10:26 | 4/2/14
Το χάσμα μιλίων και δισεκατομμυρίων δεν χωρίζει μόνο την τρόικα από την κυβέρνηση αλλά και το δημόσιο διάλογο επί ελληνικού εδάφους από τα όσα συζητούνται στους διαδρόμους των κοινοτικών κτιρίων...
Κύκλοι των Βρυξελλών στους οποίους το Real.gr μετέφερε τις εκτιμήσεις της ελληνικής πλευράς για πρόσθετο δανεισμό, δέκα δισεκατομμυρίων χωρίς την σύναψη μνημονίου οικονομικής πολιτικής και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, έκαναν λόγο για: «ελληνική μυθολογία» .
Κοινοτικός αξιωματούχος που μίλησε στο Real.gr ξεκαθάρισε ότι: «και ένα ευρώ να δανείσει ο μηχανισμός σταθερότητας στην Ελλάδα εκ του καταστατικού του απαιτείται η σύναψη δανειακής σύμβασης που θα συνοδεύεται από συγκεκριμένη αιρεσιμότητα».
Σύμφωνα με τα όσα μετέφερε ο κοινοτικός αξιωματούχος που έχει αρμοδιότητα την παρακολούθηση του ελληνικού προγράμματος:
1. Το χρηματοδοτικό κενό του ελληνικού προγράμματος ως το καλοκαίρι του 2016 ανέρχεται σε 20 δισ.
2. Το χρηματοδοτικό κενό δεν μπορεί να καλυφθεί από την υπεραπόδοση δημοσιονομικών μέτρων όπως ελπίζει η κυβέρνηση.
3. Τα δέκα τουλάχιστον από τα 20 δισ. του κενού θα πρέπει να καλυφθούν με πρόσθετο δανεισμό.
4. Η πιθανότητα έκδοσης βραχυπρόθεσμων τίτλων από το ελληνικό δημόσιο διάρκειας 2 ή 3 ετών δεν συνιστά έξοδο στις αγορές.
5. Ως έξοδο στις αγορές οι εταίροι και το ΔΝΤ εννοούν την έκδοση ενός plain vanilla δεκαετούς ομολόγου κάτι το οποίο δεν πρόκειται να συμβεί πριν από τα τέλη του 2015.
6. Η Ελλάδα παραμένει και θα παραμείνει για καιρό εκτός αγορών για 2 ακόμα χρόνια καθώς τα επιτόκια είναι απαγορευτικά. Για παράδειγμα κάθε μονάδα πάνω από το επιτόκιο αναφοράς του ESM μπορεί να σημαίνει εκατοντάδες εκατομμύρια πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα στον κρατικό προϋπολογισμό.
7. Η Ελλάδα συνεχίζει και βρίσκεται σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, ως εκ τούτου οφείλει να εκπληρώσει συγκεκριμένους δημοσιονομικούς στόχους για όλα τα έτη μέχρι το 2022, οι οποίοι είναι: 1,5% πρωτογενές πλεόνασμα για το 2014, 3% για το 2015 και 4,5% για το 2016-2022.
8. Αυτό σημαίνει πως αν το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013 αποδειχθεί επαναλαμβανόμενο, τότε η αφετηρία των μέτρων για το 2014 αγγίζουν το 0,75% του ΑΕΠ. Παρομοίως και δεδομένης μίας κάποιας ανάπτυξης θα απαιτηθούν πρόσθετα μέτρα και για το 2015 όπως και για το 2016. Τα μέτρα αυτά βάση των όρων του προγράμματος πρέπει να είναι δημοσιονομικά ανεξαρτήτως του ποια θα είναι.
9. Οι εταίροι γνωρίζουν με μεγάλη βεβαιότητα ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013 βασίζεται στην υποεκτέλεση του προϋπολογισμού και στην συσσώρευση νέων ποσών στο stock των arrears. Στην πράξη για να βάλει στην άκρη η κυβέρνηση 1 δισ. δεν έχει πληρώσει 9, όπως σκοπεύουν να γράψουν οι ελεγκτές τις τρόικας στην επόμενη έκθεση αξιολόγησης της πορείας του ελληνικού προγράμματος.
10. Τα όποια χρηματοδοτικά κενά έχουν υπολογιστεί θεωρώντας εκ προοιμίου ότι οι δημοσιονομικοί στόχοι που προαναφέραμε θα έχουν επιτευχθεί ενώ ταυτόχρονα θα έχουν αποδώσει και οι αποκρατικοποιήσεις.
Με βάση τα παραπάνω οι άνθρωποι που διαχειρίζονται το ελληνικό πρόγραμμα στις Βρυξέλλες εκτιμούν πως η κυβέρνηση δεν θα αποφύγει τις πολιτικές συνέπειες της σύναψης του νέου δανείου και σε κάθε περίπτωση καλά θα κάνει να ιδιοποιηθεί το πρόγραμμα (ownership) και να το εκτελέσει ως έχει.
Σε σχέση με τον επικείμενο έλεγχο της τρόικας οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι: «για να επιστρέψει η τρόικα στην Αθήνα πρέπει να δεχθεί η κυβέρνηση να συζητήσει τα μέτρα του 2015 όπως και μία σειρά άλλες παρεμβάσεις μεταξύ των οποίων η βελτίωση του ελέγχου των τελωνείων - θέμα το οποίο η Realnews είχε αναδείξει από τον περασμένο Μάρτιο.
Αν μη τι άλλο, ο χρόνος τελειώνει, ομόλογα 11 δισ. λήγουν τον Μάιο, και η μυστική συνάντηση του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε με εταίρους παράγοντες των Βρυξελλών τεχνοκράτες, μόνο καλό σημάδι δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Dura lex, sed lex (σκληρός νόμος, αλλά νόμος).
