20:39 | 12/6/15
Τι απάντησε ο Τάσος Κουράκης
Η προσθήκη του μαθήματος Ιστορίας Κοινωνικών Επιστημών στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ Λυκείου θα συμβάλλει στην εξοικείωση όλων των μαθητών της Γ Λυκείου με τις Κοινωνικές Επιστήμες, στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης και στην παροχή ευκαιριών και ερεθισμάτων για προβληματισμό λίγους μήνες πριν την ενηλικίωση τους και τη συμμετοχή τους πια ως πολίτες στην κοινωνία.Τα παραπάνω αναφέρει σε έγγραφό του, που διαβίβασε στη Βουλή, ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης στα πλαίσια του κοινοβουλευτικού ελέγχου ως απάντηση στην ερώτηση του κ. Νικολόπουλου με θέμα «Κατάργηση μιας ώρας διδασκαλίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στη Γ Λυκείου και αντικατάστασή της με το Μάθημα της Ιστορίας Κοινωνικών Επιστημών».
Στο κείμενό του ο κ. Νικολόπουλος ανέφερε τα ακόλουθα:
Μεγάλη έκπληξη αλλά και εύλογη απορία προκαλεί η αιφνιδιαστική και χωρίς να έχει προηγηθεί καμιά ενημέρωση προταθείσα από τον Αναπληρωτή υπουργό Παιδείας, κ.Τάσο Κουράκη, μείωση κατά μία ώρα, του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και τη διάθεσή της στο μάθημα της Ιστορίας των Κοινωνικών Επιστημών.Συγκεκριμένα, όπως εξήγησε ο Αναπληρωτής Υπουργός, η αντικατάσταση «κρίθηκε απαραίτητη, ώστε όλοι οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου να έχουν επαφή με τις κοινωνικές επιστήμες, για να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη, λίγους μήνες πριν από την απόκτηση του δικαιώματος της ψήφου».
Επειδή αυτή δεν είναι πρώτη φορά που το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας αποτελεί τον πρώτο εύκολο στόχο αλλαγών στα προγράμματα του Λυκείου, αφού έχει επαναληφθεί η κατάργησή του από πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα στην Ομάδα Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών και με τη ματαίωση της συνεξέτασής του με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στις Πανελλήνιες Εξετάσεις για τους υποψηφίους όλων των Ομάδων Προσανατολισμού (κάτι που θα υπηρετούσε την αναγκαιότητα της συμπαγούς ανθρωπιστικής παιδείας όλων των μαθητών).
Επειδή το μάθημα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, ενώ αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία καλλιέργειας της παιδείας και της κουλτούρας των μαθητών, εντούτοις, αντιμετωπίζεται ως το «αποπαίδι» του εκπαιδευτικού συστήματος.
Επειδή αν χαθεί η δυνατότητα της μόνης επαφής των μαθητών με το λογοτεχνικό κείμενο ( η μόνη ευκαιρία τους, δηλαδή, για ανάγνωση λογοτεχνίας ), χάνεται μαζί της και η επαφή των μαθητών με ένα μεγάλο τμήμα του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού, η καλλιέργεια της ευαισθησίας τους στη γλώσσα, τον λόγο και τη λογοτεχνία.
Κατόπιν των ανωτέρω ο κ. Νικολόπουλος απηύθυνε τα εξής ερωτήματα:
1. Σκοπεύετε να επανεξετάσετε τη σκοπιμότητα κατάργησης της μίας ώρας διδασκαλίας, του μαθήματος Νεοελληνικής λογοτεχνίας στην Γ΄ Λυκείου, δεδομένης της υψηλής σημασίας του εν λόγω μαθήματος στην προσπάθεια της όσο το δυνατόν πληρέστερης κατάρτισης των μαθητών περί την ελληνική γλώσσα;2. Θα σκεφτείτε ξανά τις σχεδιαζόμενες αλλαγές στη Γ’ Λυκείου, έτσι ώστε να δώσετε στα γλωσσικά μαθήματα τον κεντρικό ρόλο που τους αρμόζουν, την εποχή του «chatting» και των «greeklish»;
Σχετικά άρθρα