00:03 | 2/6/16
Η στελέχωση στην ειδική εκπαίδευση, το κύριο αίτημά τους
Πολλά είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δομές της ειδικής αγωγής, που στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι υποστελεχωμένες, όπως αναφέρουν με δηλώσεις τους στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εκπρόσωποι φορέων που σχετίζονται με το χώρο της ειδικής εκπαίδευσης, με αφορμή τη διοργάνωση του «1ου φεστιβάλ φορέων ειδικής εκπαίδευσης», που θα πραγματοποιηθεί στις 5 και 6 Ιουνίου 2016, στο Γκάζι.
Εκπροσωπώντας το συντονιστικό φορέων ειδικής αγωγής, ο Στάθης Καρπενησιώτης, πρόεδρος της ΠΟΣΕΕΠΕΑ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής), σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, σημείωσε ότι η συνάντηση των φορέων έγινε μέσα από την αναγκαιότητα να λυθούν τα πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ειδική εκπαίδευση και, κυρίως, το πρόβλημα της υποστελέχωσης. «Έτσι, συναντηθήκαμε, για πρώτη φορά, όλοι μαζί τον Σεπτέμβριο, δημιουργήσαμε το συντονιστικό και προχωρήσαμε σε διάφορες δράσεις, κάποιες από τις οποίες είχαν αποτέλεσμα και το φεστιβάλ έρχεται σαν μία συνέχεια όλων αυτών των δράσεων» πρόσθεσε. Ο κ. Καρπενησιώτης τονίζει ότι «όλοι είμαστε ένα κομμάτι της ίδιας κοινωνίας, έχουμε δυναμική και δυνατότητες και αυτό θέλουμε να δείξουμε μέσα από το φεστιβάλ. Σαφώς, όμως, ο σκοπός είναι, επίσης, να δώσουμε και μία διέξοδο στα προβλήματα που υπάρχουν».
Το κύριο αίτημα των φορέων ειδικής αγωγής, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι να υπάρξει μόνιμη, σταθερή και διαρκής στελέχωση στην ειδική εκπαίδευση, που χρόνια τώρα, όπως λέει, είναι υποστελεχωμένη και λειτουργεί με αναπληρωτές. «Τα τελευταία χρόνια», υπογραμμίζει, «μας προέκυψαν και τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας, που είναι κάτι μη λειτουργικό για την εκπαίδευση». Ένα άλλο αίτημα όλων των φορέων, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, «είναι αυτός ο "περίφημος εθνικός διάλογος". Για να είναι εθνικός και κοινωνικός, θα πρέπει να περιλαμβάνει τους φορείς». «Ζητάμε να υπάρχει ουσιαστική συμμετοχή όλων των φορέων σε αυτό το διάλογο, γιατί είμαστε άνθρωποι που είμαστε μέσα στο χώρο, ξέρουμε τι χρειάζεται και έχουμε τη διάθεση να βοηθήσουμε» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΠΟΣΓΚΑμεΑ Παvελλήvια Ομoσπovδία Σωματείωv Γovέωv και Κηδεμόvωv Ατόμωv με Αvαπηρίες) και μέλος της Εκτελεστικής Γραμματείας της ΕΣΑμεΑ Γιάννης Λυμβαίος, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι ένας ακόμη σημαντικός στόχος είναι να αναδειχθεί η σπουδαιότητα των φορέων ειδικής εκπαίδευσης, των γονεϊκών φορέων που έχουν δημιουργηθεί για την περίοδο μετά την εκπαίδευση που παρέχει το δημόσιο σύστημα. Όπως είπε, μετά την ολοκλήρωση της φοίτησης στα ειδικά επαγγελματικά εκπαιδευτήρια εκπαίδευσης και κατάρτισης, σταματάει η εκπαίδευση των παιδιών και τα περισσότερα από αυτά ότι έχουν κατακτήσει μέσα από το δημόσιο σύστημα, τα χάνουν σε πάρα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. «Στο σημείο αυτό, έρχεται ο γονεϊκός χώρος, το αναπηρικό κίνημα, που έχει δημιουργήσει δομές δια βίου εκπαίδευσης, εργαστήρια προστατευμένης εργασίας, στέγη υποστηριζόμενης διαβίωσης, καθώς και κέντρα ημερήσιας φροντίδας και δημιουργικής απασχόλησης, που συνεχίζουν να ενισχύουν τα παιδιά αυτά και να τα εντάσσουν καθημερινά στο κοινωνικό σύνολο ισότιμα με τους υπόλοιπους πολίτες δια βίου» συμπληρώνει ο κ. Λυμβαίος. Παράλληλα, τονίζει ότι το φεστιβάλ που θα πραγματοποιηθεί τις προσεχείς ημέρες, έχει σαν χαρακτηριστικό του «αυτό που προσπαθούμε εδώ και χρόνια, με κάθε μορφή δράσης, να περάσουμε στον κόσμο, που είναι η κινητοποίηση, η ενεργοποίηση και η ευαισθητοποίηση γύρω από τα θέματα της αναπηρίας. Εν προκειμένω, γύρω από την εκπαίδευση, που είναι το βασικότερο αγαθό».
