22:55 | 25/11/13
«Η Ελλάδα όντως μια μεγάλη παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη και πρώτη ευρωπαϊκή ναυτιλιακή δύναμη συμμετέχει ενεργά στις διαδικασίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ). Προτείνει διεθνείς πολιτικές και υποστηρίζει ότι οι κανόνες για την ναυτιλία πρέπει να είναι παγκόσμιοι. Με την ευκαιρία της Ελληνικής Προεδρίας που ξεκινάει την 1η Ιανουαρίου, στόχος μας είναι να φέρουμε τον ΙΜΟ πολύ πιο κοντά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Και την Ευρώπη να αντιληφθεί ότι οι κανόνες της ναυτιλίας δεν μπορεί να έχουν περιφερειακή εφαρμογή, αλλά παγκόσμια». Αυτό δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης λίγο μετά την ομιλία του στην 28η Σύνοδο της Ολομέλειας του ΙΜΟ στο Λονδίνο, η οποία, όπως είπε ο κ. Βαρβιτσίωτης, «έγινε δεκτή με ενθουσιασμό».
Κατά την διάρκεια της ομιλίας του ο κ. Βαρβιτσιώτης επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι «η Ελλάδα με συνέπεια έχει υποστηρίξει την άποψη πως απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση για την προώθηση της ασφάλειας και των περιβαλλοντικών ζητημάτων». Για να είναι επιτυχής, μια τέτοια προσέγγιση, είπε ο Έλληνας υπουργός «θα πρέπει να επιτύχει την ισορροπία ανάμεσα σε όσα ορίζει η τεχνολογία και η ανάγκη για ενθάρρυνση της καινοτομίας και της οικονομίας του παγκόσμιου εμπορίου, καθώς επίσης και πραγματικές επιχειρησιακές παραμέτρους, πρακτικές και δυνατότητες της ναυτιλίας. Τα μέτρα που λαμβάνει ο Οργανισμός πρέπει να είναι παγκόσμια και όσο το δυνατόν αποδοτικότερα».
Ο κ. Βαρβιτσιώτης επισήμανε επίσης και τις τελευταίες εξελίξεις του υποχρεωτικού κώδικα του ΙΜΟ λέγοντας ότι τα οποιαδήποτε μέτρα που λαμβάνονται αναφορικά με τη ναυτιλία στη περιοχή του αρκτικού, «είναι ζωτικής σημασίας» και πρέπει «να υιοθετούνται βάσει του πλαισίου που θέτει ο ΙΜΟ».
Περιβάλλον
Αναφορικά με τα περιβαλλοντικά ζητήματα που απασχολούν την παγκόσμια ναυτιλία ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι «η νέα έννοια της βιωσιμότητας της ναυτιλιακής βιομηχανίας που οδηγεί σε μια νέα γενιά φιλικών προς το περιβάλλον και ενεργειακά αποτελεσματικών πλοίων, είναι αυτή που θα διαμορφώσει το μέλλον. Με αυτήν την οπτική, η Ελλάδα καλωσορίζει τη θέση σε ισχύ κανονισμών που αφορούν την ενεργειακή αποτελεσματικότητα καθώς και την τελευταία συμφωνία για επαναπρογραμματισμό των ημερομηνιών που αφορούν στη Σύμβαση Εφαρμογής του ΒWM».
