20:45 | 25/11/13
Προϋπολογισμό «επικοινωνιακής απάτης» χαρακτηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ το κείμενο του προϋπολογισμού για το 2014 που κατατέθηκε στη Βουλή, και σε αναλυτικό σημείωμά του αναφέρει οκτώ λόγους, σύμφωνα με τους οποίους πρόκειται για «διαστρεβλωμένο αποτέλεσμα» που δεν έχει καμία σχέση με την οικονομική πραγματικότητα της χώρας...
Κατά με την ανάλυση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, «μιλάμε για διαστρεβλωμένο αποτέλεσμα που στηρίχθηκε στην έκτακτη περικοπή πρωτογενών δαπανών, στη μη καταβολή ποσών που είχαν προϋπολογιστεί, στο πάγωμα επιστροφής φόρων κ.λπ.». Κατηγορείται, δε, ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, ότι «θεωρείται μετρ του είδους από την εποχή της ένταξης στην ΟΝΕ…». Ο ΣΥΡΙΖΑ, με δηκτικό ύφος, διατυπώνει την εκτίμηση ότι «είναι τόσο μεγάλη η "επιτυχία" της κυβέρνησης το 2013, που η ευστάθειά της βρίσκεται υπό συζήτηση τις τελευταίες μέρες» και προσθέτει: «δυστυχώς, δεν είναι μόνο οι πολιτικές αντοχές της κυβέρνησης που έχουν φτάσει στα όριά τους. Οι κοινωνικές αντοχές και πλειάδα οικονομικών και δημοσιονομικών μεγεθών δείχνουν ότι μόνο αισιοδοξία δεν δημιουργεί ο φετινός προϋπολογισμός».
Οι λόγοι, που παραθέτει ο ΣΥΡΙΖΑ, για τους οποίους ο προϋπολογισμός δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, είναι:
1) Προϋπολογισμός υπό αίρεση: δεν πείθεται ούτε η τρόικα
Η κυβέρνηση διαφημίζει την κατάθεση του προϋπολογισμού, χωρίς τη συμφωνία της τρόικας, ως απόδειξη της εμπιστοσύνης στο υλοποιήσιμο των μεγεθών του. Η πραγματικότητα, όμως, είναι πολύ διαφορετική. Η Κομισιόν δεν πείθεται από τους υπολογισμούς της κυβέρνησης. Η δήλωση του εκπροσώπου τού κ. Ρεν ήρθε λίγες μόλις ώρες μετά την κατάθεση του προϋπολογισμού να διαλύσει τις όποιες αμφιβολίες: "Η γνώμη μας είναι ότι απαιτούνται περαιτέρω συζητήσεις, πριν μπορέσουμε να πούμε ότι εγκρίνουμε απολύτως τον προϋπολογισμό. Αν προκύψει ανάγκη για περαιτέρω προσαρμογή στον προϋπολογισμό, τότε η ελληνική κυβέρνηση έχει δηλώσει πρόθυμη να υποβάλει συμπληρωματικό ή τροποποιημένο προϋπολογισμό". Παράλληλα, σε χθεσινή του συνέντευξη σε κυριακάτικη εφημερίδα, ο κ. Τόμσεν υποστηρίζει ευθέως ότι, πέραν των διαρθρωτικών, θα χρειαστούν και δημοσιονομικά μέτρα το 2014, το 2015 και το 2016.
2) Προϋπολογισμός διάλυσης του κοινωνικού κράτους
Τα 2,7 δισ. από τα συνολικά 2,9 δισ. που περικόπτονται στο σκέλος των δαπανών, αφορούν τα τρία βασικότερα υπουργεία που συνθέτουν το κοινωνικό κράτος. Το υπ. Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων θα έχει σε σχέση με πέρυσι 1,4 δισ. λιγότερα, το υπ. Υγείας 1 δισ. λιγότερο και το υπ. Παιδείας 300 εκατ. λιγότερα. Είναι σαφές ότι τρεις τομείς που θα έπρεπε να είναι αντίβαρο στην κρίση που διανύουμε και αντιμετωπίζουν ήδη τεράστια προβλήματα ορατά σε όλους τους πολίτες, δέχονται περαιτέρω υποβάθμιση.