Η Γεωργία Μπουλμέτη, κοινωνική λειτουργός και πρόεδρος του συλλόγου ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού Αττικής, επισημαίνει ότι βασική διεκδίκηση είναι η ενιαία και ισότιμη εκπαίδευση, καθώς και η συμπερίληψη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και με αναπηρία μέσα στη γενική εκπαίδευση. «Αυτή τη στιγμή», εξηγεί, «δεν υπάρχουν οργανικές θέσεις σε όλες τις ειδικότητες στα ειδικά σχολεία, ενώ κάνει λόγο και για έλλειψη υποδομών. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, στην περιοχή της Αθήνας δεν υπάρχει κανένα σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
«Στο τέλος του χρόνου, οι γονείς μας ρωτούν θα είστε και του χρόνου εδώ;» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Μαρίνα Κακαζιάνη, δασκάλα ειδικής αγωγής, η οποία αναφέρει ότι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο εκπαιδευτικός στα ειδικά σχολεία, είναι αρκετές. «Εφέτος, μας κάλεσαν 15 Οκτωβρίου. Ο χρόνος χάνεται» επισημαίνει.
Ο Σταμάτης Παναγιώτης, πρόεδρος της ΕΝΕΛΕΑ (Ένωση Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Εκπαίδευσης) και αναπληρωτής καθηγητής-κοινωνιολόγος, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι, σε αρκετές περιπτώσεις, δεν υπάρχει καν η κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή στην ειδική εκπαίδευση, ενώ προβάλλει ως πολύ σημαντικό και το θέμα της στελέχωσης. «Μιλάμε για σχολικές μονάδες και δομές οι οποίες δουλεύουν κατά 90% με αναπληρωτές καθηγητές. Δεν χτυπάει κουδούνι στις 11 Σεπτεμβρίου» διευκρινίζει ο πρόεδρος της ΕΝΕΛΕΑ, ο οποίος επισημαίνει ότι η έναρξη της σχολικής χρονιάς καθυστερεί σημαντικά για τους μαθητές στα ειδικά σχολεία. «Άρα, δεν μιλάμε για ισοτιμία. Εφέτος, τα σχολεία στελεχώθηκαν μερικώς στις 12 Οκτωβρίου. Ήταν η πρώτη φάση πρόσληψης αναπληρωτών» αναφέρει.
Σχετικά με το φεστιβάλ, κατά τη διάρκεια σημερινής συνέντευξης Τύπου, αναφέρθηκε ότι σκοπός του είναι η προβολή και προώθηση των ζητημάτων που αφορούν στην εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία στην Ελλάδα και η ενημέρωση του κοινού και της πολιτείας για θέματα αναπηρίας, όπως η προσβασιμότητα, καθώς και εργασιακά, κοινωνικά και πολιτιστικά θέματα. Φιλοδοξία των διοργανωτών, που, για πρώτη φορά, πραγματοποιείται στην Ελλάδα, είναι το φεστιβάλ να αποτελέσει ένα γεγονός που θα ευαισθητοποιήσει και θα κινητοποιήσει την κοινή γνώμη πάνω στο μεγάλο ζήτημα της αποδοχής της διαφορετικότητας και της ισότιμης αντιμετώπισης των παιδιών και, γενικότερα, των ατόμων με αναπηρία.
Το «1ο φεστιβάλ φορέων ειδικής εκπαίδευσης» περιλαμβάνει:
- Θεματικά περίπτερα για ενημέρωση της κοινής γνώμης και προβολή του έργου και των καλλιτεχνικών δημιουργιών των ανθρώπων της ειδικής εκπαίδευσης και του αναπηρικού κινήματος (σχολείων, συλλόγων γονέων και κηδεμόνων, συνδικαλιστικών και επιστημονικών φορέων εκπαιδευτικών, κλπ).
- Καλλιτεχνικά και πολιτιστικά δρώμενα.
- Ομιλίες, workshops, στρογγυλά τραπέζια σχετικά με την ειδική εκπαίδευση, με άξονες τα ζητήματα της συνεκπαίδευσης και της διαφορετικότητας.
Μουσικές συναυλίες, που θα πλαισιώσουν το φεστιβάλ.
Το φεστιβάλ συνδιοργανώνουν με την «Τεχνόπολις ΑΕ», η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (ΠΟΣΕΕΠΕΑ), μαζί με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ), τον Σύλλογο Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Αττικής (ΣΕΕΠΕΑ Αττικής), το Σύλλογο Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής (ΣΑΤΕΑ), την Ένωση Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝΕΛΕΑ), μαζί με εκπροσώπους εκπαιδευτικών και συλλόγων Γονέων Σχολικών Μονάδων Ειδικής Εκπαίδευσης και τελεί υπό την αιγίδα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) και του Δήμου Αθηναίων.
Σχετικές ετικέτες:άτομα με αναπηρίαειδική αγωγήΕκπαίδευσηΕλλάδα
Σχετικά άρθρα