κατά την εκτίμησή του τα στοιχεία και αυξάνει υπερβολικά το ύψος των μέτρων που θα πρέπει να συμφωνηθούν, βάζοντας έτσι επιπλέον εμπόδια στην αξιολόγηση, σημειώνουν από την πλευρά τους κοινοτικοί αξιωματούχοι στους οποίους απευθύνθηκε το Capital.gr.
* "απαιτεί (σ.σ. το ΔΝΤ) άμεση εφαρμογή του σχεδίου για την αναδιάρθρωση του ασφαλιστικού, αποκλείοντας μία μεταβατική διαδικασία 2 - 3 χρόνων που έχει ζητήσει η ελληνική κυβέρνηση. Και αυτό δημιουργεί ανυπέρβλητα εμπόδια όπως είναι φανερό...” αναφέρεται από κοινοτικής πλευράς, από την οποία διακριτικά αναγνωρίζεται ότι μία τόσο "μεγάλη ασφαλιστική μεταρρύθμιση για να μπορεί να πετύχει χρειάζεται μία μεταβατική περίοδο 4 – 5 ετών για να ωριμάσει”.
Όσον αφορά βέβαια την επιμονή του ΔΝΤ σε μία σκληρή στάση που περιλαμβάνει αφενός διπλάσιο όγκο μέτρων και άμεση εφαρμογή του ασφαλιστικού χωρίς μεταβατική περίοδο (όσον αφορά τις περικοπές συντάξεων και κυρίως τη "διαγραφή” του εφάπαξ και των επικουρικών) η κατάσταση έχει γίνει περισσότερο σύνθετη μετά τις τελευταίες παρεμβάσεις του Αμερικανού υπ. Οικονομικών κ. Lew.
Για τον Αμερικανό ΥΠΟΙΚ "ακούγεται” ότι έχει παρέμβει στην κα Lagarde προκειμένου να επισπευσθούν οι διαδικασίες με την Ελλάδα και να μετριασθεί η απόκλιση προσέγγισης που εμφανίσθηκε με τον κ. Thomsen. Κάποιες κουβέντες επ' αυτού σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες έγιναν μάλιστα την περασμένη Παρασκευή στη Σαγκάη.
Οι φήμες αυτές όμως δεν έχουν προς το παρόν επιβεβαιωθεί, ενώ αντίθετα στις Βρυξέλλες –τουλάχιστον από την πλευρά αξιωματούχων της Κομισιόν– υποστηρίζεται ότι ο κ. Thomsen εμφανίζεται "αυτονομημένος” ως προς τη στάση του, κάτι που βέβαια δεν επιβεβαιώνεται από το ανανεωμένης θητείας επιτελείο της κας Lagarde.
Πηγή: capital.gr
Σχετικά άρθρα