3) Προϋπολογισμός φοροεπιδρομής και εξόντωσης των πολιτών
Σε μία οικονομία που τον τελευταίο χρόνο θα καταγράψει ύφεση περί το 4%, έρχονται να προστεθούν επιπλέον φόροι 1,26 δισ. Προφανώς, όταν σε μια οικονομία τα εισοδήματα μειώνονται και τα φορολογικά έσοδα αυξάνονται, αυτό σημαίνει ότι το φορολογικό βάρος των πολιτών αυξάνεται δραματικά. Ειδικότερα, μεγάλες επιβαρύνσεις δέχεται η ακίνητη περιουσία, καθώς τα έσοδα από αυτή την κατηγορία φόρων θα είναι κατά 1,15 δισ. ή 40% υψηλότερα. Αν συνυπολογιστεί ότι δεν υπάρχει αφορολόγητο όριο και επαρκής προοδευτικότητα των συντελεστών (όπως προκύπτει από τις διαρροές για το κυοφορούμενο σχέδιο), οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι τα έσοδα όχι μόνο εξουθενώνουν περισσότερο την κοινωνία, αλλά και ότι επιτείνουν τον άδικο καταμερισμό των βαρών.
4) Προϋπολογισμός ανεπαρκών δημοσίων επενδύσεων που εξοργίζει ακόμα και την τρόικα
Η πορεία των πολύπαθων δημοσίων επενδύσεων παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα, παρ' όλες τις τεράστιες περικοπές των προηγούμενων χρόνων. Προβλέπονται 6,8 δισ. έναντι 6,85 δισ. πέρυσι. Επιπλέον, στο υπ. Οικονομικών υπάρχει η πρόθεση να χρησιμοποιηθούν ξανά οι Δημόσιες Επενδύσεις ως το σύνηθες μαξιλάρι για περικοπές όπου δημιουργηθούν τρύπες.
5) Προϋπολογισμός δημοσιονομικής προσαρμογής με αναπτυξιακό… πρόσημο!
Με δεδομένο ότι στον προϋπολογισμό του 2014 προβλέπονται υφεσιακά μέτρα περικοπής δαπανών και αύξησης φόρων συνολικού ύψους περίπου 6 δισ. ευρώ, τα χρήματα αυτά θα λείψουν από την ελληνική οικονομία, επιδεινώνοντας παραπέρα τις ασφυκτικές συνθήκες ρευστότητας και αποθαρρύνοντας τις όποιες επενδύσεις. Πρόκειται δηλαδή για συνέχιση της ίδιας υφεσιακής πολιτικής που γνωρίσαμε όλα τα χρόνια του μνημονίου.
6) Προϋπολογισμός λιτότητας που δημιουργεί τα δημοσιονομικά κενά
Τα 9 δισ. ευρώ μέτρων λιτότητας που πάρθηκαν το 2013 για να παρουσιαστεί πρωτογενές πλεόνασμα, είναι αυτά που δημιουργούν σήμερα το δημοσιονομικό κενό ύψους παραπάνω από 1,3 δισ. για το 2014, το οποίο θα κληθεί πληρώσει ο ελληνικός λαός με νέα επώδυνα μέτρα.
7) Προϋπολογισμός επικοινωνιακής απάτης
Βρισκόμαστε σε ένα διεθνές περιβάλλον αστάθειας και στασιμότητας που διαρκώς διαψεύδει τις περί αντιθέτου προβλέψεις (τελευταίες αναθεωρήσεις έγιναν από την Eurostat για την Ευρωζώνη και από τον ΟΟΣΑ). Υποτίθεται ότι στο κομμάτι αυτό δεν υπάρχουν ευθύνες από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά αυτό δεν είναι αληθές, καθώς τον προηγούμενο ενάμιση χρόνο δεν έγινε καμία επίσημη κριτική στην οικονομική πολιτική που ασκούνταν στην Ευρωζώνη. Αντίθετα υπήρχε το δόγμα του “καλού μαθητή”. Δεύτερον, οι προβλέψεις για την Ελλάδα είναι αντιφατικές. Κάποιες προβλέψεις συνηγορούν μονότονα για ανάπτυξη 0,6%, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση και η τρόικα (προβλέψεις που φαίνεται ότι έχουν πολιτικά κίνητρα). Αντιθέτως, άλλες πιο ανεξάρτητες προβλέψεις αναφέρονται σε μέτρια ύφεση.
