09:25 | 25/9/17
Έμειναν τα δύο από τα έξι σχήματα διεκδικητών, γεγονός που περιορίζει τον ανταγωνισμό, ωστόσο τα δεδομένα είναι ευνοϊκά για να επιτευχθεί τίμημα ίσως και υψηλότερο από τα 400 εκατ. ευρώ που έδιναν οι Αζέροι
Στην επόμενη και πλέον κρίσιμη φάση της κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών μπαίνει πλέον ο διαγωνισμός για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, από την στιγμή που το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι «περνάνε» τα δύο μόνον από τα έξι σχήματα που είχαν καταθέσει αρχικά το ενδιαφέρον τους.Ειδικότερα, σε συμφωνία με τα ΕΛΠΕ (τα οποία κατέχουν το 35% του ΔΕΣΦΑ), το ΤΑΙΠΕΔ προεπέλεξε αφενός μεν την κοινοπραξία της ιταλικής Snam, της ισπανικής Enagas, της βελγικής Fluxys και της ολλανδικής Gasunie, και αφετέρου την ισπανική Regasificadora del Noroeste.
Η πολυπληθής μάλιστα κοινοπραξία με επικεφαλής την Ιταλική Snam θεωρείται φαβορί καθώς οι τρεις από τις τέσσερις εταιρείες που συμμετέχουν σ΄ αυτήν είναι και μέτοχοι του αγωγού TAP που εμπλέκεται άμεσα με το ελληνικό σύστημα αερίου.
Την ίδια στιγμή πληθαίνουν οι ενδείξεις ότι το αποτέλεσμα του διαγωνισμού θα είναι τέτοιο ώστε να επιτυγχάνεται ο βασικός κυβερνητικός στόχος, δηλαδή η απόσπαση ίδιου ή και καλύτερου τιμήματος σε σχέση με τα 400 εκατ. ευρώ που είχαν προσφέρει οι Αζέροι της SOCAR κατά τον πρώτο, ακυρωμένο πλέον, διαγωνισμό.
Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα αποτελέσει επιτυχία καθώς με την περίφημη τροπολογία Σκουρλέτη τον Ιούλιο του 2016 η λεγόμενη «ανακτήσιμη διαφορά», δηλαδή τα μελλοντικά έσοδα του ΔΕΣΦΑ, περιορίστηκε κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ, πράγμα που επέτρεψε να παραμείνουν χαμηλά τα τιμολόγια του ΔΕΣΦΑ και να αποφευχθούν αυξήσεις της τάξης του 60% που θα επιβάρυναν τη βιομηχανία και τους καταναλωτές.
Οι θετικές προσδοκίες για το ύψος του τιμήματος ενισχύονται από τη σημαντική αύξηση της κατανάλωσης αερίου στη χώρα μας. Ο ΔΕΣΦΑ φέτος οδεύει για πρώτη φορά μετά από το 2012, δηλαδή την τελευταία πενταετία, σε διακίνηση όγκων άνω των 4 δις κυβικών μέτρων. Αυτό σημαίνει ότι οι προοπτικές για τα έσοδα της εταιρείας είναι βελτιωμένες.
Εκτός από την αυξημένη κατανάλωση αερίου, ο διαγωνισμός έχει ακόμη το «ατού» της προόδου του αγωγού TAP, ο οποίος είναι υπό κατασκευή και στην επόμενη διετία αναμένεται να μπει σε λειτουργία. Εφόσον ο ΔΕΣΦΑ τελικώς αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία του αγωγού, όπως φαίνεται να έχει συμφωνηθεί, τότε δημιουργείται η προοπτική για περαιτέρω αύξηση των δραστηριοτήτων, άρα και των πωλήσεων του Διαχειριστή.
Παράλληλα με την εξέλιξη του διαγωνισμού η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προχωρά στις αποφάσεις που είναι απαραίτητες για να ξεκαθαρίσει το τοπίο, σε ρυθμιστικό επίπεδο, πριν οι εταιρείες προσέλθουν να καταθέσουν οικονομικές προσφορές.
Η πρώτη κίνηση είναι να υπάρξει λεπτομερής καθορισμός του τρόπου ανάκτησης των 320 εκατ. ευρώ που έχει λαμβάνειν η εταιρεία μέσα στα επόμενα 18 χρόνια. Αν διατηρηθεί η κατανάλωση σε υψηλά επίπεδα είναι δυνατόν να υπάρξει εμπροσθοβαρής ανάκτηση, επικεντρωμένη κυρίως στην πρώτη 10ετία. Όπως είναι φυσικό, όσο νωρίτερα εισπράττει ο ΔΕΣΦΑ τις παλιές οφειλές, τόσο ελκυστικότερος γίνεται για τους επενδυτές.
Η δεύτερη κίνηση είναι η δημιουργία μηχανισμού προσαρμογής των τιμολογίων όταν υπάρχει είτε θεαματική αύξηση είτε θεαματική μείωση των εσόδων για το ΔΕΣΦΑ. Στο πλαίσιο αυτό, για παράδειγμα, αναμένεται μείωση των τιμολογίων για το 2018.
Θοδωρής Παναγούλης, φωτογραφία: Eurokinissi
Σχετικά άρθρα
Ροή ειδήσεων