Πειρατεία
Για το τεράστιο πρόβλημα της θαλάσσιας πειρατείας ο κ. Βαρβιτσιώτης αφού εξέφρασε της «εντονότατες ανησυχίες της Ελλάδος για την αυξανόμενη απειλή της πειρατείας και των ενόπλων επιδρομών που λαμβάνουν χώρα στην περιοχή της Δυτικής Αφρικής», τόνισε πως η χώρα πήρε την πρωτοβουλία να προτείνει «στο Συμβούλιο την υιοθέτηση Ψηφίσματος επισημαίνοντας το πρόβλημα των ενόπλων επιδρομών εναντίον πλοίων στην περιοχή της Δυτικής Αφρικής, βάσει των καθιερωμένων πρακτικών παλαιότερων υποθέσεων, με σκοπό να υπογραμμιστεί η αποφασιστικότητα που επιδεικνύει σταθερά ο Οργανισμός στην αντιμετώπιση της πειρατείας των θαλάσσιων περιοχών», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης στην εισαγωγή της ομιλίας του δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην γενική κατάσταση στην χώρας αφού πρώτα επεσήμανε τον σημαντικό ρόλο που παίζει η ναυτιλία στην εθνική οικονομία. «Για την Ελλάδα, η ναυτιλία αντιπροσωπεύει έναν από τους πιο σημαντικούς τομείς της οικονομίας. Αν και η χώρα μου έχει σκληρά κτυπηθεί από την οικονομική κρίση, ο τομέας της ναυτιλίας παρέμεινε υγιής και διατήρησε τη διεθνή του παρουσία. Σήμερα, η ελληνική οικονομία επιστρέφει στη σταθερότητα». Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο Έλληνας υπουργός «κανείς πια δε μιλάει για Grexit! Όλοι συμφωνούν ότι η Ελλάδα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της Ευρωζώνης. Και αντί για Grexit, οι περισσότεροι πλέον μιλούν για Grecovery, μια ανάπτυξη που αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του επόμενου έτους, μετά από έξι συνεχή έτη ύφεσης. Επιπλέον δε, η Ελλάδα έχει σταθεροποιηθεί στο εσωτερικό, τόσο οικονομικά όσο και πολιτικά».
Στο περιθώριο των εργασιών της Ολομέλειας ο κ. Βαρβιτσιώτης συναντήθηκε με τον υφυπουργό Μεταφορών της Κίνας, αρμόδιο για θέματα ναυτιλιακών μεταφορών Weng Mengyong. Σχετικά με αυτή την συνάντηση ο Έλληνας υπουργός είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:
«Επιβεβαιώσαμε την στρατηγική συνεργασία μεταξύ Ελλάδος και Κίνας ιδιαίτερα στον τομέα της ναυτιλίας. Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είναι ο υπό αριθμόν ένα πελάτης των κινεζικών ναυπηγείων και παράλληλα το λιμάνι του Πειραιά η μεγαλύτερη επένδυση που έχει γίνει στην χώρα την περίοδο της κρίσης. Αυτό μας δένει, μας ενώνει και αναζητούμε τρόπους ώστε οι κυβερνήσεις να υποστηρίξουν πολύ περισσότερο αυτήν την μεταξύ μας σχέση».
Και την Ευρώπη να αντιληφθεί ότι οι κανόνες της ναυτιλίας δεν μπορεί να έχουν περιφερειακή εφαρμογή, αλλά παγκόσμια». Αυτό δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης λίγο μετά την ομιλία του στην 28η Σύνοδο της Ολομέλειας του ΙΜΟ στο Λονδίνο, η οποία, όπως είπε ο κ. Βαρβιτσίωτης, «έγινε δεκτή με ενθουσιασμό».
Κατά την διάρκεια της ομιλίας του ο κ. Βαρβιτσιώτης επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι «η Ελλάδα με συνέπεια έχει υποστηρίξει την άποψη πως απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση για την προώθηση της ασφάλειας και των περιβαλλοντικών ζητημάτων». Για να είναι επιτυχής, μια τέτοια προσέγγιση, είπε ο Έλληνας υπουργός «θα πρέπει να επιτύχει την ισορροπία ανάμεσα σε όσα ορίζει η τεχνολογία και η ανάγκη για ενθάρρυνση της καινοτομίας και της οικονομίας του παγκόσμιου εμπορίου, καθώς επίσης και πραγματικές επιχειρησιακές παραμέτρους, πρακτικές και δυνατότητες της ναυτιλίας. Τα μέτρα που λαμβάνει ο Οργανισμός πρέπει να είναι παγκόσμια και όσο το δυνατόν αποδοτικότερα».
Ο κ. Βαρβιτσιώτης επισήμανε επίσης και τις τελευταίες εξελίξεις του υποχρεωτικού κώδικα του ΙΜΟ λέγοντας ότι τα οποιαδήποτε μέτρα που λαμβάνονται αναφορικά με τη ναυτιλία στη περιοχή του αρκτικού, «είναι ζωτικής σημασίας» και πρέπει «να υιοθετούνται βάσει του πλαισίου που θέτει ο ΙΜΟ».