Στις λεπτομέρειες του προϋπολογισμού υπάρχουν και δύο πολύ αισιόδοξες προβλέψεις για την πορεία των επενδύσεων (5,3% από -5,9% το 2013) και των εξαγωγών (4,6%). Η πορεία των δύο αυτών στοιχείων του προϋπολογισμού τους τελευταίους μήνες του 2013 (στασιμότητα) δεν συνηγορεί με την αισιοδοξία των νέων προβλέψεων. Εξάλλου, η έλλειψη ρευστότητας και τα τεράστια επιτόκια δανεισμού των επιχειρήσεων (σε σχέση με αυτά στις χώρες του βορρά), αλλά και η αρνητική επίδραση του αποπληθωρισμού στις επιχειρηματικές προσδοκίες δεν συνιστούν θετικό περιβάλλον για επενδύσεις και εξαγωγές.
8) Προϋπολογισμός-συνέχιση της βαρβαρότητας του μνημονίου
Πίσω από την προπαγάνδα της εξόδου από το μνημόνιο κρύβονται τα ερείπια της κοινωνίας και η εφαρμογή μέτρων που έχουν συμφωνηθεί και ψηφιστεί στο παρελθόν. Δυστυχώς δεν θα σταματήσουν εδώ. Τέτοια μέτρα υπάρχουν ψηφισμένα και για το 2015 και το 2016 και θα αποφασιστούν τις επόμενες βδομάδες και για το 2014 (αλήθεια τα 1,3 δισ. που ήδη έχει υποσχεθεί ο κ. Στουρνάρας στην τρόικα περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό;).
Τέλος, να σημειώσουμε ότι και όλα καλά να πάνε με τις "αισιόδοξες" προβλέψεις του 2014, αυτή η πολιτική θα συνεχιστεί για πολύ και πιο εντατικά. Τα πλεονάσματα που θα πρέπει να επιτυγχάνονται από το 2016 και μετά θα πρέπει να υπερβαίνουν το 4,5% του ΑΕΠ (περίπου 9 δισ.) και η τρόικα θα συνεχίζει τις συχνές επισκέψεις για μερικές δεκαετίες (μέχρι να αποπληρωθεί το 75% των χρεών) όπως πρόσφατα διευκρίνισε ο κ Ρεν.
Κατά με την ανάλυση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, «μιλάμε για διαστρεβλωμένο αποτέλεσμα που στηρίχθηκε στην έκτακτη περικοπή πρωτογενών δαπανών, στη μη καταβολή ποσών που είχαν προϋπολογιστεί, στο πάγωμα επιστροφής φόρων κ.λπ.». Κατηγορείται, δε, ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, ότι «θεωρείται μετρ του είδους από την εποχή της ένταξης στην ΟΝΕ…». Ο ΣΥΡΙΖΑ, με δηκτικό ύφος, διατυπώνει την εκτίμηση ότι «είναι τόσο μεγάλη η "επιτυχία" της κυβέρνησης το 2013, που η ευστάθειά της βρίσκεται υπό συζήτηση τις τελευταίες μέρες» και προσθέτει: «δυστυχώς, δεν είναι μόνο οι πολιτικές αντοχές της κυβέρνησης που έχουν φτάσει στα όριά τους. Οι κοινωνικές αντοχές και πλειάδα οικονομικών και δημοσιονομικών μεγεθών δείχνουν ότι μόνο αισιοδοξία δεν δημιουργεί ο φετινός προϋπολογισμός».