Κύκλοι των Βρυξελλών στους οποίους το Real.gr μετέφερε τις εκτιμήσεις της ελληνικής πλευράς για πρόσθετο δανεισμό, δέκα δισεκατομμυρίων χωρίς την σύναψη μνημονίου οικονομικής πολιτικής και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, έκαναν λόγο για: «ελληνική μυθολογία» .
Κοινοτικός αξιωματούχος που μίλησε στο Real.gr ξεκαθάρισε ότι: «και ένα ευρώ να δανείσει ο μηχανισμός σταθερότητας στην Ελλάδα εκ του καταστατικού του απαιτείται η σύναψη δανειακής σύμβασης που θα συνοδεύεται από συγκεκριμένη αιρεσιμότητα».
Σύμφωνα με τα όσα μετέφερε ο κοινοτικός αξιωματούχος που έχει αρμοδιότητα την παρακολούθηση του ελληνικού προγράμματος:
1. Το χρηματοδοτικό κενό του ελληνικού προγράμματος ως το καλοκαίρι του 2016 ανέρχεται σε 20 δισ.
2. Το χρηματοδοτικό κενό δεν μπορεί να καλυφθεί από την υπεραπόδοση δημοσιονομικών μέτρων όπως ελπίζει η κυβέρνηση.
3. Τα δέκα τουλάχιστον από τα 20 δισ. του κενού θα πρέπει να καλυφθούν με πρόσθετο δανεισμό.
4. Η πιθανότητα έκδοσης βραχυπρόθεσμων τίτλων από το ελληνικό δημόσιο διάρκειας 2 ή 3 ετών δεν συνιστά έξοδο στις αγορές.
5. Ως έξοδο στις αγορές οι εταίροι και το ΔΝΤ εννοούν την έκδοση ενός plain vanilla δεκαετούς ομολόγου κάτι το οποίο δεν πρόκειται να συμβεί πριν από τα τέλη του 2015.
6. Η Ελλάδα παραμένει και θα παραμείνει για καιρό εκτός αγορών για 2 ακόμα χρόνια καθώς τα επιτόκια είναι απαγορευτικά. Για παράδειγμα κάθε μονάδα πάνω από το επιτόκιο αναφοράς του ESM μπορεί να σημαίνει εκατοντάδες εκατομμύρια πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα στον κρατικό προϋπολογισμό.
7. Η Ελλάδα συνεχίζει και βρίσκεται σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, ως εκ τούτου οφείλει να εκπληρώσει συγκεκριμένους δημοσιονομικούς στόχους για όλα τα έτη μέχρι το 2022, οι οποίοι είναι: 1,5% πρωτογενές πλεόνασμα για το 2014, 3% για το 2015 και 4,5% για το 2016-2022.
8. Αυτό σημαίνει πως αν το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013 αποδειχθεί επαναλαμβανόμενο, τότε η αφετηρία των μέτρων για το 2014 αγγίζουν το 0,75% του ΑΕΠ. Παρομοίως και δεδομένης μίας κάποιας ανάπτυξης θα απαιτηθούν πρόσθετα μέτρα και για το 2015 όπως και για το 2016. Τα μέτρα αυτά βάση των όρων του προγράμματος πρέπει να είναι δημοσιονομικά ανεξαρτήτως του ποια θα είναι.
9. Οι εταίροι γνωρίζουν με μεγάλη βεβαιότητα ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013 βασίζεται στην υποεκτέλεση του προϋπολογισμού και στην συσσώρευση νέων ποσών στο stock των arrears. Στην πράξη για να βάλει στην άκρη η κυβέρνηση 1 δισ. δεν έχει πληρώσει 9, όπως σκοπεύουν να γράψουν οι ελεγκτές τις τρόικας στην επόμενη έκθεση αξιολόγησης της πορείας του ελληνικού προγράμματος.
10. Τα όποια χρηματοδοτικά κενά έχουν υπολογιστεί θεωρώντας εκ προοιμίου ότι οι δημοσιονομικοί στόχοι που προαναφέραμε θα έχουν επιτευχθεί ενώ ταυτόχρονα θα έχουν αποδώσει και οι αποκρατικοποιήσεις.
Με βάση τα παραπάνω οι άνθρωποι που διαχειρίζονται το ελληνικό πρόγραμμα στις Βρυξέλλες εκτιμούν πως η κυβέρνηση δεν θα αποφύγει τις πολιτικές συνέπειες της σύναψης του νέου δανείου και σε κάθε περίπτωση καλά θα κάνει να ιδιοποιηθεί το πρόγραμμα (ownership) και να το εκτελέσει ως έχει.
Σε σχέση με τον επικείμενο έλεγχο της τρόικας οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι: «για να επιστρέψει η τρόικα στην Αθήνα πρέπει να δεχθεί η κυβέρνηση να συζητήσει τα μέτρα του 2015 όπως και μία σειρά άλλες παρεμβάσεις μεταξύ των οποίων η βελτίωση του ελέγχου των τελωνείων - θέμα το οποίο η Realnews είχε αναδείξει από τον περασμένο Μάρτιο.
Αν μη τι άλλο, ο χρόνος τελειώνει, ομόλογα 11 δισ. λήγουν τον Μάιο, και η μυστική συνάντηση του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε με εταίρους παράγοντες των Βρυξελλών τεχνοκράτες, μόνο καλό σημάδι δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Dura lex, sed lex (σκληρός νόμος, αλλά νόμος).
Βρυξέλλες: Του Θάνου Αθανασίου
Σχετικές ετικέτες:Οικονομία
Σχετικά άρθρα