Γραπτές εξετάσεις για τυφλούς φοιτητές μέσω «BlindExams» | Greek-iNews


Έχετε φορτώσει την έκδοση για υπολογιστές, για καλύτερη εμπειρία χρήσης μεταβείτε στην έκδοση για κινητά με ένα
κλικ εδώ

Γραπτές εξετάσεις για τυφλούς φοιτητές μέσω «BlindExams»

12:30 | 14/4/16

Το καινοτόμο σύστημα αναπτύχθηκε στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Ένα καινοτόμο σύστημα το οποίο παρέχει στους φοιτητές με μειωμένη όραση ή τύφλωση τη δυνατότητα να δίνουν γραπτώς εξετάσεις -εφόσον το επιθυμούν- αναπτύχθηκε στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Πρόκειται για το Σύστημα Διενέργειας Γραπτών Εξετάσεων «BlindExams», που σχεδιάστηκε από τον αναπληρωτή πρύτανη, καθηγητή Κωνσταντίνο Παπαδόπουλο, και υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση», από τον ίδιο και την ερευνητική του ομάδα.

Το «BlindExams» δίνει στους φοιτητές με οπτική αναπηρία τη δυνατότητα να μετέχουν γραπτώς στις εξετάσεις χρησιμοποιώντας έναν φορητό υπολογιστή, ο οποίος διαθέτει το λογισμικό που αναπτύχθηκε γι αυτόν τον σκοπό. Φορώντας ακουστικά μπορούν να ακούν τα θέματα των εξετάσεων, μέσω συνθετικής ομιλίας, να γράφουν τις απαντήσεις, να τις ακούν -πάλι μέσω συνθετικής ομιλίας- και να κάνουν διορθώσεις, όταν χρειάζεται.

Όπως αναφέρει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ. Παπαδόπουλος, το σύστημα αυτό είναι πρωτοπόρο και δεν υπάρχει όμοιό του στα ελληνικά πανεπιστήμια. Στη διάρκεια των εργασιών για την υλοποίησή του δοκιμάστηκε σε δέκα φοιτητές με οπτική αναπηρία. Η δημιουργία της φόρμας των εξετάσεων από τους καθηγητές είναι ιδιαίτερα απλή και αυτοματοποιημένη διαδικασία που δεν απαιτεί ειδικές γνώσεις. Τα θέματα των εξετάσεων μπορούν να αποτελούνται τόσο από ερωτήσεις ανάπτυξης όσο και από ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.

«Οι μεν φοιτητές με τύφλωση διαβάζουν (για την ακρίβεια ακούν) τα θέματα των εξετάσεων και τις απαντήσεις που οι ίδιοι δίνουν, μέσω συνθετικής ομιλίας, καθώς το σύστημα συνεργάζεται με λογισμικά ανάγνωσης οθόνης και ελληνικούς συνθέτες φωνής. Οι δε φοιτητές με μειωμένη όραση, αποκτούν πρόσβαση τόσο μέσω της ακοής όσο και μέσω της εναπομείνασας όρασής τους. Συγκεκριμένα, τους δίνεται η δυνατότητα να κάνουν οι ίδιοι τις επιλογές που επιθυμούν και ταιριάζουν καλύτερα στην κατάσταση της όρασής τους. Έτσι, διάφορες παράμετροι που σχετίζονται άμεσα με την ικανότητα ανάγνωσης κειμένων, όπως το μέγεθος των γραμμάτων, η αντίθεση μεταξύ κειμένου και φόντου, η γραμματοσειρά και η απόσταση μεταξύ των γραμμών και των χαρακτήρων του κειμένου, επιλέγονται και μεταβάλλονται πολύ εύκολα από τους ίδιους τους χρήστες» εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος.

Όπως επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος, έως σήμερα, η μέθοδος που εχρησιμοποιείτο συστηματικά για την αξιολόγηση των φοιτητών με οπτική αναπηρία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ήταν αυτή των προφορικών εξετάσεων και οι φοιτητές αυτοί ήταν αποκλεισμένοι από τις γραπτές εξετάσεις. Το Σύστημα Διενέργειας Γραπτών Εξετάσεων, που αναπτύχθηκε, αίρει αυτόν τον περιορισμό, παρέχοντας στους φοιτητές με πρόβλημα όρασης τη δυνατότητα, αν το επιθυμούν, να δίνουν γραπτές εξετάσεις μέσα στις αίθουσες και τα αμφιθέατρα του πανεπιστημίου, μαζί με τους υπόλοιπους συμφοιτητές τους. Έτσι επιτυγχάνεται σε σημαντικό βαθμό η ισότιμη και χωρίς διακρίσεις φοίτηση των φοιτητών με πρόβλημα όρασης.

Ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρει ακόμη ότι «το συγκεκριμένο έργο λειτουργεί συμπληρωματικά σε αλλά καινοτόμα έργα που ολοκληρώθηκαν το τελευταίο διάστημα στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και αναδεικνύουν τη βασική προτεραιότητα του Ιδρύματος για συνεχή υποστήριξη των φοιτητών με αναπηρία».

Σχετικά άρθρα

Σχόλια αναγνωστών