Οι λόγοι, που παραθέτει ο ΣΥΡΙΖΑ, για τους οποίους ο προϋπολογισμός δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, είναι:
1) Προϋπολογισμός υπό αίρεση: δεν πείθεται ούτε η τρόικα
Η κυβέρνηση διαφημίζει την κατάθεση του προϋπολογισμού, χωρίς τη συμφωνία της τρόικας, ως απόδειξη της εμπιστοσύνης στο υλοποιήσιμο των μεγεθών του. Η πραγματικότητα, όμως, είναι πολύ διαφορετική. Η Κομισιόν δεν πείθεται από τους υπολογισμούς της κυβέρνησης. Η δήλωση του εκπροσώπου τού κ. Ρεν ήρθε λίγες μόλις ώρες μετά την κατάθεση του προϋπολογισμού να διαλύσει τις όποιες αμφιβολίες: "Η γνώμη μας είναι ότι απαιτούνται περαιτέρω συζητήσεις, πριν μπορέσουμε να πούμε ότι εγκρίνουμε απολύτως τον προϋπολογισμό. Αν προκύψει ανάγκη για περαιτέρω προσαρμογή στον προϋπολογισμό, τότε η ελληνική κυβέρνηση έχει δηλώσει πρόθυμη να υποβάλει συμπληρωματικό ή τροποποιημένο προϋπολογισμό". Παράλληλα, σε χθεσινή του συνέντευξη σε κυριακάτικη εφημερίδα, ο κ. Τόμσεν υποστηρίζει ευθέως ότι, πέραν των διαρθρωτικών, θα χρειαστούν και δημοσιονομικά μέτρα το 2014, το 2015 και το 2016.
2) Προϋπολογισμός διάλυσης του κοινωνικού κράτους
Τα 2,7 δισ. από τα συνολικά 2,9 δισ. που περικόπτονται στο σκέλος των δαπανών, αφορούν τα τρία βασικότερα υπουργεία που συνθέτουν το κοινωνικό κράτος. Το υπ. Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων θα έχει σε σχέση με πέρυσι 1,4 δισ. λιγότερα, το υπ. Υγείας 1 δισ. λιγότερο και το υπ. Παιδείας 300 εκατ. λιγότερα. Είναι σαφές ότι τρεις τομείς που θα έπρεπε να είναι αντίβαρο στην κρίση που διανύουμε και αντιμετωπίζουν ήδη τεράστια προβλήματα ορατά σε όλους τους πολίτες, δέχονται περαιτέρω υποβάθμιση.
3) Προϋπολογισμός φοροεπιδρομής και εξόντωσης των πολιτών
Σε μία οικονομία που τον τελευταίο χρόνο θα καταγράψει ύφεση περί το 4%, έρχονται να προστεθούν επιπλέον φόροι 1,26 δισ. Προφανώς, όταν σε μια οικονομία τα εισοδήματα μειώνονται και τα φορολογικά έσοδα αυξάνονται, αυτό σημαίνει ότι το φορολογικό βάρος των πολιτών αυξάνεται δραματικά. Ειδικότερα, μεγάλες επιβαρύνσεις δέχεται η ακίνητη περιουσία, καθώς τα έσοδα από αυτή την κατηγορία φόρων θα είναι κατά 1,15 δισ. ή 40% υψηλότερα. Αν συνυπολογιστεί ότι δεν υπάρχει αφορολόγητο όριο και επαρκής προοδευτικότητα των συντελεστών (όπως προκύπτει από τις διαρροές για το κυοφορούμενο σχέδιο), οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι τα έσοδα όχι μόνο εξουθενώνουν περισσότερο την κοινωνία, αλλά και ότι επιτείνουν τον άδικο καταμερισμό των βαρών.
4) Προϋπολογισμός ανεπαρκών δημοσίων επενδύσεων που εξοργίζει ακόμα και την τρόικα
Η πορεία των πολύπαθων δημοσίων επενδύσεων παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα, παρ' όλες τις τεράστιες περικοπές των προηγούμενων χρόνων. Προβλέπονται 6,8 δισ. έναντι 6,85 δισ. πέρυσι. Επιπλέον, στο υπ. Οικονομικών υπάρχει η πρόθεση να χρησιμοποιηθούν ξανά οι Δημόσιες Επενδύσεις ως το σύνηθες μαξιλάρι για περικοπές όπου δημιουργηθούν τρύπες.
5) Προϋπολογισμός δημοσιονομικής προσαρμογής με αναπτυξιακό… πρόσημο!
Με δεδομένο ότι στον προϋπολογισμό του 2014 προβλέπονται υφεσιακά μέτρα περικοπής δαπανών και αύξησης φόρων συνολικού ύψους περίπου 6 δισ. ευρώ, τα χρήματα αυτά θα λείψουν από την ελληνική οικονομία, επιδεινώνοντας παραπέρα τις ασφυκτικές συνθήκες ρευστότητας και αποθαρρύνοντας τις όποιες επενδύσεις. Πρόκειται δηλαδή για συνέχιση της ίδιας υφεσιακής πολιτικής που γνωρίσαμε όλα τα χρόνια του μνημονίου.
