20:46 | 25/9/17
Τη στιγμή που προωθείται Προεδρικό Διάταγμα στο Συμβούλιο της Επικρατείας, για λειτουργία ΚΤΕΟ στον αστικό ιστό
Το θέμα με τους ελέγχους στα ΚΤΕΟ, ιδιωτικά και δημοσίου, είναι μεγάλο θέμα. Ουσιαστικά εκεί καταλήγει, εφόσον γίνεται, ο έλεγχος ενός οχήματος αναφορικά με την καταλληλότητά του να κυκλοφορεί.Ωστόσο, παρά τους νόμους, αυτή τη στιγμή, πάνω από 1,5 εκατ. οχήματα δεν περνούν από τεχνικό έλεγχο, με ό,τι συνεπάγεται για την ασφαλή τους κυκλοφορία και βέβαια για την ασφάλεια όλων μας, οδηγών, επιβαινόντων και πεζών.
Τα δημόσια ΚΤΕΟ, που λειτουργούσαν αρχικά, δεν κάλυπταν τις ανάγκες των ελέγχων, γι αυτό και άνοιξε το 2001 η αγορά, με χωροταξικά κριτήρια, για τη δημιουργία ιδιωτικών ΚΤΕΟ. Υπήρχαν βέβαια και πολλά θέματα, με τα γνωστά φακελάκια στα δημόσια ΚΤΕΟ, προκειμένου να πάρουν πιστοποιητικό ικανότητας κυκλοφορίας κυριολεκτικά σαράβαλα.
Με τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ, η κατάσταση συμμορφώθηκε, οι έλεγχοι έγιναν με σύγχρονα μηχανήματα σε μονάδες πρότυπο και η διαδικασία ήταν ιδιαίτερα αυστηρή. Λέω ήταν, διότι σταδιακά και με τον ανταγωνισμό να μεγαλώνει λόγου του μεγάλου αριθμού ΚΤΕΟ, ακόμα και στα ιδιωτικά γίνονται παρατηρήσεις μόνο για τα απολύτως αναγκαία να διορθωθούν ή κι ακόμα περιορίζονται τα «κοψίματα», δηλαδή λένε στους οδηγούς «πηγαίνετε να κάνετε τις αλλαγές και ελάτε να σας ελέγξουμε ξανά».
Αυτά τα φαινόμενα είναι πλέον γνωστά. Έχουν ελαστικοποιηθεί οι έλεγχοι, προκειμένου τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ να μην χάσουν την πελατεία τους. Κι έρχονται τα επίσημα στοιχεία, του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, να επιβεβαιώσουν του λόγου το αληθές. Τα ποσοστά απόρριψης στα ΚΤΕΟ, στα επιβατικά οχήματα είναι 4,7% (στα ταξί 4,6%), όταν για παράδειγμα στη Γερμανία το ποσοστό φθάνει το 33,6%! Είναι λοιπόν σε καλύτερη κατάσταση τα οχήματα στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες; Όχι βέβαια, διότι στην Ελλάδα με την κάθετη πτώση των πωλήσεων και τη μείωση των ελέγχων, η ηλικία των οχημάτων έχει αυξηθεί.
Τώρα λοιπόν, στη Ελλάδα υπάρχει μεγάλη προσφορά, δηλαδή λειτουργούν 210 ιδιωτικά ΚΤΕΟ και ακόμα 20 δημόσια. Τη στιγμή που μάλιστα, πάνω από 1,5 εκατ. δεν περνούν από έλεγχο. Αρα υπάρχει μικρή ζήτηση από τους πελάτες και πολλά ΚΤΕΟ βρίσκονται στο όριο της βιωσιμότητας, ακριβώς επειδή δεν γίνεται σωστά η διασταύρωση των στοιχείων, όπως έγινε εσχάτως, παρά τα προβλήματα, στο θέμα της ασφάλισης.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι μόνον στην Αθήνα λειτουργούν σχεδόν 40 μονάδες ΚΤΕΟ με πάνω από 80 γραμμές ελέγχου, η δυναμικότητα αυτών είναι τριπλάσια των ελεγχόμενων οχημάτων (στοιχεία 2016) ή περίπου +50% μεγαλύτερη από το φόρτο που θα προέκυπτε, αν υπήρχε πλήρης προσέλευση εκ μέρους των ιδιοκτητών.
Όλα αυτά τα ΚΤΕΟ, με νόμο του 2001 λειτουργούν μόνο σε βιομηχανικές ζώνες και χονδρεμπορίου, δηλαδή υπάρχει συγκεκριμένο χωροταξικό.
Με το νέο Προεδρικό Διάταγμα που προωθείται από το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος στο Συμβούλιο της Επικρατείας, επιχειρείται να αλλάξει το χωροταξικό και να επιτρέπεται η λειτουργία ΚΤΕΟ στον αστικό ιστό των πόλεων, δηλαδή σε χρήσεις γενικής κατοικίας και πολεοδομικού κέντρου. Τη στιγμή μάλιστα που δεν τίθεται θέμα ζήτησης, δηλαδή ανάγκη να λειτουργήσουν περισσότερα ΚΤΕΟ.
Αν συμβεί κάτι τέτοιο, θα υπάρχει και αθέμιτος ανταγωνισμός, διότι κάποιος θα μπορεί να πηγαίνει σε ένα ΚΤΕΟ της γειτονιάς, αντί σε κάποιο που είναι πιο απομακρυσμένα και που ο ιδιοκτήτης του έχει προβεί σε μεγάλη επένδυση. Πάντως, ακόμα και αυτά τα απομακρυσμένα, δεν είναι και τόσο, διότι σε μέσο όρο απέχουν περίπου 5 χλμ. από την περιοχή του ιδιοκτήτη του οχήματος.
Επισημαίνω επίσης, ότι το θέμα αυτό, για ΚΤΕΟ σε γενική κατοικία, είχε ανοίξει το 2005 αλλά έκλεισε με δικαστικές αποφάσεις το 2007.
Τόσο η «Πανελλήνια Ένωση Ιδιοκτητών ΚΤΕΟ» όσο και ο «Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιοκτητών ΚΤΕΟ» έχουν επισημάνει το μείζον ζήτημα από τον Μάρτιο (δείτε την κοινή επιστολή τους στους αρμόδιους υπουργούς), ενώ αντιδρά και ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων.
Σε κάθε περίπτωση, η οδική ασφάλεια είναι πάνω από όλα και κρίνεται επιτακτική η ανάγκη ελέγχων των οχημάτων που δεν ελέγχονται, των οχημάτων που μόλις ελέγχθηκαν αν πράγματι πέρασαν σωστά τον έλεγχο αλλά και των ΚΤΕΟ αν κάνουν τα «στραβά μάτια».
Δημήτρης Μπαλής
Σχετικά άρθρα
Ροή ειδήσεων