21:59 | 13/7/13
Η ΓΣΕΒΕΕ επισημαίνει ότι το μέτρο οδηγεί σε μεγαλύτερη δυσκαμψία την αγορά και τις επιχειρήσεις, αυξάνει το κόστος λειτουργίας και επιβαρύνει τους αυτοαπασχολούμενους...
Τονίζει δε ότι σε έρευνες που έχουν γίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες δεν έχει προκύψει θετικό αποτέλεσμα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές και εκφράζει επιφυλάξεις και ως προς το ρυθμιστικό σκέλος, δεδομένου ότι:
* Το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο επιτρέπει το άνοιγμα των καταστημάτων και τις Κυριακές κατόπιν εισηγήσεως των εμπορικών συλλόγων στις περιφέρειες και τους δήμους και σχετικής αποφάσεως του αρμόδιου περιφερειάρχη ή δημάρχου. Τούτο προφανώς ισχύει και εφαρμόζεται σε όλες τις τουριστικές περιοχές.
* Δεν υφίσταται απαγόρευση για καταστήματα ορισμένων κλάδων, τα οποία λειτουργούν τις Κυριακές χωρίς περιορισμό (ψιλικατζίδικα, περίπτερα, αρτοποιεία, ζαχαροπλαστεία, καφετέριες, εστιατόρια, ανθοπωλεία, κέντρα διασκέδασης, τα βενζινάδικα μερικώς, κάβες, καταστήματα ξηρών καρπών, videoclub, τουριστικά καταστήματα και όλα τα καταστήματα τουριστικών περιοχών).
* Το ωράριο λειτουργίας που ισχύει στη χώρα μας είναι από τα πιο διευρυμένα στην Ε.Ε. Η περαιτέρω διεύρυνσή του θα είναι ιδιαίτερα επιβαρυντική για τις πολύ μικρές επιχειρηματικές μονάδες και τους αυτοαπασχολούμενους. Σημειώνεται ότι το υπουργείο δεν αναφέρει σε κανένα σημείο της εισήγησης την προτεινόμενη διάρθρωση του ωραρίου τις Κυριακές, εκτός της γενικής αναφοράς περί σεβασμού της λατρευτικής παράδοσης.
Το μοντέλο του ΟΟΣΑ
Αναφορικά με τη «μελέτη-παρουσίαση» του ΟΟΣΑ που έδωσε μερικώς στη δημοσιότητα το υπουργείο σχετικά με τα θετικά αποτελέσματα που θα είχε το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, η ΓΣΕΒΕΕ έκανε τις εξής παρατηρήσεις:
1Το άνοιγμα των καταστημάτων δεν είναι βέβαιο ότι θα αυξήσει την πραγματική δαπάνη, σύμφωνα και με παραδοχή της μελέτης. Υπάρχει σοβαρή πιθανότητα η δαπάνη να παραμείνει αμετάβλητη. Το ενδεχόμενο αυτό ενισχύεται αν εφαρμόσουμε στο μοντέλο του ΟΟΣΑ την πραγματική απώλεια διαθέσιμου εισοδήματος που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια (σωρευτικά -20%), αντί του λεγόμενου πλεονάσματος καταναλωτή.
2Υποστηρίζεται ότι ο καταναλωτής σήμερα με την υφιστάμενη ρύθμιση έχει απώλεια οφέλους 309 εκατ. Αν το σημερινό μέγεθος της αγοράς είναι 24,7 δισ. (στοιχεία παρουσίασης), πόση θα πρέπει να είναι η εκτιμώμενη απώλεια ωφέλειας που έχει συντελεστεί λόγω της μείωσης του εισοδήματος του καταναλωτή (που είναι άμεσα μετρήσιμο μέγεθος);
3Δεδομένης της στρατηγικής εσωτερικής υποτίμησης που υιοθετείται σήμερα, ως επίσημης διακηρυγμένης πολιτικής της κυβέρνησης, δεν αναμένεται το προσεχές διάστημα καμία πολιτική τόνωσης της ζήτησης και των εισοδημάτων. Τούτο έχει διττή ανάγνωση:
Είτε δεν θα επέλθουν οι προσδοκώμενες θετικές επιδράσεις που αναφέρονται στη «μελέτη» είτε το υπουργείο Ανάπτυξης αγνοεί τα στατιστικά δεδομένα και την ακολουθούμενη πολιτική του υπουργείου Οικονομικών.
Η ΓΣΒΕΕ αναφέρει ότι από τα ώς τώρα δεδομένα είναι προφανές, και ιδιαίτερα όσον αφορά την ελληνική οικονομία που βρίσκεται σε ύφεση και ο τζίρος των επιχειρήσεων διαρκώς μειώνεται, ότι καμία θετική προοπτική δεν δημιουργείται από τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές. Τουναντίον, περισσότερη συρρίκνωση και λουκέτα θα υπάρξουν για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, που με τη σειρά τους θα ανατροφοδοτήσουν το φαύλο κύκλο της ύφεσης και της ανεργίας.
Το «μοντέλο» του ΟΟΣΑ πολύ πιθανό να επαληθεύει τις προβλέψεις της ΓΣΕΒΕΕ αν ληφθούν υπόψη η βαθιά ύφεση και οι επιδεινούμενοι μακροοικονομικοί δείκτες.
Πηγή: enet.gr
Σχετικές ετικέτες:Ελλάδα
Σχετικά άρθρα