6) Προϋπολογισμός λιτότητας που δημιουργεί τα δημοσιονομικά κενά
Τα 9 δισ. ευρώ μέτρων λιτότητας που πάρθηκαν το 2013 για να παρουσιαστεί πρωτογενές πλεόνασμα, είναι αυτά που δημιουργούν σήμερα το δημοσιονομικό κενό ύψους παραπάνω από 1,3 δισ. για το 2014, το οποίο θα κληθεί πληρώσει ο ελληνικός λαός με νέα επώδυνα μέτρα.
7) Προϋπολογισμός επικοινωνιακής απάτης
Βρισκόμαστε σε ένα διεθνές περιβάλλον αστάθειας και στασιμότητας που διαρκώς διαψεύδει τις περί αντιθέτου προβλέψεις (τελευταίες αναθεωρήσεις έγιναν από την Eurostat για την Ευρωζώνη και από τον ΟΟΣΑ). Υποτίθεται ότι στο κομμάτι αυτό δεν υπάρχουν ευθύνες από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά αυτό δεν είναι αληθές, καθώς τον προηγούμενο ενάμιση χρόνο δεν έγινε καμία επίσημη κριτική στην οικονομική πολιτική που ασκούνταν στην Ευρωζώνη. Αντίθετα υπήρχε το δόγμα του “καλού μαθητή”. Δεύτερον, οι προβλέψεις για την Ελλάδα είναι αντιφατικές. Κάποιες προβλέψεις συνηγορούν μονότονα για ανάπτυξη 0,6%, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση και η τρόικα (προβλέψεις που φαίνεται ότι έχουν πολιτικά κίνητρα). Αντιθέτως, άλλες πιο ανεξάρτητες προβλέψεις αναφέρονται σε μέτρια ύφεση.
Στις λεπτομέρειες του προϋπολογισμού υπάρχουν και δύο πολύ αισιόδοξες προβλέψεις για την πορεία των επενδύσεων (5,3% από -5,9% το 2013) και των εξαγωγών (4,6%). Η πορεία των δύο αυτών στοιχείων του προϋπολογισμού τους τελευταίους μήνες του 2013 (στασιμότητα) δεν συνηγορεί με την αισιοδοξία των νέων προβλέψεων. Εξάλλου, η έλλειψη ρευστότητας και τα τεράστια επιτόκια δανεισμού των επιχειρήσεων (σε σχέση με αυτά στις χώρες του βορρά), αλλά και η αρνητική επίδραση του αποπληθωρισμού στις επιχειρηματικές προσδοκίες δεν συνιστούν θετικό περιβάλλον για επενδύσεις και εξαγωγές.
8) Προϋπολογισμός-συνέχιση της βαρβαρότητας του μνημονίου
Πίσω από την προπαγάνδα της εξόδου από το μνημόνιο κρύβονται τα ερείπια της κοινωνίας και η εφαρμογή μέτρων που έχουν συμφωνηθεί και ψηφιστεί στο παρελθόν. Δυστυχώς δεν θα σταματήσουν εδώ. Τέτοια μέτρα υπάρχουν ψηφισμένα και για το 2015 και το 2016 και θα αποφασιστούν τις επόμενες βδομάδες και για το 2014 (αλήθεια τα 1,3 δισ. που ήδη έχει υποσχεθεί ο κ. Στουρνάρας στην τρόικα περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό;).
Τέλος, να σημειώσουμε ότι και όλα καλά να πάνε με τις "αισιόδοξες" προβλέψεις του 2014, αυτή η πολιτική θα συνεχιστεί για πολύ και πιο εντατικά. Τα πλεονάσματα που θα πρέπει να επιτυγχάνονται από το 2016 και μετά θα πρέπει να υπερβαίνουν το 4,5% του ΑΕΠ (περίπου 9 δισ.) και η τρόικα θα συνεχίζει τις συχνές επισκέψεις για μερικές δεκαετίες (μέχρι να αποπληρωθεί το 75% των χρεών) όπως πρόσφατα διευκρίνισε ο κ Ρεν.
Σχετικές ετικέτες:Πολιτική
Σχετικά άρθρα