18:15 | 23/3/17
Κανείς ωστόσο δεν μπορεί να φανταστεί ποιος από τους ιδιώτες θα επιστρέψει τα χρήματα στο Δημόσιο αφού για παράδειγμα στην περιοχή της Κορινθίας, οι δικαιούχοι που αποζημιώθηκαν για τα έργα της σιδηροδρομικής γραμμής, καλούνται να επιστρέψουν στην ΕΡΓΟΣΕ δεκάδες εκατομμύρια ευρώ
Η περίπτωση της πρωτοφανούς αποχής των δικηγόρων (μόνο) από τις απαλλοτριώσεις στην Κορίνθου-Πατρών, η οποία τίναξε κατά δύο χρόνια το χρονοδιάγραμμα του έργου, αλλά και η καταβολή 400 εκατ. ευρώ σε απαλλοτριώσεις από την ΕΡΓΟΣΕ, μόνο για το τμήμα του σιδηροδρόμου «Κιάτο-Ροδοδάφνη», είναι μερικές μόνο από τις δεκάδες γκρίζες αποζημιώσεις που χορηγήθηκαν για δημόσια έργα, κοστίζοντας χρυσάφι στο ελληνικό Δημόσιο.Στην ιστορία θα μείνει επίσης το ποσό που επιδικάστηκε για το φράγμα Πείρου-Παραπείρου στην Πάτρα που σύμφωνα με αρμόδιες πηγές του υπουργείου Υποδομών, αποτιμήθηκε σχεδόν πάνω από το κόστος του έργου αλλά και ανάλογη περίπτωση σιδηροδρομικού έργου, που από μία αρχική εκτίμηση 1,5 εκατ. ευρώ, το ποσό που επιδικάστηκε έφτασε τα 9 εκ. ευρώ!
Οι ατυχείς περιπτώσεις με τις απαλλοτριώσεις που κουβαλούν διαχρονικά ως βαρίδι οι κυβερνήσεις και που χθες ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης, ανακοίνωσε ότι θα στείλει στον Εισαγγελέα, είναι μία εξόχως θλιβερή πραγματικότητα για τα μεγάλα έργα, στα οποία φέρεται να έχουν συμπράξει δικηγόροι αλλά και δικαστές.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην περίπτωση της ΕΡΓΟΣΕ, το κόστος των απαλλοτριώσεων ήταν πέντε φορές πάνω από τους αυτοκινητοδρόμους, ενώ με βάση εκτίμηση του «Σώματος Ορκωτών Ελεγκτών», το Εφετείο επιδίκασε αποζημιώσεις στο μισό. Κανείς ωστόσο δεν μπορεί να φανταστεί ποιος από τους ιδιώτες θα επιστρέψει τα χρήματα στο Δημόσιο αφού για παράδειγμα στην περιοχή της Κορινθίας, οι δικαιούχοι που αποζημιώθηκαν για τα έργα της σιδηροδρομικής γραμμής, καλούνται να επιστρέψουν στην ΕΡΓΟΣΕ δεκάδες εκατομμύρια ευρώ! Όμως ούτε το Δημόσιο υπερασπίστηκε ως όφειλε το κοινό συμφέρον γιατί είτε δεν παρίσταντο στα δικαστήρια, είτε οι εκτιμήσεις του ήταν τόσο πρόχειρες που δύσκολα μπορούσαν να αντικρούσουν τις εισηγήσεις τόμων που έφερναν οι ιδιώτες στα δικαστήρια. Επιπλέον οι συνεχείς αναβολές στην εκδίκαση των υποθέσεων, άλλαξαν τον σχεδιασμό των έργων και οδήγησαν σε εξωφρενικές αποζημιώσεις στους εργολάβους, λόγω μεγάλων αποκλίσεων από το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Χθες ο κ. Σπίρτζης επιβεβαίωσε ότι οι υποθέσεις των αποζημιώσεων βρίσκονται στο μικροσκόπιο του υπουργείου και ότι όλος ο φάκελος θα σταλεί προς διερεύνηση στην Πρόεδρο του Αρείου Πάγου κυρία Βασιλική Θάνου. Ο υπουργός χρησιμοποίησε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που αποτελεί μνημείο καθυστερήσεων στο Αντίρριο -Γιάννενα. «Σας λέω μια περίπτωση χαρακτηριστική που ένα κομμάτι 20 χιλιομέτρων του έργου της Ιόνιας δεν θα παραδοθεί το Μάρτιο και πάει το καλοκαίρι, λόγω καθυστέρησης των απαλλοτριώσεων σε 3 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμου».
Όπως δήλωσε, στην περιοχή υπήρχε ένας ιδιοκτήτης, ο οποίος μετά από σφοδρή δικαστική μάχη, αποζημιώθηκε. «Εχτισε καινούργιο σπίτι, πήρε και ένα αυτοκίνητο και δεν επέτρεπε να μπουν μέσα στο απαλλοτριωμένο οικόπεδο για να δουλέψουν τα συνεργεία. Ο Εισαγγελέας της περιοχής, για ένα χρόνο ανεχόταν αυτή την κατάσταση, δεν κοινοποίησε ούτε την απόφαση, ούτε τίποτα».
Οι αυτοκινητόδρομοι της Ιόνιας Οδού και του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας είναι από τις πιο αντιπροσωπευτικές περιπτώσεις καθώς και στα δύο έργα, οι αγκυλώσεις του συστήματος απαλλοτριώσεων, επιλύθηκαν με μισθώσεις γης. ΄Ετσι έχουμε το παράδοξο τα έργα να γίνονται και να κοντεύουν να παραδοθούν, αλλά οι απαλλοτριώσεις να μην έχουν ολοκληρωθεί ακόμη.
Το υπουργείο για να αντιμετωπίσει τον βραχνά των απαλλοτριώσεων προχώρησε στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, ώστε κανένα έργο να μην ξεκινά εάν δεν είναι ώριμο να προχωρήσει και πριν ολοκληρωθούν οι απαλλοτριώσεις.
«Τώρα οι απαλλοτριώσεις είναι ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο που έχει να κάνει με τοπικά συμφέροντα και με μεγαλύτερα συμφέροντα. Έχει να κάνει με το ποια περιοχή θα επιλεγεί για να γίνει ένα δημόσιο έργο, ποια θα είναι η όδευση και η χάραξη του αυτοκινητόδρομου. Υπήρχαν εποχές, θέλω να ελπίζω τις έχουμε ξεπεράσει, που επιλεγόταν να περάσει ένας αυτοκινητόδρομος από εκείνο το σημείο γιατί κάποιος ήταν φίλος του Υπουργού, βρήκαμε να έχουν μετακινηθεί στο σχεδιασμό σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινήτων σε περιοχές που δεν είχαν καμία σχέση και επανακαθορίστηκαν και στη συνέχεια είδαμε διάφορα φαινόμενα που είναι έξω από τη λογική», δήλωσε χαρακτηριστικά.
της Μαριάννας Τζάννε
Σχετικές ετικέτες:ΕλλάδαΕΡΓΟΣΕΚορινθίαΠελοπόννησος
Σχετικά άρθρα