Περιβάλλον
Αναφορικά με τα περιβαλλοντικά ζητήματα που απασχολούν την παγκόσμια ναυτιλία ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι «η νέα έννοια της βιωσιμότητας της ναυτιλιακής βιομηχανίας που οδηγεί σε μια νέα γενιά φιλικών προς το περιβάλλον και ενεργειακά αποτελεσματικών πλοίων, είναι αυτή που θα διαμορφώσει το μέλλον. Με αυτήν την οπτική, η Ελλάδα καλωσορίζει τη θέση σε ισχύ κανονισμών που αφορούν την ενεργειακή αποτελεσματικότητα καθώς και την τελευταία συμφωνία για επαναπρογραμματισμό των ημερομηνιών που αφορούν στη Σύμβαση Εφαρμογής του ΒWM».
Πειρατεία
Για το τεράστιο πρόβλημα της θαλάσσιας πειρατείας ο κ. Βαρβιτσιώτης αφού εξέφρασε της «εντονότατες ανησυχίες της Ελλάδος για την αυξανόμενη απειλή της πειρατείας και των ενόπλων επιδρομών που λαμβάνουν χώρα στην περιοχή της Δυτικής Αφρικής», τόνισε πως η χώρα πήρε την πρωτοβουλία να προτείνει «στο Συμβούλιο την υιοθέτηση Ψηφίσματος επισημαίνοντας το πρόβλημα των ενόπλων επιδρομών εναντίον πλοίων στην περιοχή της Δυτικής Αφρικής, βάσει των καθιερωμένων πρακτικών παλαιότερων υποθέσεων, με σκοπό να υπογραμμιστεί η αποφασιστικότητα που επιδεικνύει σταθερά ο Οργανισμός στην αντιμετώπιση της πειρατείας των θαλάσσιων περιοχών», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης στην εισαγωγή της ομιλίας του δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην γενική κατάσταση στην χώρας αφού πρώτα επεσήμανε τον σημαντικό ρόλο που παίζει η ναυτιλία στην εθνική οικονομία. «Για την Ελλάδα, η ναυτιλία αντιπροσωπεύει έναν από τους πιο σημαντικούς τομείς της οικονομίας. Αν και η χώρα μου έχει σκληρά κτυπηθεί από την οικονομική κρίση, ο τομέας της ναυτιλίας παρέμεινε υγιής και διατήρησε τη διεθνή του παρουσία. Σήμερα, η ελληνική οικονομία επιστρέφει στη σταθερότητα». Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο Έλληνας υπουργός «κανείς πια δε μιλάει για Grexit! Όλοι συμφωνούν ότι η Ελλάδα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της Ευρωζώνης. Και αντί για Grexit, οι περισσότεροι πλέον μιλούν για Grecovery, μια ανάπτυξη που αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του επόμενου έτους, μετά από έξι συνεχή έτη ύφεσης. Επιπλέον δε, η Ελλάδα έχει σταθεροποιηθεί στο εσωτερικό, τόσο οικονομικά όσο και πολιτικά».
Στο περιθώριο των εργασιών της Ολομέλειας ο κ. Βαρβιτσιώτης συναντήθηκε με τον υφυπουργό Μεταφορών της Κίνας, αρμόδιο για θέματα ναυτιλιακών μεταφορών Weng Mengyong. Σχετικά με αυτή την συνάντηση ο Έλληνας υπουργός είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:
«Επιβεβαιώσαμε την στρατηγική συνεργασία μεταξύ Ελλάδος και Κίνας ιδιαίτερα στον τομέα της ναυτιλίας. Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είναι ο υπό αριθμόν ένα πελάτης των κινεζικών ναυπηγείων και παράλληλα το λιμάνι του Πειραιά η μεγαλύτερη επένδυση που έχει γίνει στην χώρα την περίοδο της κρίσης. Αυτό μας δένει, μας ενώνει και αναζητούμε τρόπους ώστε οι κυβερνήσεις να υποστηρίξουν πολύ περισσότερο αυτήν την μεταξύ μας σχέση».
Σχετικά άρθρα